• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
11
کاربرد های جالب رباتیک

۶ کاربرد جالب رباتیک که شما را شگفت‌زده خواهند کرد

  • کد خبر : 6283
  • ۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۲
۶ کاربرد جالب رباتیک که شما را شگفت‌زده خواهند کرد
ربات‌ها با انجام وظایف خود به شکل فزاینده و خستگی‌ناپذیر، درهای جهانی جدید و ناشناخته را در برابر انسان گشوده‌اند. این موضوع به سازمان‌ها و شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا برای دستیابی به بهره‌وری بالاتر، زمان بیشتری را صرفه‌جویی کنند.
  • دیسراپت کردن یک صنعت به چه معناست؟

از آنجایی که تکنولوژی تغییر کرده است، با گذشت زمان ربات‌ها پیشرفته‌تر و مستقل‌تر شده‌‌اند و می‌آموزند چگونه کارها را بهتر و سریع‌تر از انسان‌ها انجام دهند.

6 کاربرد برتر رباتیک

چرا صنایع مختلف در چنین مقیاس بزرگی از ربات‌ها استفاده می‌کنند؟ جواب بسیار ساده است. دقت، هوش بالا و انرژی تمام نشدنی ربات‌ها، آن‌ها را به یک کارمند عالی برای طیف گسترده‌ای از مشاغل نظیر مدیریت زنجیره‌ی تأمین تا مراقبت‌های بهداشتی تبدیل کرده است. اما این‌ها کارهای متداولی است که توسط ربات‌ها انجام می‌گیرد. در این مقاله به ۶ کاربرد برتر رباتیک در حوزه‌های مختلف می‌پردازیم.

۱. امنیت عمومی و اجرای قانون

هوش مصنوعی و رباتیک در حوزه‌ی ایمنی و حفظ امنیت عمومی رشد قابل توجهی داشته است. این موضوع باعث می‌شود که نیروی قدرتمندتر و متنوع‌تری در برابر تهدیدهای احتمالی تشکیل گردد. مأموران اجرای قانون و تیم‌های عملیات به شکل فزاینده‌ای به ربات‌ها اعتماد می‌کنند تا در موقعیت‌ها خطرناک شرایط را مورد بررسی قرار دهد و جلوتر از آن‌ها حرکت کند. در سال ۲۰۱۱ فاجعه‌ی هسته‌ای فوکوشیما باعث شد تا ژاپن پیشرفت‌های زیادی در این حوزه داشته باشد. به‌عنوان مثال ربات‌های خنثی کننده‌ی بمب به منظور ارزیابی تهدید‌ها طراحی شده‌اند که شامل تعداد زیادی حسگر و ابزارهای نظارتی از راه دور هستند. مشابه این ربات‌ها می‌تواند در مواقع اضطراری مانند نظیر فروپاشی یک ساختمان بعد از زلزله یا سوختن یک سازه مسیریابی انجام دهند.

6 کاربرد برتر رباتیک

۲. جوشکاری با ربات‌ها

جوشکارها درست مانند جراحان باید کار خود را با دقت و ظرافت زیادی انجام دهند. حفظ ثبات حرکت بدون حواس‌پرتی به تنهایی کار دشواری است و با وجود ابزار سنگین جوشکاری به علاوه استفاده از وسایل ایمنی به یک چالش استقامت و دقت تبدیل می‌شود. در نتیجه جوشکاری یکی از مشاغلی است که در آینده با کمبود نیروی کار روبه‌رو خواهد شد. خوشبختانه جوشکاری یکی از حوزه‌هایی است که نه تنها در کارخانجات بلکه بیرون از آن هم توانسته از مزایای رباتیک استفاده کند. بنابراین اگر در کارخانجات اتومبیل سازی تعداد زیادی ربات جوشکار مشاهده کردید، چندان جای تعجب ندارد. سرمایه‌گذاری دو شرکت معتبر Universal Robots و ARC Specialties منجر به طراحی دو مدل ربات جوشکاری شد که یکی از آن‌ها SnapWeld نام دارد. ربات‌ جوشکاری را با دقت بالایی انجام می‌دهند و می‌توانند در سرعت‌های بالاتر، اشکال پیچیده‌تری جوش دهند. ربات‌های که برای ساخت و زمان و تعمیر پل‌‎ها و دیگر سازه‌ها استفاده می‌شوند، باید قابلیت حمل داشته باشند. همچنین کنترل و رعایت ایمنی این ربات‌ها در محیط‌های باز از اهمیت زیادی برخوردار است.

6 کاربرد برتر رباتیک

۳. کشاورزی

در سال‌های گذشته تجهیزات کشاورزی بسیار پیشرفته شده‌اند. آن‌ها به صورت خودکار مسیریابی می‌کنند، فرایند کاشت را انجام می‌دهند، علف‌های هرز را از بین می‌برند و در نهایت محصول را برداشت می‌کنند. استفاده از دستگاه‌های شیردوشی دام یکی از اولین کاربردهای رباتیک در صنایع لبنیات محسوب می‌شود. ربات‎‌ها همچنین وظایفی نظیر کنترل علف‌های هرز، تغذیه‌ی گیاه و نظارت بر آلودگی و حتی کاشت محصولات جدید را بر عهده دارند. یکی از پرکاربردترین ربات‌ها برای حمل و جابه‌جایی میوه‌های رسیده از باغ است. ربات‌ها، پهپادها و یادگیری عمیق (Deep Learning) به کشاورزها کمک می‌کند تا بیشترین بازدهی را از زمین کشاورزی خود داشته باشند. به‌عنوان مثال ربات کوچک شرکت Tom به صورت ترکیبی از GPS، هوش مصنوعی و تکنولوژی موبایل برای جابه‌جایی ایمن و نقشه‌ی دیجیتالی زمین استفاده می‌کند. با وجود چرخ‌های سبک و طراحی شده با پرینتر سه بعدی، این ربات زمین را مانند تراکتور فشرده نخواهد. توسعه دهندگان ربات و پهپادها، برای کشاورزی به درک و آنالیز کلان داده‌ها (Big Data) احتیاج دارند.

6 کاربرد برتر رباتیک

۴. محیط‌های ساخت‌وساز

حضور ربات‌ها در محیط‌های ساخت‌وساز و صنایع توسعه‌ی املاک به لطف فناوری‌هایی نظیر هوش مصنوعی، کلان داده‌ها و چاپ سه بعدی امکان‌پذیر شده است. ربات‌ شرکت Fastbrick Robotics که در استرالیا مستقر است می‌تواند ۴ برابر سریع‌تر از انسان، خانه‌های آجری بسازد. این دستگاه با دقتی که یک کارگر انسانی دارد آجر می‌سازد. علاوه بر تخریب سازه، استفاده از قطعات پیش ساخته و ماژولار، حمل و نقل، نقشه‌برداری و بازرسی زیرساخت، از دیگر کاربردهای ربات‌ها در محیط‌های ساختمانی محسوب می‌شود. برنامه‌نویس‌ها تلاش می‌کند تا ربات‌ها را با سایر دستگاه‌ها نظیر پهپادها، هماهنگ کنند. با اینکار قابلیت استفاده از آن‌ها افزایش می‌یاید. به‌عنوان مثال هواپیمای بدون سرنشینی را تصور کنید که می‌تواند مواد لازم را انتقال دهد یا حتی بهتر، آنهایی که می‌توانند سازه‌های معماری کامل و محکمی بسازد. با این حال هنوز چالش‌های زیادی برای تولید نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای توانمند، قابل اطمینان و دقیق برای ساخت‌و‌ساز وجود دارد. این تنها یکی از دلایلی است که بیان می‌کند چرا در این حوزه ربات‌های کمی وجود دارد. استفاده از تکنولوژی چاپ سه بعدی می‌تواند پرسود باشد اما برای ایجاد سازه‌های قابل استفاده باید از مواد جدیدی که به تولید صنعتی رسیده‌اند، استفاده کرد.

6 کاربرد برتر رباتیک

۵. اتاق جراحی

جراحان برای انجام حرکت‌های ظریف و حساس به دست‌های ثابت احتیاج دارند. کوچک‌ترین حرکت اضافه از جانب آن‌ها می‌تواند به بریدگی شریان‌ها یا آسیب به بافت‌ و حتی پارگی اندام‌ها منجر شود. در حال حاضر هیچ ربات جراح کاملا مستقل وجود ندارد. اما سیستم‌هایی برای تقویت توانایی انسان توسعه یافته‌اند. برخی از نمونه‌های کاربردی رباتیک را می‌توان در چشم پزشکی، قلب و عروق مشاهده کرد. پزشکی از راه دور محصول واقعیت مجازی (virtual reality) است و از طریق آن می‌توان بیماری‌های اعصاب و روان، نارسایی قلبی، با جراحی‌های رباتیک درمان کرد. جریانات اخیر، با ادغام تکنولوژی‌های نوین با نرم‌افزارهای پیشرفته، میزان دقت را به شکل قابل‌توجهی افزایش داده است. به‌عنوان مثال برنامه نویس‌ها نه تنها باید جنبه‌ی رباتیک قضیه را در نظر بگیرند، بلکه باید ابزارهایی را توسعه دهند که بدون تاخیر یا انحراف کار خود را انجام دهند.

6 کاربرد برتر رباتیک

۶. تسلیحات نظامی و جنگی

در میان تمام کاربردهای رباتیک، رباتیک نظامی کمی غیرعادی محسوب می‌شوند. البته تمام زمینه‌های گفته شده می‌تواند به پرسنل ارتش کمک کند. علاوه بر سیستم‌های دفع زباله و هواپیماهای بدون سرنشین، نیروی مسلح سراسر جهان به سیستم‌های جراحی قابل حمل، ساخت سریع سازه علاقمندند. جدا از برنامه‌های سربازهای رباتیک آینده، بعضی از برنامه‌های کاربردی کاملا به ارتش اختصاص دارد. پیش‌تر ارتش انگلستان، تست‌های متعددی بر پلتفرم تسلیحات متحرک، سیستم‌های بدون سرنشین و فناوری‌های کمکی انجام داد. هم انگلستان و هم ایالات متحده‌ی آمریکا به دنبال همکاری، هماهنگی و استقلال میان چندین سیستم هستند.

MAARs یک مینی تانک ماژولار کوچک است که می‌تواند با سلاح‌های مختلف تجهیز شود و آن را از راه دور کنترل کرد. DOGO سلاح دیگری است به یک اسلحه به نام Glock مجهز است، و برای شناسایی از راه دور از دوربین استفاده می‌کند. بسیاری از ربات‌های نظامی به سنسورهایی احتیاج دارند تا اطلاعات مهم را به صورت همزمان، با یک رابط کاربری واضح، ارتباطات فعال و امن و زنجیره‌ی دستوری مشخص برای آرایش اسلحه‌ها در کنار نیروهای انسانی، ارسال کند.

6 کاربرد برتر رباتیک

اگرچه هریک از ربات‌های گفته شده، کارکردی منحصربه‌فرد دارند، اما اهداف، مؤلفه‌ها و تکنولوژی‌های مشترکی وجود دارد که برنامه‌نویس‌ها باید آن را به خاطر بسپرند. به‌عنوان مثال چه در جراحی، جوشکاری یا ساخت‌وساز، ربات‌ها می‌توانند با افزایش دقت و قابلیت اطمینان، انسان را از محدودیت‌های شناختی یا فیزیکی رهایی دهند.

لینک کوتاه : https://ainews.ir/?p=6283

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.