• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
5
فعال عرصه هوش مصنوعی:

هوش مصنوعی و چالشی با عنوان کمبود نیروی انسانی

  • کد خبر : 16271
  • ۱۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۸
هوش مصنوعی و چالشی با عنوان کمبود نیروی انسانی
مدیر آزمایشگاه هوش مصنوعی و علوم اسلامی انسانی دیجیتالی نور گفت: کمبود نیروی انسانی میان‌رشته‌ای مسلط بر علم داده‌ها و حجم بالای فعالیت رقبای خارجی چالش جدی حوزه هوش مصنوعی است.

 احمد ربیعی‌زاده، مدیر اداره پردازش هوشمند مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور، در نشست علمی «هوش مصنوعی در علوم انسانی اسلامی؛ فرصت‌ها و تهدیدها» که امروز، در سالن حکمت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار شد، درباره ابعاد راهبردی هوش مصنوعی بیان کرد: ترقی و جهش هوش مصنوعی که امروزه شاهد آن هستیم نشان‌دهنده ترقی در سه مؤلفه اصلی هوش مصنوعی از جمله داده‌ها، الگوریتم و پردازش‌هاست.

وی با بیان اینکه در هوش مصنوعی با انفجار اطلاعات و ابرداده‌ها مواجه هستیم، افزود: با آمدن پردازنده‌های گرافیکی در هوش مصنوعی به‌طور چشمگیری در پردازش داده‌های موجود در هوش مصنوعی پیشرفت‌هایی به‌وجود آمد.

ربیعی‌زاده اظهار کرد: یکی از نسل‌های جدید الگوریتم هوش مصنوعی آن است که با یادگیری فهم متن، تولید محتوای مناسب ارائه می‌دهد و این به آن معناست که در عرصه الگوریتم‌ها هم شاهد پیشرفت‌های چشمگیری در حوزه هوش مصنوعی بودیم.

وی با بیان اینکه با پیشرفت فناوری و تکنولوژی می‌توانیم شاهد پیشرفت در علوم ارتباطات و اجتماعی باشیم، ادامه داد: تحلیل ماشینی و خودکارسازی فناوری‌های انسانی و استخراج خودکار متن از تصاویر از جمله کاربردهای هوش مصنوعی است.

ربیعی‌زاده درباره فرصت‌های هوش مصنوعی که برای انسان پدید آورده است، بیان کرد: امکان راستی‌آزمایی نظریه‌های سابق با نظریه‌پردازی و کشف الگوهای جدید، تعدد تفسیرهای تولید داده، گردآوری نظریات واقعی اشخاص و همچنین اینکه علوم انسانی ۲، حالت تعاملی برای ما به‌وجود آورده است که سوالات قابل طرح و مسیر پژوهش را تغییر داده است از فرصت‌های هوش مصنوعی برای انسان به‌شمار می‌رود.

وی درباره چالش‌های هوش مصنوعی که برای انسان به‌وجود آورده است، اظهار کرد: از چالش‌های هوش مصنوعی آن است که هوش مصنوعی به‌مثابه دستیار عمل می‌کند و داده‌ها و یافته‌های آن نیازمند تأیید براساس تحلیل نهایی کارشناسان ماهر است زیرا همبستگی دو خصیصه الزاماً دلالت بر وابستگی ندارد.

ربیعی‌زاده بیان کرد: تحت‌الشعاع قرار دادن برخی شغل‌ها یکی از چالش‌های پیشرفت تکنولوژی و فناوری، سوگیری تحلیل‌ها، حریم خصوصی، زیر سوال بردن واقعی بودن داده‌ها، نگاه افراطی به کارکرد هوش مصنوعی، استفاده مغرضانه و غیرمنصفانه از هوش مصنوعی در راستای امیال غیرصحیح انسانی، تفسیرپذیری نتایج هوش مصنوعی از جمله چالش‌های هوش مصنوعی است.

لینک کوتاه : https://ainews.ir/?p=16271

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.