• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
6

فرصت‌ها و چالش‌های Chat GPT

  • کد خبر : 15570
  • ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۹
فرصت‌ها و چالش‌های Chat GPT
سلسله نشست‌های تخصصی بررسی نقشه راه کلان حوزه هوش مصنوعی کشور با موضوع فرصت‌ها و چالش‌های Chat GPT به همت ستاد راهبری فناوری های هوشمند در ساختمان مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور در قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی فناوری های هوشمند ، در این نشست حجج اسلام و المسلمین محمد حسین بهرامی، رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، علیرضا قائمی نیا، مدیر قطب علمی فلسفه دین اسلامی، دکتر بهروز مینایی بیدگلی مشاور مدیر حوزه‌های علمیه در زمینه هوش مصنوعی و دکتر محمدرضا قاسمی دبیر ستاد راهبری فناوری‌های هوشمند حوزه‌های علمیه مطالب خود را ارائه کردند.

در سلسله نشست های هم اندیشی بررسی نقشه راه کلان حوزه هوش مصنوعی کشور، دکتر مینایی مشاور مدیر حوزه های علمیه در زمینه هوش مصنوعی فرمود: ChatGPT بعنوان فیشینگ و ویروس می توان استفاده کرد ولی ChatGPT این هشدار را می دهد.
از ChatGPT سوال کردیم آیا ChatGPT میتواند جایگزین برنامه نویسان شود؟
پاسخ: خیر من نمیتوانم جایگزین Programmer ها شوم.
دکتر مینایی افزود: من فکر می کنم برای کسانی که دانش آموز هستند درست نیست از ChatGPT استفاده شود.
همچنین ایشان افزودند: در دوران کرونا هر چیزی که در فضای مجازی بود اعتماد می کردند به جای آنکه از فرد فهیم سوال شود. و این مرجعیت زدایی از نخبگان در جامعه است. و اگر بخواهد ChatGPT جایگزین نخبگان شود این یک کار غیر واقعی است و درست نیست.
وی افزود: ChatGPT یک دستیار قوی برای یک فرد خبره می تواند باشد. دسته بندی و خوشه بندی هایی که انجام می دهد خیلی قشنگ است ولی قابل اعتماد نیست و باید محتواهای ارائه شده توسط این ابزار را پخته سازی کرد.

در سلسله نشست های هم اندیشی بررسی نقشه راه کلان حوزه هوش مصنوعی کشور ، حجت الاسلام و المسلمین دکتر قائمی نیا افزود: نسل اول و دوم علوم شناختی بگونه ای خودشان را در این فناوری نشان داده اند. ما در علوم شناختی با نظریه محاسباتی مواجه هستیم، با نسل دوم علوم شناختی مواجهیم با کارکرد واقعی مغز انسان.
اگر از منظر معرفت شناسی به هوش مصنوعی نگاه کنیم، یک اتفاق معرف شناختی دیتا ماینینگ و داده کاوی است چون هوش مصنوعی با داده ها سر و کار دارد و از آنها تغذیه می کند. معرف شناختی دوم که در هوش مصنوعی صورت می گرد شبیه سازی و داوری درباره علم است.
ما اول دیتا و سپس بیگ دیتا و کلان داده ها را داشتیم.
و در ChatGPT با سوپر داده ها مواجهیم که حجم زیادی از داده ها را داریم.
این فناوری به هوش مصنوعی عمومی هم نزدیک می شود.
هوش مصنوعی عمومی همه کاره و چند منظوره است و همه کاری می تواند انجام دهد. و ChatGPT به این هوش مصنوعی عمومی نیز نزدیک می شود.

در سلسله نشست های هم اندیشی بررسی نقشه راه کلان حوزه هوش مصنوعی کشور حجت الاسلام و المسلمین بهرامی دکتر محمد حسین بهرامی رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور
اینکه ما چه تصویری از فناوری پیش رو ارائه کنیم، میتواند به نحوه تصمیم گیری عالمان دینی ما منجر شود و در کوتاه مدت انعکاس های خوبی رخ ندهد.
و ما در فضای علم سنت تنفس میکنیم. و باید مراقب باشیم در علم فناوری موجب بدعت در علوم اسلامی نشویم.
و این ابزار را بگونه ای که بصورت صحیح و بدون سو استفاده از آن اجرا کنیم.

در پایان نشست مقرر شد نخبگان و صاحب نظران نسبت به پیش نویس سند ملی هوش مصنوعی از طریق سامانه جمع سپاری ستاد راهبری فناوری های هوشمند حوزه علمیه به آدرس https://smart-ttc.ir/?p=9327 حداکثر ظرف ۱۰ روز نظرات و پیشنهادات خود را ارسال نمایند.
این نشست به همت ستاد راهبری فناوری هوشمند حوزه علمیه و مشارکت موسسه امام خمینی (ره)، قطب علمی فلسفه دین اسلامی، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور، دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشگاه پیام نور، موسسه فرهنگی هنری حکمت بالغه، انجمن مطالعات فضای مجازی حوزه، در مرکز کامپیوتری علوم اسلامی نور برگزار شد.

لینک کوتاه : https://ainews.ir/?p=15570

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.