• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
13
هوش مصنوعی نمی‌تواند مخترع باشد

قاضی فدرال آمریکا: هوش مصنوعی نمی‌تواند مخترع پتنت‌ها باشد

  • کد خبر : 6129
  • ۱۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۸
قاضی فدرال آمریکا: هوش مصنوعی نمی‌تواند مخترع پتنت‌ها باشد
هوش مصنوعی نه تنها هنوز نتوانسته دنیا را تسخیر کند، بلکه حتی قادر به ثبت پتنت هم نیست. یک قاضی فدرال آمریکایی در حکمی اعلام کرده که هوش مصنوعی با توجه به قوانین فعلی ایالات متحده نمی‌تواند به‌عنوان مبدع پتنت‌ها شناخته شود.

این حکم برای پرونده‌ای صادر شده که توسط شخصی به نام «استفن تیلر» به دادگاه برده شده بود. تیلر یکی از اعضای پروژه Artificial Inventor است که تلاشی جهانی برای ارائه مجوز به هوش مصنوعی به منظور ثبت پتنت‌ها محسوب می‌شود. تیلر چند وقت پیش با رد درخواست ثبت پتنتی که یک هوش مصنوعی به نام DABUS به عنوان مبدع آن معرفی شده بود، از اداره پتنت و نشان تجاری آمریکا شکایت کرد.

اداره پتنت آمریکا به او توضیح داد که دستگاه‌ها نمی‌توانند مبدع باشند چون انسان نیستند. در واقع، دستگاه‌ها ابزارهایی ساخته دست بشرند که برای ابداع به کار می‌روند. حالا «لئونی بریکما»، قاضی فدرال آمریکا تفسیر اداره پتنت را تایید کرده و می‌گوید همه چیز به استفاده روزمره ما از زبان برمی‌گردد.

کنگره آمریکا در آخرین بازبینی قانون ملی پتنت‌های آمریکا در سال ۲۰۱۱ مبدع را به عنوان یک فرد تعریف کرده است. در قانون پتنت نیز از مبدع با ضمیر او مذکر (Himself) و مونث (Herself) یاد شده است. بریکما می‌گوید: «کنگره با استفاده از ضمایری همچون Himself و Herself و فعل «باور دارد» در کنار واژه «فرد» به وضوح به یک انسان زنده اشاره کرده است. چون فرض بر این است که معنای یک عبارت در طول یک قانون ثابت باقی می‌ماند، فرض می‌شود که عبارت «فرد» هم در تمام قانون پتنت معنای ثابتی دارد.»

بریکما می‌گوید ماهیت مخترع قبلا در دادگاه‌های فدرال بررسی و مشخص شده که هیچ شرکت یا ایالتی نمی‌تواند مدعی شود که مبدع یک پتنت است. تیلر می‌گوید دادگاه باید به این ایده احترام بگذارد که هدف کنگره تشویق مردم به نوآوری و ابداع بوده و فرقی نمی‌کند مخترع انسان یا هوش مصنوعی باشد. ولی بریکما این ادعا را نپذیرفته و می‌گوید برای قانون‌گذاری و اصلاح مقررات موجود باید به کنگره مراجعه کرد.

لینک کوتاه : https://ainews.ir/?p=6129

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.