• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
10
رئیس کمیسیون مشترک طرح صیانت

رضا تقی‌پور رئیس کمیسیون مشترک طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی شد

  • کد خبر : 6301
  • ۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۲
رضا تقی‌پور رئیس کمیسیون مشترک طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی شد
اعضای هیئت رئیسه کمیسیون مشترک مجلس که قرار است طرح صیانت از کاربران در فضا مجازی را پشت درهای مجلس بررسی کنند، مشخص شدند.

یک ماه از تعیین اعضای کمیسیون مشترک بررسی «طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی» می‌گذرد و امروز (۱۸ مهرماه) اعضای هیئت رئیسه کمیسیون مشترک طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی مشخص شدند. بر این اساس رضا تقی‌پور، نماینده مردم تهران و وزیر ارتباطات دولت دوم محمود احمدی‌نژاد به‌عنوان رئیس این کمیسیون انتخاب شد.

در ادامه علی یزدی‌خواه، دیگر نماینده تهران، به‌عنوان نایب رئیس اول و حسن نوروزی نماینده مردم رباط‌کریم به‌عنوان نایب رئیس دوم انتخاب شدند. از سوی دیگر لطف‌الله سیاهکلی، نماینده مردم قزوین، به‌عنوان سخنگو و بیژن نوباوه وطن، نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس و مهرداد ویس کرمی نماینده خرم‌آباد به ترتیب دبیران اول و دوم این کمیسیون شدند.

پیش از این نیز در تیرماه اعضای کمیسیون مشترک‌ بررسی «طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی» بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی مشخص شده بودند. در چند ماه گذشته بحث بر سر بررسی طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی آن‌هم بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی، با انتقادهای گوناگون کاربران و کسب‌وکارها روبه‌رو شده بود. با تمام این‌ مخالفت‌ها مجلس در یک جلسه رأی‌گیری، تعیین کرد که این طرح باید به‌صورت ویژه توسط کمیسیون مشترک و طبق اصل ۸۵ قانون اساسی بررسی شود. اصل ۸۵ به نمایندگان مجلس این اجازه را می‌دهد تا این طرح را در کمیسیون مشترکی بررسی کنند و در نهایت بدون بررسی طرح در صحن علنی آن را به شورای نگهبان ارسال و پس از تأیید شورای نگهبان، به مدت چند سال به‌صورت آزمایش طرح را اجرایی کنند.

رضا تقی‌پور، نماینده مجلس

بررسی طرح صیانت از کاربران بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی در فضای مجازی در روزهایی در مجلس تصویب شد که انتخابات ریاست‌ جمهوری دولت سیزدهم برگزار نشده بود. پس از انتخاب رئیس جمهور و انتخاب وزیران مختلف برای وزارتخانه‌های کشور، بسیاری از کاربران از وزیر ارتباطات دولت سیزدهم خواستند جلوی بررسی این طرح گرفته شود و این در حالی بود که عیسی زارع‌پور، چه در مجلس و چه در گفت‌وگوی تلویزیونی خود به‌صورت واضح و شفاف در مورد این طرح اظهار نظر نکرد.

در نهایت در اواسط شهریورماه، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در نشستی با فعالان صنفی و اتحادیه‌های حوزه ICT برای اولین بار در مورد طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی اعلام کرد که در مورد این طرح احساس نگرانی ندارد؛ چراکه معتقد است با تعامل خوب مجلس، دولت و فعالان این حوزه، می‌توان فضای مجازی را نظام‌مند کرد.

بسیاری از کارشناسان و فعالان حوزه ICT معتقدند که اجرای این طرح باعث محدودیت در دسترسی کاربران به فضای مجازی و افزایش فیلترینگ در کشور می‌شود.

لینک کوتاه : https://ainews.ir/?p=6301

برچسب ها

اخبار مرتبط

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.