• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
7

ساعت و هوش مصنوعی؛ کاربرد هوش مصنوعی در ساعت سازی

  • کد خبر : 15332
  • ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۳
ساعت و هوش مصنوعی؛ کاربرد هوش مصنوعی در ساعت سازی
قابلیت‌ها و پیچیدگی‌های هوش مصنوعی (AI) در قرن بیست و یکم از یک طرف و استقبال مردم از تکنولوژی‌های هوشمند مثل گجت‌های پوشیدنی از طرف دیگر، باعث تحول صنعت ساعت سازی شده است.

قابلیت‌ها و پیچیدگی‌های هوش مصنوعی (AI) در قرن بیست و یکم از یک طرف و استقبال مردم از تکنولوژی‌های هوشمند مثل گجت‌های پوشیدنی از طرف دیگر، باعث تحول صنعت ساعت سازی شده است. در حال حاضر ساعت سازی مدرن فرصت‌های جدیدی را در اختیار طراحان و تولید کنندگان ساعت قرار داده است.

ادغام دستیارهای هوش مصنوعی با فناوری‌های بی‌سیم و رشد بازار گجت‌های هوشمند، جایگاه ساعت های هوشمند را نیز ارتقا داده است. امروزه به کمک قدرت محاسباتی هوش مصنوعی در یک ساعت کوچک می‌توانید دنیایی از امکانات را در اختیار داشته باشید. اگر رشد رابط‌های زبان طبیعی در گجت‌های پوشیدنی را نیز در نظر بگیریم، حتی امکان دارد در آینده‌ای نزدیک شاهد جایگزینی گجت‌هایی مثل اسمارت واچ با گوشی هوشمند و رایانه باشیم.

کاربردهای هوش مصنوعی در صنعت ساعت سازی مدرن

طراحی و ساخت ساعت با هوش مصنوعی

ساعت‌سازی از قدیم جزو مهم‌ترین مشاغل در بازار صنعتگری بوده است. ساعت‌های ارزشمند زیادی در طی قرن‌ها توسط صنعتگران و طراحان با استعداد ساخته شده‌اند. ورود هوش مصنوعی در ساعت سازی مثل صنایع دیگر فرصت‌ها و تهدیدهایی را به همراه داشته است.

برخی معتقدند هوش مصنوعی می‌تواند در بخش‌های مختلفی از چرخه تولید ساعت مثل طراحی، ساخت و پرداخت متریال‌ها و امکانات داخلی آنها به صنعتگران کمک کند و این بازار را از رکود درآورد و به رشد و فروش بیشتر منجر شود. در مقابل کسانی هم هستند که نگران این فناوری جدیدند. استدلال این گروه این است که هوش مصنوعی نمی‌تواند مثل یک انسان طرح‌های ناب ارائه کند و ارزش هنری کار را پایین می‌آورد. مشکل دیگری که به آن اشاره می‌کنند بیکار شدن نیروهای انسانی فعال در این حوزه است.

جدای از این بحث‌ها، چیزی که واقعیت دارد این است که هوش مصنوعی در حال رشد است و فواید بسیاری دارد که زندگی بشر را بهبود می‌دهد. بنابراین شاید نتوان در برخی کارها مثل طراحی ساعت از آن کمک گرفت، ولی در مراحل ساخت و تولید موجب بهره‌وری خواهد شد؛ زیرا می‌تواند یک ساعت مچی کیفیت بالا با قیمت ارزان‌تر به مشتری تحویل دهد.

مجهز کردن ساعت به قابلیت‌های پزشکی و سلامت

شاید بتوان گفت اسمارت واچ، همان ساعت معمولی به همراه یک میکرو کامپیوتر است. جدیدترین ساعت های هوشمند یک رابط نمایشگر لمسی دارند که برنامه‌های کاربردی مختلفی مثل برنامه ردیاب سلامت را برای استفاده روزمره در اختیار کاربر می‌گذارد.

یک ساعت هوشمند مارک‌دار و رده بالا که امکان جفت شدن با گوشی هوشمند هم دارد، باعث بهبود عملکرد آن می‌شود. در مچ بندهای هوشمند اپلیکیشن‌های کاربردی سلامتی با قابلیت هوش مصنوعی قرار گرفته است تا وضعیت سلامتی افراد را پایش کند؛ مثل اندازه‌گیری ضربان قلب، فشار خون و دیابت.

ساعت و هوش مصنوعی

همچنین به کمک دستبندهای سلامتی می‌توانید برای داروها، رژیم غذایی و … برنامه ریزی خودکار و منظم داشته باشید. در سال‌های اخیر مردم بیشتر کشورها استقبال خوبی از ساعت های مجهز به هوش مصنوعی (smartwatch) کردند و در مواردی از واچ هوشمند به‌عنوان جایگزین تلفن همراه یا ساعت مچی معمولی استفاده می‌کنند.

تحول دنیای دیجیتال با هوش مصنوعی، مراقبت‌های بهداشتی را نیز بهتر و دقیق‌تر کرده است. به‌ویژه در زمینه تشخیص و گزارش آمارهای سلامتی بیماران. افراد می‌توانند به کمک برنامه‌ها و دستگاه‌های پزشکی امروزی که به هوش مصنوعی مجهز شده‌اند، جزئیات سلامت خود را به راحتی پیگیری کنند و اقدامات پیشگیرانه بهداشتی را در خانه انجام دهند.

تحول در تناسب اندام و ورزش با ساعت‌های هوشمند

با خرید ساعت هوشمند که مجهز به حسگرهای سلامت است، می‌توانید تناسب اندام‌ خود را نیز حفظ کنید. انواع دستگاه‌های بلوتوثی مجهز به هوش مصنوعی به شکل ردیاب تناسب اندام در بازار موجود هستند که به حسگرهای زیستی مجهز شده‌اند. این حسگرها می‌توانند ارتفاع، ضربان قلب، سرعت، حرکت، نزدیکی و … را تشخیص دهند.

کاربرد هوش مصنوعی در صنعت ورزش و تناسب اندام فقط به ساعت هوشمند منحصر نمی‌شود. مثلاً با هدفون های هوشمند و اتصال آنها به اسمارت واچ می‌توانید یک مربی شخصی مبتنی بر هوش مصنوعی داشته باشید.

هیجان و لذت بیشتر از بازی با گجت‌های هوشمند

به احتمال زیاد بازی های موبایلی تا دهه‌های آینده نیز همچنان پرطرفدار خواهد بود. توسعه پوشیدنی‌های هوش مصنوعی نیز این صنعت را بیش از پیش رونق داده است. از ردیاب‌های صوتی و تصویری گرفته تا بازی‌های واقیت افزوده، لذت بازی کردن را بیشتر کرده است.

اما برای بازی فقط به موبایل محدود نیستید. در اغلب ساعت های هوشمند نیز بازی‌های هیجان انگیز وجود دارد یا قابل نصب است. بازی های هوشمند هر روز طرفداران بیشتری جذب می‌کند و در نتیجه استفاده از ساعت های هوشمند مجهز به این بازی ها نیز بیشتر خواهد شد.

اجزای هوشمند در ساعت

برندهای تولیدکننده ساعت های هوشمند مثل اپل، سامسونگ و شیائومی، هوش مصنوعی را در قطعات و برنامه‌های مختلفی استفاده می‌کنند. به‌عنوان مثال بند ساعت هوشمند یکی از مهم‌ترین بخش‌های اسمارت واچ است که به کمک حسگرهای هوشمند و هوش مصنوعی می‌تواند به ردیابی سلامت کاربر استفاده کند.

جمع‌بندی؛ آینده هوش مصنوعی در صنعت ساعت هوشمند و گجت‌های پوشیدنی

به‌طور کلی می‌توان گفت استفاده از هوش مصنوعی در ساخت انواع ساعت و دستبند هوشمند، هدست‌های vr، عینک‌های واقعیت مجازی، هدست‌های بلوتوث و سایر اکسسوری های هوشمند، بیشتر از آنکه موجب ترس و نگرانی از آینده شود، باعث بهبود سبک زندگی مردم شده است.

اگر فرهنگ استفاده درست از گجت‌های هوشمند، گسترش یابد، حتی می‌توان امید داشت که تأثیر مفیدی بر سلامت جسم و روان افراد بگذارد. در هر صورت تجربه تاریخی نشان داده پیشرفت تکنولوژی‌ها تقریباً گریز ناپذیر است، بنابراین شاید بهتر باشد به جای فرار از هوش مصنوعی به‌درستی از آن استفاده کنیم.

لینک کوتاه : https://ainews.ir/?p=15332

اخبار مرتبط

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.