• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
3

تلاش چین برای عبور از آمریکا در زمینه توسعه هوش مصنوعی

  • کد خبر : 15350
  • ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۴
تلاش چین برای عبور از آمریکا در زمینه توسعه هوش مصنوعی
چین برای پیش‌افتادن از آمریکا در زمینه توسعه هوش مصنوعی و به کارگیری آن در بخش‌های مختلف از جمله خودرو‌های خودران تلاش می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری های هوشمند ، به نقل از شبکه الجزیره، استفاده از هوش مصنوعی در چین به بخش‌های آموزشی، حمل و نقل، پرداخت‌های الکترونیکی و نیز صنایع نظامی گسترش یافته است. در حالی که پیشتر استفاده از هوش مصنوعی محدود به تحلیل داده‌ها، طراحی‌های رایانه‌ای و برنامه‌نویسی بود. پکن تلاش می‌کند در زمینه هوش مصنوعی در جهان در سال ۲۰۳۰ پیشرو باشد و از بزرگترین رقیب خود در این زمینه یعنی آمریکا عبور کند. در این گزارش به پیشرفت‌های چین در این زمینه و تلاش واشنگتن برای مهار پیشرفت چین می‌پردازیم.

با گسترش استفاده از فناوری‌های پیشرفته در همه ابعاد زندگی، پرداخت با سامانه شناسایی چهره در رستوان‌ها، به یک مسئله عادی در چین تبدیل شده است. اما نگرانی آمریکا درباره استفاده چین از این فناوری‌ها در زمینه هوش مصنوعی پیشرفته است. سال ۲۰۱۶ تاریخ سرنوشت سازی در توسعه هوش مصنوعی بود که رایانه شرکت آمریکایی گوگل «آلفا گو»، قهرمان بازی چینی «ویچی» را شکست داد. به این علت که حرکت‌های احتمالی در این بازی که شبیه شطرنج است، نامحدود است، اینکه رایانه بتواند از قبل حرکت‌ها را حفظ کند، غیرممکن است. اما با فناوری ذهن عمیق، رایانه به هوش مصنوعی دست پیدا می‌کند که می‌تواند این بازی را بیاموزد و حرکت‌هایی انجام دهد که به ذهن انسان نمی‌رسد.

وانگ منگوای پژوهشگر هوش مصنوعی: هوش مصنوعی پیشرفته، برای آن است که رایانه بتواند خودش بیاموزد، دقیقا همان کاری که ما انسان‌ها انجام می‌دهیم. این کار مبتنی بر حجم زیادی از داده‌ها و اطلاعات صورت می‌گیرد و بر این اساس، می‌توانیم بگوییم این سطح از یادگیری رایانه‌ای می‌تواند بر هوش انسانی برتری پیدا کند.

شاید زمانی که رایانه آمریکایی، چین را در بازی این کشور که به بیش از ۲۵۰۰ سال پیش بر می‌گردد، شکست داد، پکن فهمید که باید توسعه هوش مصنوعی پیشرفته را پیگیری کند و حتی تلاش کند در این زمینه تا سال ۲۰۳۰ پیشرو باشد.
ارزش سرمایه گذاری در هوش مصنوعی در چین در سال ۲۰۲۱ بیش از ۲۳ میلیارد دلار بود و کارشناسان پیش بینی می‌کنند این مبلغ در سال ۲۰۳۰ از ۱۵۰ میلیارد دلار فراتر رود. شرکت‌های نوپا در زمینه هوش مصنوعی از حمایت ۱۷ میلیارد دلاری دولت چین در سال گذشته برخوردار شدند. شرکت بایدو یکی از شرکت‌های پیشرو در این زمینه محسوب می‌شود.

شرکت بایدو با حدود ۴۶ هزار کارمند، بر بازار هوش مصنوعی پیشرفته در چین تسلط دارد و صاحب بزرگترین موتور جستجوی این کشور است. شرکت بایدو در سال دو هزار تاسیس شد و در دو دهه اخیر، ۵۸ نرم افزار تولید کرد که به آن اجازه می‌دهد به داده‌های حدود یک میلیارد کاربر اینترنت در چین دسترسی پیدا کند. این شرکت همچنین خودرو‌های خودران و تراشه‌های الکترونیکی تولید می‌کند و به بزرگترین رقیب شرکت‌های آمریکایی مانند تسلا تبدیل شده است.

مایان جون پژوهشگر هوش مصنوعی در شهر بایدو: توسعه هوش مصنوعی پیشرفته از حمایت‌های بزرگی برخوردار شده است، زیرا در صنایع خودرو‌های هوشمند، انرژی و برق اهمیت دارد. ما همچنین نسل دوم تراشه‌های الکترونیکی را تولید می‌کنیم که در خودرو‌های خودران، کاربرد دارد.

با توجه به اینکه قوانین سختگیرانه‌ای در زمینه حریم خصوصی وجود ندارد، دسترسی به مقادیر زیادی از داده‌ها یکی از عواملی است که مزیت بزرگ رقابتی به چین در بازار هوش مصنوعی می‌دهد. بیش از ۵۴۰ میلیون دوربین نظارتی و امنیتی در چین فعال است. اما دومین عامل مزیت چین، توسعه تراشه‌های الکترونیکی است که توانایی تحلیل بسیار سریع میلیون‌ها داده‌ها را دارند. این نیمه‌هادی‌ها می‌توانند ۳۰۰ عملیات را در هر ثانیه انجام دهند. آمریکا فروش نیمه‌هادی‌ها را به شرکت‌های چینی ممنوع کرد، زیرا نگران کاربرد نظامی آن و نیز کاربرد در زمینه شناسایی چهره و صدا و جاسوسی است.

اندی موک پژوهشگر چین و جهانی‌سازی: به اعتقاد من، پس از تحریم‌های آمریکا علیه شرکت‌هایی مانند هوآوی و زی‌تی‌ای که هدف از آن قطع تامین تراشه‌های الکترونیکی پیشرفته در صنایع کاربردی و نظامی است، چین جایگزین‌هایی در اختیار دارد. چین می‌تواند خودش این تراشه‌های الکترونیکی را تولید کند. چین بیشترین تعداد فارغ التحصیلان مهندسی فناوری و ریاضیات را دارد.

رویارویی چین و آمریکا در زمینه فناوری در چند زمینه از جمله زمینه پزشکی گسترش یافته است، اما مهمترین و خطرناکترین این زمینه‌ها، زمینه نظامی است. در این چارچوب، چین هدفی را برای ایجاد ارتشی با استفاده از فناوری‌های پیشرفته در سال ۲۰۲۷ تعیین کرد که اولویت آن برتری بر آمریکا خواهد بود.

لینک کوتاه : https://ainews.ir/?p=15350

برچسب ها

اخبار مرتبط

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.