• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
1

کاربرد‌های هوش مصنوعی در صنعت دریایی

  • کد خبر : 16045
  • ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۸
کاربرد‌های هوش مصنوعی در صنعت دریایی
هوش مصنوعی به تعبیر آنانی که از چنین فنّاوری پشتیبانی کرده و عزم خود را برای به کار‎گیری این سیستم اعجاب‌آور جزم کرده‌اند، برای جلوگیری از کار‌های تکراری و بهبود کارآیی در همه زمینه‌ها‌ست که در صنعت دریایی نیز دگرگونی شگرفی ایجاد خواهد کرد.

در صنعت دریایی هوش مصنوعی می‌تواند برای ساخت کشتی‌های خودران، بهینه سازی عملیات ناوگان، بهبود کارآیی مسیر‌های حمل‌و‌نقل، تجزیه و تحلیل داده‌های مربوط به GPS، آب و هوا و ترافیک به کمک دریانوردان بشتابد.

در واقع زمانی خواهد رسید که همه فعالیت انسانی در صنعت دریایی به هوش مصنوعی سپرده خواهد شد و متأسفانه باید اذعان کرد بیشترین ضربه را  از محل به کار‌گیری هوش مصنوعی، نیروی انسانی غیر‌متخصص تحمل خواهد کرد.

برای مثال هوش مصنوعی پیش‌بینی تعمیر و نگهداری و نحوۀ پایان کار و فرسودگی ماشین‌آلات و تجهیزات کشتی  را به خوبی تشخیص داده و مدیران و کارکنا‌ن خشکی از یک سو و فرماندهان و خدمه کشتی را آگاه خواهد کرد در چه  روز و ساعتی عمر قطعات مورد نظر به پایان می‌رسد؛ به تعبیر دیگر کشتی  چه زمانی به تعمیر و نگهداری نیاز دارند.

نکته‌ای را که باید به آن اشاره کرد آن است که از هوش مصنوعی سال‌هاست به منظور توسعه کشتی‌های خودران استفاده می‌شود تا به تنهایی بتواند ناوبری دریایی را در کمال ایمنی و کارآیی به سر‌منزل مقصود برساند. در این راستا فعالیت‌های غیر‌قابل تصوری نیز انجام شده و در بخش‌های مختلف حمل‌ونقلی وسایل نقلیه خودران تولید شده و هم اینک در حال انجام وظیفه هستند.

در کنار آن هوش مصنوعی در بهینه سازی بارگیری و تخلیه محموله‌ها همزمان با تجزیه و تحلیل داده‌ها دربارۀ وزن و حجم محموله، تشخیص محموله‌های داخل کانتینر بدون نیاز به باز کردن پلمپ و تجهیز زیر‌ساخت‌های بندری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بدین ترتیب هوش مصنوعی برای  بهینه‌سازی کل فرآیند حمل‌و‌نقل همه بخش‌ها مانند دریایی، ریلی، هوایی و جاده‌ای کاربرد دارد.  نکته جالبی که باید به آن پرداخت حمایت IMO از هوش مصنوعی در صنعت دریایی است.

لجستیک و هوش مصنوعی
به مرور زمان هوش مصنوعی چنان در تار‌وپود صنعت دریایی مؤثر خواهد بود که همگان به این باور برسند هیچ محموله‌ای بدون استفاده از هوش مصنوعی قادر نخواهد بود از نقطه A به نقطه B برسد، زیرا فضای لجستیک و زنجیرۀ تامین کالا با ورود هوش مصنوعی به یکی از قدرتمند‌ترین موتور‌های رشد اقتصاد دریا تبدیل خواهد شد؛ در واقع لجستیک و زنجیرۀ تأمین کالا وارد یک مرحله جدید تمدن تاریخی می‌شود.

بدون شک از سال‌های گذشته تا‌کنون تجارت لجستیکی دیجیتالی شده و شرکت‌های بیشتری به سمت استفاده از فنّاوری‌های دیجیتالی پیش می‌‍روند که هوش مصنوعی سرآمد همه این فنّاوری‌ها در بخش لجستیک به شمار می‌رود.

در واقع نسل بعدی صنعت دریایی و کشتیرانی بدون استفاده از هوش مصنوعی قادر به کارآیی و انجام فعالیت‌ها نخواهد بود، زیرا فنّاوری هوش مصنوعی روز به روز به بلوغ رسیده و مورد پذیرش سازمانی گسترده‌تری در اقصی نقاط جهان قرار می‌گیرد.

در چنین شرایطی کسب و کار‌ها از شرایط عادی خارج شده و وارد مراحلی خواهند شد که بسیاری از کار‌ها و فعالیت‌های کسب و کاری بدون به کارگیری نیروی انسانی شکل خواهد گرفت و مشتریان حمل‌و‌نقل دریایی به مرحله تکاملی رسیده و خود را با شرایطی که هوش مصنوعی برای آن‌ها رقم می‌زند تطبیق خواهند داد.

با این اوصاف صورت حساب‌های دست نویس و فعالیت‌های دستی و بروکراسی اداری از صنعت دریایی رخت بر بسته و تمامی فعالیت‌ها تحت تأثیر هوش مصنوعی به فعالیت‌های اتوماتیک و خود‌کار خود ادامه خواهند داد و انسان بر انجام عملیات و فرآیند‌ها صرفاً نظارت خواهد کرد.

«پت دیلون» مدیر مالی پلتفرم زنجیرۀ تامین هوشمند FLOCK FREIGHT در زمینۀ تحولاتی که هوش مصنوعی برای صنعت دریایی به ارمغان خواهد آورد معتقد است: تحولات باور نکردنی صنعت دریایی با رایانش ابری و اینترنت پُرسرعت و در کنار آن‌ها هوش مصنوعی  در سازماندهی و انتشار اطلاعات آنچنان به انسان کمک خواهد کرد که مفهوم زمان را از دست بدهد. یعنی همۀ کار‌ها  به جای محاسبه ساعتی و یا روزانه در مدتی که دقیقه یا ثانیه نام دارد، بدون فوت وقت انجام می‌گیرد.

در یک کلام هوش مصنوعی به طور فزاینده‌ای به دنیای فیزیکی همه شاخه‌های حمل‌و‌نقل وارد شده و با حرکت‌های غیر‌قابل باور انسان‌ها را هیجان‌زده خواهد کرد.

وی به نقل قول یکی از مشتریان این شرکت اشاره می‌کند که معتقد است: حمل‌و‌نقل دریایی با استفاده حداکثری هوش مصنوعی از یک دید مثبت به نوعی استثمار می‌شود.

از بعد دیگر برخی تحلیلگران و کارشناسان دریایی اعتقا‌د دارند هوش مصنوعی به شرایط ناعادلانه و غیر‌منطقی در حمل‌و‌نقل دریایی پایان داده و سود‌آوری را برای حمل‌کنندگان به ارمغان می‌آورد.

متأسفانه باید گفت با ورود هوش مصنوعی بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌ها که در بخش صنایع و حمل‌و‌نقل دریایی فعالیت می‌کنند مجبور به حذف خواهند شد و به تعبیر تحلیلگران و کارشناسان دریایی کشتی‌های بزرگ مسلط به هوش مصنوعی کشتی‌های کوچک را از میدان به در خواهند برد.

با همۀ این احوال و بررسی دیگاه‌های متفاوت، دروازه‌های جدیدی از تمدن بر روی انسان‌ها با استفاده از هوش مصنوعی باز می‌شود.

برگرفته از سایت:

safety4sea.com
PYMNTS.COM
ADV.POLMER.COM

لینک کوتاه : https://ainews.ir/?p=16045

اخبار مرتبط

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.