• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
7
آیت الله رجبی:

اگر در ابعاد فقهی، فلسفی و اخلاقی هوش مصنوعی ورود نکنیم با مخاطرات زیادی مواجه خواهیم شد.

  • کد خبر : 15925
  • ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۵
اگر در ابعاد فقهی، فلسفی و اخلاقی هوش مصنوعی ورود نکنیم با مخاطرات زیادی مواجه خواهیم شد.
رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) در نشست هم اندیشی گفتمان علمی مطالعات بنیادین حوزه هوش مصنوعی گفت: هوش مصنوعی با سرعت بسیار بالایی در حال بروز و ظهور در سطوح مختلف است و پیشرفت این عرصه نیز مجددا به شتاب بیش از پیش این حرکت منجر می شود بنابراین در این عرصه بایستی به نحوی با آگاهی ورود نماییم که غافلگیر نشویم امروزه با ظهور هوش مصنوعی ما با دو جهان مواجهیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری های هوشمند، آیت الله رجبی در تشریح فرصت ها و تهدیدهای عرصه هوش مصنوعی گفت: چنانچه ما در زمینه ابعاد فقهی، فلسفی و اخلاقی هوش مصنوعی ورود نکنیم با مخاطرات زیادی مواجه خواهیم شد چرا که مخاطرات هوش مصنوعی بسیار پیچیده تر از مخاطرات موجود در دنیای حقیقی و ملموس است. در دنیای هوش مصنوعی وقایعی حادث می گردد که در دنیای ملموس وجود ندارد و یا اگر وجود دارد به شدت و پیچیدگی وقایع ایجاد شده در فضای هوش مصنوعی نیست. آسیب های این عرصه می تواند شبیه به مرگی خاموش موجب آسیب دیدن حیات و هویت انسانی و ارزش ها و آرمان های انسانی گردد چرا که گستره هوش مصنوعی همه عرصه ها را در می نوردد و مرزی به لحاظ سن و قشر، زمان، مکان و … ندارد و می تواند بیشترین، سریع ترین و عمیق ترین آثار را داشته باشد.

ایشان افزودند: جهان واقعی ملموس و جهانی جدید با مختصات خاص خود و حکمرانی هوش مصنوعی به گونه ای است که در مسائل فردی افراد نیز ورود می کند.

ایشان با اشاره به اینکه وجهی از تهدیدهای عرصه هوش مصنوعی از این جهت است که دشمنان ما در حد زیادی این ابزار را در اختیار دارند گفت: وجه دیگری از مخاطرات این است که اگر ما مجموعه کسانی که در این فضا وارد می شوند را در زمینه های فقهی، فلسفی، اخلاقی و… اشباع نکنیم ممکن است همانطور که در عرصه جنگ فیزیکی خودی ها را هدف بگیریم یا در زمین دشمن بازی کنیم در این عرصه نیز دچار آسیب شویم. وی افزود: برای جلوگیری از آسیب های یاد شده بایستی با هدف دفاع از دین و ارزش های انسانی در مباحث عقلی، فلسفی، فقهی، اخلاقی و حتی در مواردی در بحث های عرفانی مرتبط با هوش مصنوعی ورود کنیم در غیر این صورت شاید فرصت جبران آسیب های وارده را نداشته باشیم.

وی در پایان تاکید کرد که موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) بر اساس رسالت ها و ماموریت های خود آمادگی دارد در عرصه های یاد شده برنامه ریزی و اقدام نماید.

لینک کوتاه : https://ainews.ir/?p=15925

اخبار مرتبط

۱۳خرداد
مسائل اخلاقی به حیطه هوش مصنوعی وارد شود
مسئول مدرسه علمیه امام عصر(عج) شیراز مطرح کرد:

مسائل اخلاقی به حیطه هوش مصنوعی وارد شود

۰۱آذر
چیستی الهیات کامپیوتر
سخنرانی علیرضا قائمی‌نیا در مدرسه پائیزه‌ زمینه‌های فلسفی فلسفه دین

چیستی الهیات کامپیوتر

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.