• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
3

تلاش انگلیس برای عهده داری نقش رهبری جهانی در زمینه نظارت بر هوش مصنوعی

  • کد خبر : 16322
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۴
تلاش انگلیس برای عهده داری نقش رهبری جهانی در زمینه نظارت بر هوش مصنوعی
دولت انگلیس برای تاسیس یک نهاد نظارتی جهانی برای هوش مصنوعی با مقری در لندن و عهده داری رهبری در زمینه این فن آوری تلاش می‌کند.

به نقل از روزنامه “هندلزبلات” آلمان، ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا در حال حاضر در حال بحث بر سر برنامه ریزی به منظور راه اندازی یک نهاد نظارتی جهانی برای هوش مصنوعی (KI) مستقر در لندن است. کارشناسان، از جمله دانشمندان متعددی که در توسعه سیستم‌های فن‌آوری جدید دخیل هستند، در چند هفته گذشته به سوناک در مورد خطراتی که هوش مصنوعی می‌تواند برای بشریت ایجاد کند، هشدار داده بودند.

“سوناک” می‌خواهد در جریان سفر آتی خود به کاخ سفید در این هفته با “جو بایدن”، رئیس‌جمهور ایالات متحده، درباره اقداماتی که در حال برنامه‌ریزی است صحبت کند. نخست وزیر انگلیس در حال بررسی ایجاد سازمانی است که مشابه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) فعالیت کند. بر اساس تصمیات دولت انگلیس سازمان نظارتی جدید در لندن باید به همان شکلی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مستقر در وین بر رعایت استانداردهای ایمنی در نیروگاه‌های هسته‌ای در سراسر جهان نظارت می‌کند، تشکیل شود. دولت انگلیس می خواهد مسئول برنامه ریزی در این راستا باشد. با این حال، برخی رای های دیگری وجود دارند که بیشتر طرفدار ایجاد یک مرکز تحقیقاتی مشابه CERN در ژنو هستند تا نتایج تحقیقات در مورد هوش مصنوعی را گرد هم آورد.

لندن مکانی ایده آل برای یک مرجع نظارتی هوش مصنوعی در نظر گرفته می شود زیرا شرکت های تحقیقاتی پیشرو در این زمینه در حال حاضر در پایتخت بریتانیا مستقر هستند. به گفته یک منبع دولتی، نخست وزیر سوناک از فرصت ها و خطرات مرتبط با استفاده از هوش مصنوعی بسیار آگاه است و بنابراین می خواهد بریتانیا در کنترل، تحقیق و توسعه نقش رهبری را ایفا کند.

سوناک می خواهد از استقرار چنین مرجعی در ایالات متحده جلوگیری کند که تلاش هایی نیز برای آن وجود دارد. به نظر او، این امر منجر به کاهش استانداردهای توسعه هوش مصنوعی می شود که با استانداردهای اروپایی سازگار نیست.

بهر حال ریشی سوناک امیدوار است با استفاده از تنظیمات استاندارد مد نظر خود به عنوان یک ابزار قدرت نرم، بریتانیا را در خط مقدم حکمرانی جهانی هوش مصنوعی قرار دهد و در عین حال به بخش در حال رشد هوش مصنوعی بریتانیا کمک کند.

پس از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در ژانویه ۲۰۲۰، این کشور همچنین از انجمن‌های کلیدی اتحادیه اروپا-ایالات متحده مانند شورای فناوری و تجارت (TTC)، که در آن برنامه‌های مدیریت هوش مصنوعی به صورت دوجانبه مذاکره می‌شود، کنار گذاشته شد. درخواست‌های بریتانیا برای گفت‌وگوی مشابه با واشنگتن بارها رد شده است و سوناک را مجبور به پیگیری کانال‌های مستقیمی مانند نشست سران در کاخ سفید با جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده در این پنجشنبه کرده است.

دو مقام و یک مشاور دولتی انگلیس به POLITICO گفتند که محور اصلی طرح بزرگ سوناک یک نشست بین المللی هوش مصنوعی در پاییز است که متحدان همفکر خود را در لندن گرد هم می آورد تا در مورد خطرات این فناوری و بهترین مقررات بحث کنند. این ایده در میزگرد نخست وزیر در داونینگ استریت با روسای OpenAI، Google DeepMind و Anthropic در اواخر ماه مه مطرح شد.

پس از چهارمین نشست TTC در هفته گذشته، اتحادیه اروپا، ایالات متحده و کانادا قبلاً توافق کرده اند که یک کد رفتاری هوش مصنوعی بین خود ایجاد کنند. این توافقنامه داوطلبانه در کنفرانس پاییزی در ژاپن که ریاست جی ۷ را در سال جاری برعهده دارد، به سایر کشورهای جی ۷ از جمله بریتانیا – ارائه خواهد شد.

مشاور دولت بریتانیا دراین باره گفته است که این حمله هوش مصنوعی بریتانیا به منظور کسب رهبری در این فناوری خارج از TTC است.

وزارت علوم، نوآوری و فناوری بریتانیا در حال حاضر جلسات هفتگی با وزرا و دبیر دائمی وزارتخانه و سایر مقامات برای بحث در مورد این فناوری برگزار می کند.

جو وایت، مدیر اجرایی فناوری بریتانیا، درگیر رساندن این پیام به شرکت‌های فن آوری است مبنی بر اینکه بریتانیا می‌خواهد راه را بین رویکرد سخت اتحادیه اروپا و موضع محتاطانه ایالات متحده هموار و متعادل کند. بریتانیا قصد دارد ایالات متحده را به عنوان یک بلوک اقتصادی قدرتمند متقاعد کند تا خود را با رویکرد سست‌تر لندن هماهنگ کند، به این امید که این امر به تثبیت آن به عنوان یک استاندارد بین‌المللی کمک کند.

بهر حال سفر این هفته به واشنگتن به سوناک این فرصت را می دهد تا ثابت کند که می تواند این کار را انجام دهد.

لینک کوتاه : https://ainews.ir/?p=16322

برچسب ها

اخبار مرتبط

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.