• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
7

استفاده از ظرفیت هوش مصنوعی برای تحقق تمدن اسلامی اجتناب‌ناپذیر است

  • کد خبر : 16335
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۰
استفاده از ظرفیت هوش مصنوعی برای تحقق تمدن اسلامی اجتناب‌ناپذیر است
دبیر ستاد راهبری فناوری‌های هوشمند حوزه‌های علمیه با تصریح بر این که استفاده از ظرفیت هوش مصنوعی برای تحقق تمدن نوین اسلامی اجتناب‌ناپذیر است، از ضرورت توجه ویژه به مبانی اسلامی در نظریات پایه و الگوهای کاربردی‌سازی این عرصه سخن گفت.

محمدرضا قاسمی امروز در گفت و گو با خبرنگار فارس در قم، با اشاره به این که امروزه نگاه‌ ها به موضوع راهبردی هوش مصنوعی کاملا ابزارگرایانه است اظهار کرد: پردازشگرها و زیرساخت ‌های پردازشی، الگوهای برنامه‌‌نویسی و داده‌ ها و کلان داده‌ ها، سه عنصر کلیدی هوش مصنوعی هستند.

وی افزود: تحولات شگرف در این سه عنصر سبب ورود ما به عصر زیست جدید هوش مصنوعی شده، به بیان دیگر نسل جدید پردازشگرها باعث شده تا عمل ‌های پردازشی که در گذشته طی چند روز انجام می‌ گرفت امروزه طی چند دقیقه صورت پذیرد، ضمن آن که  زبان‌ های برنامه‌ نویسی، داده ها و کلان داده ها نیز پیشرفت های چشمگیری داشته اند و امروزه داده‌ها با طبقه‌ بندی و درصدبندی، ارزشمند می ‌شوند و سپس می‌ توان به سراغ داده‌ پردازی رفت.

دبیر ستاد راهبری فناوری های هوشمند حوزه های علمیه ادامه داد: امروزه هوش مصنوعی می‌ تواند کمک های فراوانی در عرصه های مختلف باشد، به‌ عنوان نمونه می‌ تواند در حوزه اقتصادی از فرارهای مالیاتی جلوگیری کند.

قاسمی همچنین به بیان اهمیت هوش مصنوعی در سایر کشورها پرداخت و گفت: هم اکنون وزارتخانه هوش مصنوعی در امارات فعال است و یا کشوری مانند سنگاپور، سرمایه گذاری فراوانی بر روی نخبگان حوزه هوش مصنوعی کرده است.

وی سپس به تهدیدها و فرصت‌ های عرصه هوش مصنوعی توجه داد و بیان کرد: از بین رفتن برخی مشاغل و افزایش بیکاری از جمله این تهدیدهاست، همچنان که تهیه محتوای اثرگذار و هدفمند برای همه اقشار کشور از فرصت های این فناوری است.

دبیر ستاد راهبری فناوری های هوشمند حوزه های علمیه با تأکید بر این که کشور ما در حوزه مطالعات هوش مصنوعی، چهاردهمین کشور دنیاست تأکید کرد: ما باید در عرصه هوش مصنوعی، مبانی خودمان را با استفاده از دانش به‌ روز این عرصه تولید کنیم.

وی خلأ امروز ایران در حوزه هوش مصنوعی را در دو حوزه شناخت پدیده و عقب ‌ماندگی در توسعه دانست و تصریح کرد: اقدامات ما در حوزه هوش مصنوعی نبایستی سلبی باشد، ضمن آن که این عرصه نیازمند آینده‌ پژوهی است و ما باید در این حوزه به دنبال خلق ظرفیت‌ های جدید باشیم.

دبیر ستاد راهبری فناوری های هوشمند حوزه های علمیه همچنین درباره بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی که در دوران هوش مصنوعی و کوانتوم و امثال این پیشرفت های علمی، نمی شود با همان شیوه‌ های چهل سال قبل کار کرد گفت: بدیهی است با پیشرفت فناوری های راهبردی نظیر هوش مصنوعی و افزایش سهم آن ها در اقتدار کشورها، استفاده از این ظرفیت به منظور پیش برد اهداف انقلاب اسلامی در راستای تحقق تمدن اسلامی اجتناب ناپذیر است و بایستی در این استفاده، مبانی اسلامی در نظریات پایه و الگوهای کاربردی سازی مورد توجه و تعمیق قرار گیرد.

لینک کوتاه : https://ainews.ir/?p=16335

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.