• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
5

پیش‌بینی سرمایه‌گذار حوزه فناوری از یک دهه آینده: سه استارتاپ هوش مصنوعی ۱۰۰میلیارد دلاری می‌شوند

  • کد خبر : 16161
  • ۰۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۲
پیش‌بینی سرمایه‌گذار حوزه فناوری از یک دهه آینده: سه استارتاپ هوش مصنوعی ۱۰۰میلیارد دلاری می‌شوند
یکی از سرمایه‌گذاران فناوری پیش‌بینی کرده است که طی یک دهه آینده، سه استارتاپ از حوزه هوش مصنوعی به ارزش بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار می‌رسند و به دکاکورن تبدیل می‌شوند.

امیر خان، موسس و مدیرعامل شتاب‌دهنده  MARL5G، یک سرمایه‌گذار در حوزه فناوری بوده و ۱۰ سال است که ChatGPT را می‌شناسد و درباره آن پژوهش کرده است. او سه استارتاپ را معرفی می‌کند که آرزو می‌کرد سال‌ها پیش روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کرده بود. خان می‌گوید که تا سال ۲۰۳۰ توسعه فناوری یادگیری ماشین و هوش مصنوعی به امری فراگیر تبدیل می‌شود.

او در ادامه می‌گوید که به‌عنوان سرمایه‌گذار در بخش فناوری عمیق و شریک مدیریتی MARL Accelerator، بیش از ۵۰۰۰ شرکت در مراحل اولیه را بررسی کرده‌ام و در چند سال گذشته در جریان آخرین پیشرفت‌های فناوری قرار گرفته‌ام. با پیشرفت تکنولوژی، چیزهایی اکنون وجود دارد که زمانی در دهه ۸۰ و ۹۰ علمی تخیلی بودند.

این روند پیشرفت فناوری‌ها برای شکل‌گیری دنیای ما و بهبود هرچه بیشتر زندگی ما به شیوه‌هایی که هنوز نمی‌توانیم درک کنیم، ادامه خواهند داشت. تا سال ۲۰۳۰، من این طور پیش‌بینی می‌کنم که افزایش قابل‌توجهی در توسعه فناوری‌های هوش مصنوعی (AI) و یادگیری ماشین (ML) در بخش تجاری به‌وجود خواهد آمد.

امیر خان در این باره یکی از برجسته‌ترین پیشرفت‌ها یعنی ظهور فناوری‌های پردازش زبان طبیعی مانند ChatGPT OpenAI و Google’s BARD را مثال می‌زند که تقریبا ۱۰ سال است توسط این سرمایه‌گذار دنبال می‌شوند.

امیر خان می‌گوید چند استارتاپ در خط مقدم فناوری در بخش‌های مربوط خود وجود دارند که به اعتقاد من پتانسیل این را دارند که دکاکورن شوند (شرکتی با ارزش بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار) در این دهه من روی هیچ کدام از این‌ها سرمایه‌گذاری نکردم و به نوعی احساس می‌کنم فرصت را از دست دادم، اما اگر سال‌ها پیش پول نقد داشتم، حتما روی این موارد سرمایه‌گذاری می‌کردم.

Owkin استارتاپی در حوزه فناوری سلامت

یک استارتاپ فناوری سلامت به نام Owkin، مستقر در پاریس، در حال کار برای ساخت یک مدل هوش مصنوعی با همکاری محققان دانشگاهی و دانشمندان برتر است. آن‌ها امیدوارند با مطالعه میلیون‌ها داده‌ از بیماران، الگوهایی در تشخیص بیماری پیدا کنند و به درمان‌های جدیدی متناسب با ساختار ژنتیکی هر بیمار دست یابند.

از آنجایی که ما به پزشکان انسانی متکی هستیم، خطر تشخیص اشتباه و درمان نادرست وجود دارد. این موضوع دارای اهمیت فراوان است زیرا بارها شاهد اشتباهات پزشکی بوده‌ایم. براساس گزارش The Leapfrog Group، سازمان ملی ناظر بر ایمنی مراقبت‌های بهداشتی متمرکز، خطاهای تشخیصی منجر به مرگ ۴۰هزار تا ۸۰ هزار نفر در سال در ایالات متحده می‌شود و بیش از ۲۵ هزار آمریکایی در بیمارستان‌ها خطاهای تشخیصی را تجربه می‌کنند.

اولین کار بر روی تشخیص‌های مراقبت‌های بهداشتی را در اواسط دهه ۲۰۰۰ آغاز کرد و با وجود تحقیقات قابل توجهی که در این زمینه وجود دارد، توانست از دیگران سبقت بگیرد.

البته توسعه فناوری جدید، مانند پلتفرم Owkin برای تحقیقات پزشکی، می‌تواند جنبه‌های منفی و همچنین مزایایی داشته باشد. به‌عنوان مثال، پلتفرم Owkin ممکن است تحت تأثیر سوگیری داده‌ها قرار گیرد، به این معنی که مدل‌های ایجاد شده ممکن است با وجود تلاش‌های‌شان برای استفاده از داده‌های متنوع، ممکن است ناقص باشند.

علاوه بر این، تنها تعداد محدودی از محققان و مؤسسات به پلتفرم Owkin دسترسی دارند که می‌تواند پرهزینه باشد. مازاد بر این موارد، برای اطمینان از حفظ حریم خصوصی، امنیت و انطباق داده‌ها، باید به چالش‌های قانونی و اخلاقی استفاده از چنین پلتفرمی نیز رسیدگی شود. اوکین موظف است به صورت شفاف و اخلاقی عمل کند تا نگرانی‌های مربوط به رضایت بیمار را برطرف کند.

Motional دنیای تاکسی‌های آنلاین را با هوش مصنوعی متحول می‌کند

موشنال یک استارتاپ فناوری خودران مستقر در بوستون است که با اجرای موفقیت‌آمیز اولین برنامه آزمایشی روباتاکسی در جهان، مورد توجه قرار گرفت. موشنال تا سال ۲۰۲۱ بیش از ۱۰۰ هزار سواری خودران را بدون هیچ حادثه‌ای انجام داده است.

این موفقیت اوبر را هیجان زده کرد و منجر به اعلام شراکت تجاری ۱۰ ساله بین این دو شرکت برای راه اندازی سرویس رباتاکسی خودران عمومی در لاس وگاس شد. این سرویس به دنبال راه‌اندازی موفقیت‌آمیز تحویل خودکار با Uber Eats در لس آنجلس بزرگ است.

ما هنوز کاملاً به آنجا نرسیده‌ایم این فناوری به طور کامل توسعه نیافته است. شاید دلیل آن این است که خود ماشین قدرت پردازش کافی ندارد. اما من فکر می‌کنم که تکامل فناوری ۵G ممکن است آن را تغییر دهد.

موشنال در حال حاضر بسیار موفق است و شراکت‌ها را تضمین می‌کند. البته نگرانی‌هایی وجود دارد که باید قبل از اینکه این فناوری به‌طور گسترده مورد استفاده قرار گیرد، برطرف شود. ایمنی یکی از بزرگ‌ترین این نگرانی‌ها است، اگرچه نشان داده شده است که فناوری Motion در آزمایش‌ها ایمن است. وسایل نقلیه بدون راننده نیز در برابر حملات سایبری آسیب‌پذیر هستند.

هزینه یکی دیگر از نگرانی‌ها است زیرا تولید خودروهای موشنال در حال حاضر گران است و هنوز برای اکثر مردم مقرون به صرفه نیست. در نهایت، نگرانی‌های اخلاقی وجود دارد، مانند اینکه اگر وسیله نقلیه بدون راننده باعث تصادف شود، چه کسی مسئول است. بنابراین در حالی که موشنال ظرفیت‌های زیادی دارد؛ این کاستی‌ها باید قبل از استفاده گسترده از این فناوری برطرف شود.

Nexar ماشین خودران با هوش مصنوعی

Nexar استارت آپی مستقر در نیویورک و همچنین شرکتی است که برای تحقق بخشیدن به رویاهای ماشین خودران تلاش می کند. پیشرو در بازار دوربین داشبورد است و چشم انداز ایجاد اولین “شبکه رانندگی ایمن” در جهان را دارد. آن‌ها قصد دارند با اتصال تمام دوربین‌های داشبورد که در جاده‌ها هستند، نوعی خرد جمعی را بازسازی کنند تا منبعی واحد از حقیقت برای رویدادهایی که در جاده اتفاق می‌افتد، فراهم شود.

بنابراین ماشین می‌تواند آنچه را که ماشین جلوی من می‌بیند و آنچه ماشین پشت سر من می‌بیند، در یک ذهن کندووار یا خرد جمعی ببیند. حسگرهای شبکه خودرو به‌طور همزمان به ابری متصل می‌شوند که داده‌ها را ارسال و دریافت می‌کند. به همین دلیل است که نکسار در شهرهایی مانند نیویورک و سانفرانسیسکو موفق خواهد شد، در حالی که وسایل نقلیه مانند تسلا در این نوع مناطق یخ می‌زنند و آینده‌ای در این زمینه ندارند.

نکات نگران‌کننده در مورد فناوری رانندگی خودران Nexar این است که هنوز در حال توسعه است و هنوز کاملا خودمختار نیست. درحالی‌که خودروهای Nexar می‌توانند موقعیت‌های خطرناک را شناسایی کنند اما نمی‌توانند ماشین را به‌طور مستقل رانندگی کنند. این فناوری گران است و ممکن است اشکالاتی داشته باشد که باید اصلاح شوند. همچنین مهم است که مقررات محلی هر منطقه‌ای قبل از استفاده از آن بررسی شود، زیرا قانونی بودن آن هنوز در همه حوزه‌های قضایی ثابت نشده است.

هوش مصنوعی زندگی را تغییر خواهد داد

هوش مصنوعی تا همین جا هم همه را حیرت‌زده کرده است. یک اتفاق نظر وجود دارد و آن این است که آینده زندگی انسان قطعا تحت تاثیر هوش مصنوعی خواهد بود. امیرخان در این رابطه این طور می‌گوید: «من فقط سطح قابلیت‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی و اینکه چگونه زندگی ما را متحول می‌کنند را بررسی می‌کنم اما هوش مصنوعی می‌تواند زندگی انسان‌ها را متحول کند.

تأثیر آن‌ها بسیار فراتر از بخش‌های مراقبت‌های بهداشتی و حمل و نقل خواهد بود. به‌عنوان مثال، ما با یک بحران آب و هوایی بزرگ روبه‌رو هستیم و هوش مصنوعی می‌تواند آخرین امید ما برای معکوس کردن اثرات تغییرات آب و هوایی باشد.»

لینک کوتاه : https://ainews.ir/?p=16161

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.