• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
9
شگردهای رسانه‌ای

شگردهای رسانه‌ای در علوم شناختی| تکنیک دوم: یقین مشکوک

  • کد خبر : 6045
  • ۲۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۵
شگردهای رسانه‌ای در علوم شناختی| تکنیک دوم: یقین مشکوک
یکی از مهمترین تکنیک‌هایی که رسانه‌های بیگانه از آن در حوزه علوم شناختی، استفاده می‌کنند، تکنیک «یقینِ مشکوک» نام دارد. از این تکنیک در مواقع حساس و رویدادهای خبری که جامعه پیگیر آن هست به عنوان نمونه انتخابات استفاده می‌شود.

رسانه های فارسی زبان وابسته به دولت های متخاصم و گروهک های معارض و تجزیه طلب در کنار هم؛ بلوک رسانه های معاند علیه جمهوری اسلامی ایران را تشکیل می دهند. اعضا و اجزای این بلوک، به رغم وجود برخی اختلافات فکری و رفتاری، دارای سه هدف بزرگ استراتژیک هستند: اول: ضربه به اسلام ناب محمدی(ص)، دوم:براندازی نطام جمهوری اسلامی و سوم: فروریزی بنای استقلال ایران.در مسیر تحقق این سه هدف عمده، عوامل رسانه ای معاند از هر فرصت و ابزار نوظهوری سود می جویند. چنین است که دامنه جنگ رسانه ای دشمن امروزه محدود به امواج ماهواره ای نمانده است و به عرصه سایبر و فضای اینترنتی کشانده شده است.

*تغییر و تبدیل علوم در دنیای شناختی تکمیل کننده پروژه نفوذ

 با توجه به تغییر علوم و تغییراتی که در سطح جنگ ها در حوزه های مختلف شامل جنگ های متناسب با فضای انسانی و پدیده‌های برگرفته شده از تکامل بشری در حوزه های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، امنیتی ، فرهنگی و رسانه ای  صورت گرفته است، می توان گفت، پیش از این و در آغاز پدیده ها بر اساس عملیات روانی ،تکنیک ها و تاکتیک ها و متشکل از اهداف و استراتژی عملیات روانی بررسی می شد اما پس از تکامل این علوم، پدیده ی جدیدی به نام مدیریت برداشت مفهوم این علم را کامل کرد. هر چند برخی مدیریت برداشت را نشات گرفته از نتیجه مند بودن روش های عملیات روانی در حوزه انسان و در حوزه تکامل تاکتیک ها می دیدند،  اما در بسیاری از نقاط اثبات شدکه مدیریت برداشت به ذاته فارغ از عنوان به مسائل و موضوعاتی دقیق‌تر و مجزا از عملیات روانی نگاه میکند.

 شاید یکی از خاستگاه های عملیات روانی ایجاد تغییرات در برداشت ها بوده، اما فرایند مدیریت برداشت در ذات خود دارای شاخصه های خاص و دربرگیرنده تکنیک های جدید تخصصی است.

همچنین پس از بحث مدیریت برداشت بشر به فرایندی دست پیدا کرد،که به آن علوم شناختی گفته می شود . در حالت ساده تر باید گفت عملیات روانی عمدتاً متمرکز بر نتیجه است و علوم شناختی پروسه  نتایج را مدنظر قرار می دهد و رسیدن به نتایج را در دستور ندارد .

اما تاکید در حوزه علوم شناختی بر مسیر طراحی شده از ابتدا تا انتها است. بنابراین علوم شناختی متشکل از علوم روانشناسی ، رسانه به معنای اعم،  تاریخ، رفتار شناسی ، هنر،  فلسفه و منطق و بخشی از جامعه شناسی و مردم شناسی است ، که دارای تکنیک ها و تاکتیکهای بسیار پیچیده نیز می باشد و نهایتا شناخت متناسب با یک اقدام را طراحی می کند .

پس با این تفاسیر زمانی که با یک مسیر مهندسی شده این شناخت را تحلیل می کنیم ، قاعدتاً نتیجه کاملا مهندسی شده،  طراحی شده و محاسبه شده در اختیار عمل کننده قرار می گیرد.

برخی حوزه عملیات روانی را با علوم شناختی اشتباه می گیرند  و تکنیک عملیات روانی را به جای تکنیک های علوم شناختی مطرح می‌کنند. به هیمن دلیل برنامه کوتاه روایت رنگ ها با بیان مفاهیم و مصادیق هر کدام از تکنیک های علوم شناختی در ساحت رسانه به بررسی و معرفی آنها می پردازد.

*علوم شناختی میداندار طراحی در نبردهای جدید است

دکتر علیرضا داودی کارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختی ضمن تشریح کارکرد رسانه‌های فارسی زبان بیگانه به معرفی تکنیک ”یقینِ مشکوک“ گفت: همه تلاش رسانه های معاند این است که مخاطب را نسبت به خودِ یقین به شک بیاندازند تا به گزاره‌هایی که این مسئله رو تبدیل به یقین کرده مشکوک کنند.

داودی افزود: از این تکنیک، رسانه‌های بیگانه اختصاصا جایی که بحث حضور و مشارکت در انتخابات مطرح است استفاده می‌کنند.

این کارشناس ارشد رسانه و علوم شناختی گفت: رسانه‌های بیگانه درصدند مخاطب خود را نسبت به گزاره‌هایی که مشارکت را با گزاره بالندگی انقلاب و نظام مرتبط می‌کند،  دچار شک و تردید و در نهایت مشکوک کنند.

داودی در پاسخ به این سوال که آیا این گزاره‌ها وارد هست یا نه؟ تصریح کرد: یقین است که مشارکت موجب پایداری می‌شود اما رسانه‌هایی که از این شگرد برای اثرگذاری بر روی مخاطبان خود استفاده می‌کنند آنان را نسبت به ادله آن یقین، دچار شک می‌کنند.

او با بیان مثالی، تکنیک ”یقینِ مشکوک“ را اینگونه تشریح کرد و گفت: یقینِ ‌مشکوک یعنی مخاطب نسبت به یک موضوعی صددرصد یقین دارد و این یقین آنقدر دقیق و حساب شده است، که هیچ خلل و خدشه‌ای به آن وارد نیست و رسانه‌های بیگانه این یقین را اینگونه شناسایی می‌کنند که مانند یک گوی فلزی منسجم غیرقابل خدشه می‌ماند.

وی ادامه داد: حال اگر این گوی فلزی در یک ظرف آب گذاشته شود، آرام آرام  آب موجب زنگ‌زدگی آن می‌شود و بوی نامطبوع حاصل از زنگار آب، روی آهن ایجاد می‌شود.

این کارشناس علوم شناختی افزود: انداختن گوی آهنی در آب یک یقینی است نسبت به آن آهن، اما آرام آرام به واسطه فکت‌ها و موضوعاتی که یقین را محاسبه می‌کند، یک زنگاری ایجاد می‌شود که شما نسبت به آهن بودن آن آهن شک نمی‌کنید، بلکه نسبت به آهن مانند آن آهن تردید پیدا می‌کنید.

وی داودی تصریح کرد: پس تکنیک یقین مشکوک همیشه ایجاد بوی نامطبوع یا حس نامطبوع نسبت به یک آهن و گزاره دوم است که این نمونه‌ای از کار رسانه‌های بیگانه در ارتباط با مردم ایران است.

*گاهی وظیفه رسانه‌های بیگانه، تغییرِ مستقیمِ ذهن مخاطب نیست

بر این اساس می توان گفت گاهی وظیفه رسانه‌های بیگانه، تغییرِ مستقیمِ ذهن مخاطب نیست، بلکه ایجاد شک و گزاره‌هایی است که مخاطب در آن یقین دارد. اینجاست که باید گفت علوم شناختی میدان‌دارِ طراحی در نبردهای جدید است.  به عنوان نمونه وقتی مشارکت در انتخابات بالا باشد و کارشناسان سیاسی هم بگویند این یعنی، جمهوری اسلامی کارکردِ مطلوب و دقیق دارد، این شبکه‌ها با تکیه بر تکنیک یقین مشکوک، تحلیل‌هایی ارائه می‌کنند که این یقین را در ذهن مخاطب بشکنند.

شگردهای رسانه‌های بیگانه برای تغییر ذهن مخاطب فارسی زبان هر روز بیشتر می‌شود، آگاهی و درک این جنگ شناختی، بخشی از سواد رسانه‌ای مورد نیاز امروز ایران است.

مجموعه برنامه کوتاه ”روایت رنگ‌ها“  روایتی از تکنیک‌های جنگ شناختی است که در شبکه رادیوییِ رادیو گفت و گو تولید و پخش می شود.

تکنیک‌های رسانه‌ای در دنیای امروز وارد فضای علوم شناختی شده است از این رو رادیو گفت و گو مجموعه برنامه‌ای ۹۰ قسمتی برای آشنایی مخاطبان با این تکنیک‌ها را تدارک دیده است که هر روز ساعت ۱۱:۵۵ دقیقه از رادیو گفت و گو موج اف ام ردیف ۱۰۳.۵ مگاهرتز به روی آنتن می رود.

این مجموعه برنامه که در قالب ساختارهای نوین طراحی و تولید شده، در هر قسمت و در گفت و گو با علیرضا داودی کارشناس ارشد مسائل رسانه و متخصص علوم شناختی، با رویکردی تخصصی و تحلیلی و با مصداق‌های عینی به افشای تکنیک‌های رسانه‌های بیگانه و معاند در جهت تخریب ذهن مرم ایران می پردازد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ainews.ir/?p=6045

اخبار مرتبط

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.