• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
11
هوش مصنوعی در تشخیص آلزایمر

توسعه فناوری مبتنی بر هوش مصنوعی در تشخیص شروع آلزایمر

  • کد خبر : 6140
  • ۱۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۷
توسعه فناوری مبتنی بر هوش مصنوعی در تشخیص شروع آلزایمر
توسعه فناوری مبتنی بر هوش مصنوعی که شروع آلزایمر را با دقت ۹۹ درصد پیش‌بینی می‌کند محققان دانشگاه «Kaunas» لیتوانی با توسعه فناوری مبتنی بر یادگیری عمیق موفق شدند به راهکاری دست پیدا کنند که شروع احتمالی بیماری آلزایمر را با دقت بالاتر از ۹۹ درصد پیش‌بینی می‌کند.

در این روش از هوش مصنوعی و یادگیری عمیق برای تجزیه و تحلیل تصاویر مغزی استفاده می‌شود که به مراتب روشی بسیار سریع‌تر از تجزیه و تحلیل داده‌ها به صورت سنتی است. به علاوه برای بررسی تصاویر مغزی، داشتن دانش تخصصی در مورد تغییرات مربوط به آلزایمر ضروری است، حال آنکه فناوری جدید مسیر میانبری را در اختیار متخصصان قرار می‌دهد.

محققان دانشگاه فناوری لیتوانی این روش را در حین تجزیه و تحلیل تصاویر ام‌آر‌آی ۱۳۸ نفر داوطلب توسعه داده و متوجه شدند که این روش از نظر دقت، حساسیت و ویژگی‌ها، قابلیت‌های بهتری نسبت به روش‌های توسعه یافته قبلی دارد.

نتایج این تحقیق در نشریه «Diagnostics» منتشر شده است. این روش می‌تواند تغییری مثبت در نحوه تشخیص زودهنگام آلزایمر و زوال عقل در دسترس پزشکان قرار دهد. براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی (WHO)، آلزایمر شایع‌ترین علت زوال عقل است. تشخیص زودهنگام آلزایمر می‌تواند از گسترش بیماری جلوگیری کرده و پروسه درمان بعدی را ساده‌تر و ارزان‌تر کند.

تقریبا ۲۴ میلیون نفر در سراسر جهان به آلزایمر مبتلا هستند و با توجه به افزایش جمعیت انتظار می‌رود که این تعداد دو برابر شود.

یکی از اولین نشانه‌های آلزایمر، اختلال خفیف شناختی (MCI) است که فرد مبتلا در مراحل اولیه حافظه خود را از دست می‌دهد و دچار ناتوانی‌های شناختی می‌شود. معمولا در مراحل اولیه، بیماری آلزایمر علائم واضحی ندارد و به همین دلیل متاسفانه به صورت زودهنگام تشخیص داده نمی‌شود. اما با تصویربرداری عصبی این بیماری قابل تشخیص است. حال رویکرد جدید کمک می‌کند تا قبل از گسترش بیماری‌ بتوان با سرعت بالاتری آن را تشخیص داد. البته محققان لیتوانی می‌گویند علی‌رغم دقت بالای این روش، کماکان نیاز به بررسی پزشکان متخصصان وجود دارد.

تشخیص زودهنگام آلزایمر می‌تواند نقش مهمی در تسریع درمان داشته باشد. استفاده از رویکردهایی که سرعت تشخیص را افزایش می‌دهد، می‌تواند به شکل موثری از گسترش بیماری جلوگیری کند.

لینک کوتاه : https://ainews.ir/?p=6140

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.