• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
5

حضور مشاور مدیر حوزه های علمیه در نشست رمضانی فعالان حوزوی عرصه بین الملل با آیت الله اعرافی

  • کد خبر : 15860
  • ۲۷ فروردین ۱۴۰۲ - ۲:۵۹
حضور مشاور مدیر حوزه های علمیه در نشست رمضانی فعالان حوزوی عرصه بین الملل با آیت الله اعرافی
نشست فعالان حوزوی عرصه های مختلف بین الملل با آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه و با حضور مشاور مدیر حوزه های علمیه در زمینه هوش مصنوعی و دبیر ستاد راهبری فناوری های هوشمند در مجتمع یاوران مهدی(عج) قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، نشست صمیمی فعالان حوزوی عرصه های مختلف بین الملل با آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه در مجتمع یاوران مهدی(عج) قم برگزار شد.

آیت الله اعرافی در ابتدای این دیدار صمیمی به حضور پرشور و گسترده مردم در راهپیمایی روز جهانی قدس اشاره کرد و گفت: باید از خداوند متعال نسبت به ملت ایران شاکر باشیم چرا که حضور چشمگیر ملت ایران و همه ملت های مسلمان در روز قدس انسان را به وجد می آورد و ما از خداوند متعال می خواهیم توفیق خدمت به این مردم را به ما دهد و ادامه دهنده راه شهدا باشیم.

مدیر حوزه های علمیه در ادامه تحقق ایده های نو و تلاش در جهت انجام کار را امری مهم در عرصه بین الملل دانست و خاطر نشان ساخت: در این نوع جلسات مجموعه پیشنهادات جمع بندی و در حد وسع عملیاتی سازی شوند، لذا انتظار می رود همه پیشنهادهای مطرح شده جمع بندی و در دستور کار قرار گیرد.

قلمرو های فتح نشده در عرصه بین الملل

وی فعالیت حوزه های علمیه در عرصه بین الملل را با توجه به نیازهای پیشرو در جوامع بشری غیر قابل قبول دانست و خاطرنشان ساخت: حوزه های علمیه در عرصه بین الملل خیلی از قلمروها را فتح نکرده است و کوتاهی در این عرصه برای هیچ کسی قابل پذیرش نخواهد بود، البته نهادهای بین المللی همچون جامعه المصطفی و دیگر نهادهای بین المللی کارهای ارزشمندی انجام می دهند، اما با توجه به وجود ظرفیت های داخلی و بین المللی وظیفه ای سنگینی بر عهده داریم.

آیت الله اعرافی ابراز داشت: ما یکصدمین سالگشت باز تأسیس حوزه علمیه قم را پشت سر گذاشتیم که تلخی ها و شیرینی های فراوانی داشته و در عین حال پیشرفت ها و مشکلات و دشواری ها و عقب ماندگی های زیادی نیز داشته، اما یکی از این ابعاد مهم و غیر قابل انکار آن در عصر حاضر درخشش بین المللی علوم معارف اسلامی حوزه علمیه قم است که از قلمرو های جدید می باشد،شاید در مخیله بعضی از بزرگان و بنیان گذاران گذشته حوزه که روزی قم پایگاه و قطب جهان تشیع خواهدشد خطور نمی کرد، اما امروزه ذات و هویت حوزه قم بین المللی بودن ان می باشد.

وی ادامه داد: معارف الهی و اندیشه ناب اسلامی و جوشش انوار انقلاب اسلامی از این شهر به دنبال آن شکل گیری سازمان های همچون جامعه المصطفی و انتشار معارف اسلامی اولین بار به برکت انقلاب اسلامی و شهدای انقلاب در جای و جای دنیا شکل گرفت.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه گفت: در ذات حرکت حوزه به معنای عام بعد بین المللی نهفته است و این از عناصر مقوم حوزه و برآمده از اسلام است و به واسطه ظرفیت های که برای انتشار آن وجود دارد وظیفه ما را سنگین می کند.

حوزه قم و نجف باید قائم به جواب همه سوالات با همه پیچیدگی در جهان باشند

وی در بیان رسالت جامعه المصطفی خاطر نشان ساخت: بنده بارها در جامعه المصطفی به مسئولان گفته ام که مخاطب ما در جامعه المصطفی ۸ میلیارد بشری است که در دنیا زندگی می کنند و همچنین میلیاردها انسان که در آینده خواهند آمد؛ لذا باید در این جهان پر آشوب و پر مسئله که افکار فلسفی، علمی، فرهنگی تولید می شود حوزه قم و نجف باید قائم به جواب همه این سوالات با همه پیچیدگی در جهان باشند؛ در این عرصه باید ظرفیت ها و تعداد ها را بببینم و ساده اندیش نباشیم و به سختی و دشواری های کار نگاه کنیم و متناسب با این عمل کنیم؛ چرا که دشمنان در این عرصه با برنامه ریزی در حال فعالیت هستند.

مدیر حوزه های علمیه تصریح کرد: امروزه در عرصه بین الملل با جهان مستعد استقبال کنند از مطالب دینی و بینشی مواجه هستیم و از یک منظر دیگر با جهان پر آشوب و پر مسئله روبرو می باشیم، لذا کار در چنین محیطی توان و ظرفیتی بیش از آن می خواهد که ما داریم؛ چه بسا باید امیدوار و بصورت منظم و هدفمند در این عرصه گام برداشت، چرا که ما از هیچ، انقلابی را پایه ریزی کردیم و در راستای آن در آن روزگار این عیار بین المللی حوزه در امام(ره) تجلی کرد و شخصیت های همچون علامه طباطبایی، مطهری و… گام های بزرگی برداشتند و امروز با آن زمان تفاوت های زیادی داریم چه بسا انقلاب با گذر زمان شاهراه های زیادی برای ما گشوده است.

وی گفتمان سازی در عرصه تبلیغ بین الملل را امری بی بدیل خواند و ابراز داشت: ما برای نقش آفرینی در عرصه بین الملل و در درون خود نیازی فراتر از زبان و مهارت داریم؛ لذا نقش آفرینی برای هدایت بشر معاصر که در بت ظواهر فریبنده دنیا قرار دارد سه نکته را می طلبد؛ یکی زبان و در مقام دوم مهارت و تعامل و گفتگو با دنیا و مقام سوم که مهمتر از این دو امر می باشد آن است که بتوانیم تئوری ها و نظریه های قابل طرح در مقابل اندیشه های رقیب ارائه دهیم و در این راستا ادبیات و گفتمان متناسب با نیاز جامعه هدف، تولید کنیم.

کار رسانه ای در عرصه تبلیغ بین الملل از بدیهیات کار تبلیغی

استاد حوزه علمیه قم کار رسانه ای در عرصه تبلیغ بین الملل را از بدیهیات کار تبلیغی دانست و خاطرنشان ساخت: وجود ابزار رسانه ای همچون شبکه های ماهواره ای نیاز تبلیغ و تاثیرگذاری در عرصه بین الملل می باشد.

مدیر حوزه های علمیه ادامه داد: باید رویکرد بین المللی عمده پیوست فعالیت های حوزه باشد وقتی که کسی درس خارج می گوید و بحث تقسیری مطرح می کند نگاه بین المللی داشته باشد با وجود این که در قم بیش از ۷ هزار درس روزانه در حال برگزاری است، باید نگاه بین المللی بر منطق اسلام ناب در عرصه بین المللی حضور داشته باشد و این امر لازم و شدنی است، لذا باید این پیوست بین المللی در همه نوشته ها درس ها و برنامه به دو شکل انضمامی و اتحادی حضور داشته باشد، اما ترکیب اتحادی آن مهم است همانطور که کسی کتاب بیع می گوید لازم است بداند حقوق امروز در معاملات چه بیان می کند لذا باید نگاه اتحادی با رویکرد بین الملل را دنبال کنیم و تحقق این امر مردان قوی و بزرگی را می طلبد.

وی ادامه داد: در اسنادی و طرح های تدوین شده نکته راهبردی باز نمایی معارف و علوم اسلامی در رسانه جهانی یک خط راهبردی است که آمادگی و تلاش بسزایی را می طلبد.

آیت الله اعرافی با بیان این که شناخت جامع اندیشه ادیان و جریان های رقیب برای ما در ترسیم نقشه راه بسیار مهم است ابراز داشت: شناخت جغرافیای معرفتی ادیان باید جامع باشد و نقشه راه جامعه نسبت با ادیان و اندیشه آن و جغرافیای معرفتی دنیای معاصر تدوین شود؛ چرا که شناخت مسائل و ادیان برای حرکت در آینده بسیار ضرروی است.

حوزه باید چشم بینایی داشته باشد که همه چیز را پیش از پیش ببیند

وی به آینده پژوهی تأکید کرد و گفت: حوزه های علمیه باید قلمرو های جدید که در آینده بشر را در برخواهد گرفت باید جلو جلو بشناسد همانطور که حوزه در عرصه هوش مصنوعی قدم های برداشته، لذا باید چشم بینایی داشته باشد که همه چیز را پیش از پیش ببیند و به آن جواب گو باشد و اقدام کند.

مدیر حوزه های علمیه رصد جایگاه های علمی دنیا و آماده سازی برای حضور در محافل علمی را امری مهم خواند و ابراز داشت: متاسفانه در جایگاه گفت و گوی ادیان در کشور به حوزه به عنوان رکن اصلی این امر مهم توجه جدی نمی شود، لذا ما نباید تسلیم به این وضع موجود بشویم و باید طرازی از بعد علمی و بین المللی از خود نشان دهیم که اهمیت حضور حوزه را نشان بدهد.

حضور حوزه در عرصه بین الملل نیازمند رشد و شبکه سازی بهتری است

حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری مسئول مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه در این نشست در بیان گزارشی از فعالیت ها و برنامه های بین الملل حوزه های علمیه ابراز داشت: ما ظرفیت های بین المللی وسیعی در عرصه تربیت پژوهشگران و مترجمان بین المللی داریم و ظرفیت های دیگری که یک حضور و بروز خوبی دارند، البته این امور نیازمند رشد و شبکه سازی بهتری را می طلبد.

وی ادامه داد: مرجعیت فکری در عرصه بین الملل تقویت دین در عرصه نهاد بین الملل تقویت امت اسلامی و تقویت مستضعفین در مقابل مستکبرین و حرکت به سمت کنشگری برای تمامی احاد بشریت از رویکردهای مهم حوزه های علمیه در عرصه بین الملل می باشد.

سرپرست دفتر اجتماعی سیاسی حوزه های علمیه گفت: فعالیت و نقش آفرینی در عرصه بین المللی صرفا به طلاب زباندان محصور نمی شود، بلکه شامل همه طلاب می شود تا در این منظومه صاحب نقش شوند

وی با بیان اینکه حوزه قصد دارد در رویداد های بین المللی یک کنشگری داشته باشد ابراز داشت: تهیه اسناد بالادستی در عرصه بین الملل، راه اندازی مدیریت تبلیغ بین الملل، راه اندازی مدارس سطح یک و دو با رویکردهای بین المللی، شکل گیری مجمع های زبانی برای طلاب زبان دان از دیگر برنامه های پیش رو بین الملل حوزه می باشد.

توسعه زبانی از اهداف مهم شبکه ولایت به شمار می رود

حجت الاسلام والمسلمین علوی مدیر شبکه ولایت نیز در این دیدار ابراز داشت: اگر بخواهیم از جایگاه رسانه در حوزه بین الملل سخن بگوئیم در سفر مهم و راهبردی اخیر آیت الله اعرافی به واتیکان اهمیت رسانه بیش از پیش نمایان شد.

وی در بیان ظرفیت های توجه به عرصه بین الملل خاطرنشان ساخت: از ظرفیت و جایگاه رسانه می توان موارد مهمی از جمله در مدیریت افکار عمومی، ساختار نظام جهانی، ظرفیت تمدن سازی، حوزه انتقال پیام و قدرت نشر، برای گفتمان انقلاب اسلامی ماموریت های مقدس و نورانی حوزه های علمیه، وسعت و دامنه تبلیغ در عرصه رسانه را نام برد که جا دارد در این عرصه ها بصورت جدی و هدفمند کار شود.

مدیر شبکه ولایت ادامه داد: ظرفیت عظیم گنجینه ای چون جامعه‌ المصطفی برای هر صاحب رسانه ای، که این اقوی قوتی است که در جبهه رسانه ای از آن غفلت شده است.

وی ادامه داد: شبکه های فراوانی در ذیل ماموریت حوزه در قم یا ایران و سراسر دنیا در زبان های مختلف فعالیت های متنوعی توسط اشخاص یا مجموعه هایی خودجوش فعالیت می کنند هرچند محدود و پراکنده است اما اگر اینها سازماندهی و تقویت شوند تاثیر بسزایی خواهند گذاشت.

حجت الاسلام والمسلمین علوی گفت: باید شبکه های ماهواره ای و کارهای رسانه ای آنان را با همه تفاوت ها و نگاه ها و سلایق نسبت به گفتمان انقلاب جایگاهشان در پازل ماموریت حوزه پیدا و ساماندهی و پشتیبانی و حمایت شود. شبکه ولایت در راهبرد فعالیت های خود افتخار دارد به واسطه بهره گیری از ابزار روز رسانه و طلاب مستعد و زبان دان توسعه زبانی را یکی از رسالت های مهم خود به شمار می آورد لذا در این راستا به چند زبان مختلف من جمله هوسا، انگلیسی، آذری، فارسی و…. برنامه تولید می کند.

هم افزایی از همه ظرفیت های بین الملل حوزه و المصطفی تحت قرارگاه رسانه؛ راه اندازی مرکز جامع تولیدات در عرصه بین الملل و نقش آفرینی در مواقع خاص؛پشتیبانی از شبکه های همسو با اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی در زمینه های مادی و معنوی؛ استفاده از ظرفیت های بین الملل حوزه، المصطفی سازمان فرهنگ و ارتباطات رایزنی های فرهنگی در شناساندن و معرفی شبکه های بین المللی و همسو؛ برگزاری نشست های فصلی با فعالان عرصه بین الملل در راستای استفاده از ظرفیت موسسات برای بازیابی شبکه های تلویزیونی؛ تربیت فضلا و طلاب رسانه ای آشنا به مسائل و حساسیت بین المللی؛تعامل و برنامه سازی بین الادیانی در موضوعات مشترک؛ معرفی حوزه علمیه قم و ظرفیت های بی بدیل آن و برنامه سازی با موضوعات متناسب جهانی و بین المللی از پیشنهاد هایی بود که مدیر شبکه جهانی ولایت مطرح کرد.

خاطرنشان می شود: در این نشست حجج اسلام سبحانی نسب، نیکزاد، حقانی، صحاف کاشانی، قنواتی، آقای دکتر مینایی و سرکار خانم خوش صورت و … از جمله فعالان و مبلغان عرصه بین‌الملل بودندکه به بیان دیدگاه ها، نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود پرداختند.

لینک کوتاه : https://ainews.ir/?p=15860

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.