• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
6
آیا هوش مصنوعی می تواند یک فیلمنامه خوب بنویسد؟

هوش مصنوعی آینده سینمای علمی تخیلی

  • کد خبر : 15695
  • ۱۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۳
هوش مصنوعی آینده سینمای علمی تخیلی
پیشرفت فزاینده برنامه‌هایی مانند ChatGPT منجر به بروز نگرانی‌هایی درباره آینده فیلم سازی شده است.

ظهور برنامه‌هایی مانند ChatGPT اخیراً موجی از نگرانی‌ها را به راه انداخته است، به خصوص در صنایعی که این برنامه و امثال آن می‌توانند نابودشان کنند. اما این نگرانی‌ها برای چیست، صرفاً برای این که افراد می‌توانند صاحب رباتی شوند که قادر است در زمان کوتاهی کدنویسی کند یا قرارداد حقوقی بنویسد؟ یا از مشتری‌ها بدون دریافت پول پشتیبانی کند؟

خوب، پاسخ اتحادیه نویسندگان امریکا، «بلی» است. در هفته گذشته، اتحادیه نویسندگان امریکا اعلام کرد که ChatGPT در آینده بدون شک اجازه دارد که فیلمنامه بنویسد، به شرطی که اعتبار و پول آن فیلمنامه نصیب نویسنده‌ای شود که ایده اولیه نوشتن آن فیلمنامه را به آن برنامه داده است.

این خبر تصویر ترسناکی از آینده را برای ما ترسیم می‌کند؛ آینده‌ای که در آن بسیاری از انسان‌های هنرمند زیر چرخ‌های یک فناوری غیرمتفکر له می‌شوند. آیا واقعاً چنین اتفاقی رخ می‌دهد؟ همه می‌دانند که ChatGPT نقاط ضعفی هم دارد. برای مثال، من از این برنامه خواستم که بیوگرافی‌ام را بنویسد و در آخر دیدم که برنامه تاریخ تولدم، شغلم، تعداد دنبال کننده‌هایم در شبکه‌های اجتماعی و تعداد جوایزی که به دست آورده‌ام را اشتباه نوشته است، از این گذشته، در آن بیوگرافی نوشته بود که من یک بار کتابی به نام کتاب «محافظ احمق‌های خارج از کشور» نوشته‌ام. بنابراین، هنوز این یک برنامه بی‌فایده است. اما آیا می‌تواند یک فیلمنامه بنویسد؟

من سعی کردم با آزمودن این برنامه پاسخ این سوال را پیدا کنم؛ بنابراین طی دستوری از این برنامه خواستم: «برای فیلمنامه فیلمی را بنویس که برایم میلیارد‌ها دلار پول بیاورد.»

در جواب، ChatGPT بلافاصله یک فیلم پرفروش اکشن علمی تخیلی به نام «آخرین امید» را تحویلم داد. اولین پاراگراف فیلمنامه این بود: «در آینده نزدیک، زمین بعد از چند فاجعه طبیعی عظیم که این سیاره را نابود کرده‌اند رو به تباهی می‌رود. دولت‌های جهان نتوانسته‌اند راه حلی برای این بحران پیدا کنند و حالا بقای بشر در معرض خطر قرار دارد. تیمی از دانشمندان و مهندسان دور هم جمع می‌شوند تا آخرین شانس خود برای نجات این سیاره را امتحان کنند. آن‌ها یک سفینه فضایی می‌سازند به نام «آخرین امید» که قرار است وارد یک کرم چاله شود و به یک سیاره دوردست که به نظر می‌رسد قابل سکونت است برود.»

خوب این که فیلم «بین ستاره ای» نولان است. اما با توجه به این که آن فیلم در دنیا فقط ۶۰۰ میلیون دلار فروخت و من میخواهم میلیاردر شوم، chatGPT یک راه حل به من می‌دهد: «وقتی که این گروه از دانشمندان به مقصدشان نزدیک می‌شوند، آن‌ها متوجه رازی می‌شوند که تنها ماموریتشان بلکه سرنوشت بشریت را تهدید می‌کند.»، اما این که خیلی کلی است، برای همین سوال بعدی ام این بود که بیشتر درباره این راز توضیح بدهد.

هوش مصنوعی در جواب نوشت: «این سیاره دور، که به نظر می‌رسد می‌تواند محل سکونت انسان‌ها باشد، محل زندگی یک نژاد بیگانه هوشمند است. این بیگانه‌ها سفر آخرین امید را رصد کرده‌اند و حالا می‌خواهند با خدمه آن وارد جنگ شوند. خدمه سفینه متوجه می‌شوند که این بیگانه‌ها بسیار پیشرفته‌تر از چیزی هستند که آن‌ها انتظار داشتند و قدرت لازم برای نابودی زمین را دارند. وقتی که انسان‌ها سعی می‌کنند با بیگانه‌ها مذاکره کنند و راهی برای همزیستی مسالمت آمیز پیدا کنند، پی می‌برند که این بیگانه‌ها نقش مهمی را در بروز بلایای طبیعی‌ای که زمین را ویران کرده‌اند داشته‌اند.

این مورد باعث بروز درگیری می‌شود و حالا انسان‌ها نه تنها باید راهی برای فرار از دست حملات بیگانه‌ها پیدا کنند، بلکه باید از نابود شدن زمین به دست آن‌ها جلوگیری کنند.»

این جالب به نظر می‌رسد و نشان می‌دهد که برنامه‌هایی مانند ChatGPT در آینده نه تنها قادرند فیلمنامه بنویسند، بلکه می‌تونند ایده‌هایی تولید کنند که به فیلمنامه نویس‌های واقعی کمک می‌کنند. با این حال، هنوز محدودیت‌هایی وجود دارد و باید منتظر نشست و دید که در آینده چه تحولاتی در هوش مصنوعی رخ می‌دهد.

لینک کوتاه : https://ainews.ir/?p=15695

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.