• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
5

هوش مصنوعی و جلوگیری از اصطکاک قطعات مکانیکی

  • کد خبر : 15397
  • ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۵
هوش مصنوعی و جلوگیری از اصطکاک قطعات مکانیکی
هوش مصنوعی پس از شناسایی محل آسیب، می‌تواند از ظرفیت «شکل‌سازی» سطح برای به حداقل رساندن تماس اصطکاکی مناطق آسیب‌دیده استفاده کند.

سیستم های مکانیکی که در آنها قطعات متحرک به طور منظم با هم در تماس هستند به دلیل اثرات اصطکاک مستعد آسیب هستند. محققان دانشگاه توهوکو یک سیستم کنترل تماس توسط هوش مصنوعی ایجاد کرده اند تا تماس مناطق آسیب پذیر با هم را تا حد زیادی کاهش دهند. اگرچه در حال حاضر این مسئله در حد آزمایش است اما آنها معتقدند که در نهایت می توانند به بسیاری از انواع ماشین آلات کمک کنند تا روان تر کار کنند. پروفسور موتویوکی موراشیما می‌گوید: این می‌تواند استراتژی طراحی سیستم‌های مکانیکی را از رویکرد سنتی توسعه مواد جدید و برتر به سطوحی در حال توسعه که می‌توانند به طور فعال برای کاهش آسیب‌ها سازگار شوند، تغییر دهد.

این کار با همکاری موراشیما در بخش مهندسی سیستم‌های مکانیکی دانشگاه توهوکو و همکارانش در دانشگاه ناگویا و موسسه فناوری فوتونیک در کره جنوبی انجام شد. این تحقیق بر روی پتانسیل مواد نوآورانه دارای «سطوح شکل‌گیری» متمرکز است که بسته به محیطی که در آن کار می‌کنند، می‌توان آنها را تغییر داد. سطوحی که در پاسخ به تغییرات رطوبت نیز تغییر می کنند. این نوع مهندسی  که قبلا توسط موراشیما و همکارانش توسعه داده شده بود، سطحی است که از یک دیافراگم تشکیل شده است که توسط بستری سخت پشتیبانی می‌شود و با تغییرات فشار تنش مورفولوژی سطح را تغییر می‌دهد.

این تیم یک روش هوش مصنوعی ایجاد کرد که در آن حسگرها اصطکاک بین دو سطح را تجزیه و تحلیل می‌کنند. پس از شناسایی محل آسیب، این روش می‌تواند از ظرفیت «شکل‌سازی» سطح برای به حداقل رساندن تماس اصطکاکی مناطق آسیب‌دیده استفاده کند. موراشیما می‌گوید: این اولین تحقیق در جهان است که از هوش مصنوعی برای کنترل شکل سطوح شکل‌گیری و تشخیص موفقیت‌آمیز موقعیت آسیب روی سطوح در حال تعامل استفاده می‌کند.

همانطور که تجزیه و تحلیل و تنظیم در موارد آزمایش شبیه سازی شده پیش می رفت، محققان توانستند به کاهش ثابت اصطکاک نوسان ناشی از تماس بین بخش های آسیب دیده از ماده مورد بررسی دست یابند. سیستم  از دیسک هایی استفاده می کرد که درون یک استوانه می چرخیدند. گام بعدی بسیار مهم، نزدیک شدن به موقعیت هایی است که در آن این روش می تواند برای چالش های مهندسی واقعی مانند ماشین آلات صنعتی اعمال شود. هدف نهایی این است که به طیف وسیعی از ماشین‌آلات اجازه داده شود با سایش و آسیب‌های معمول کمتری کار کنند و به دلیل تعویض قطعات کمتر، به طول عمر مفید و صرفه‌جویی در هزینه‌ها دست یابند.

لینک کوتاه : https://ainews.ir/?p=15397

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.