• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
5

ورود متا به رقابت حوزه هوش مصنوعی با مدل زبانی LLaMA

  • کد خبر : 15324
  • ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۵
ورود متا به رقابت حوزه هوش مصنوعی با مدل زبانی LLaMA
ورود متا به رقابت حوزه هوش مصنوعی زنگ خطر را برای دیگر شرکت‌های ارائه‌دهنده ابزارهای متنوع هوش مصنوعی به صدا در خواهد آورد.

مدل زبانی LLaMA معرفی شد. با این مدل زبانی جدید و پیشرفته باید ورود متا به رقابت حوزه هوش مصنوعی را رسماً اعلام کنیم. متا با این تکنولوژی جدید به‌نوعی زنگ خطر را برای دیگر شرکت‌های فناوری به صدا درآورد تا رقابت هوش مصنوعی گسترده‌تر شود. این رقابت را شرکت “OpenAI” با چت‌بات ChatGPT آغاز کرد و سریعاً مورد حمایت مایکروسافت قرار گرفت. این روند با معرفی گوگل بارد و چند مدل چت بات چینی ادامه یافت و حالا به یک تورنومنت بزرگ تبدیل شده است.

ورود متا به رقابت حوزه هوش مصنوعی تأیید شد

شرکت متا روز جمعه از انتشار یک مدل زبانی عظیم و هسته نرم‌افزاری یک سیستم هوش مصنوعی جدید به محققان خبر داد. هوش مصنوعی میدان رقابت جدید غول‌های تکنولوژی است و هرکدام از این شرکت‌ها برای تحت تاثیر قرار دادن سرمایه‌گذاران این تکنولوژی را در محصولات خود ادغام می‌کنند.

آغازگر رقابت هوش مصنوعی را می‌توان ابزار ChatGPT دانست که سال گذشته از سوی شرکت OpenAI و با پشتوانه مایکروسافت منتشر شد. در پی انتشار این چت‌بات هوشمند، بزرگان دیگری مثل الفابت و بایدو (Baidu) چین هم محصولات مشابهی را در دستور کار قرار دادند.

حال شرکت متا هم در یک پست وبلاگی از انتشار مدل زبانی عظیم هوش مصنوعی متا یا به اختصار LLaMA خبر داده که مجوز استفاده از آن در اختیار محققان و نهاد‌های مرتبط با دولت، جامعه مدنی و دانشگاهی قرار می‌گیرد.

رقابت حوزه هوش مصنوعی

مدل‌های زبانی عظیم برای استخراج اطلاعات و تولید محتوا از مقدار زیادی متن استفاده می‌کنند. این مدل‌ها می‌توانند به سوالات مختلفی با جملات شبیه به انسان پاسخ دهند.

این مدل که متا مدعی است به قدرت رایانشی «بسیار کمتری» نسبت به مدل‌های قبلی نیاز دارد با توجه به ۲۰ زبان و با تمرکز بر الفبای لاتین و سیریلیک آموزش دیده است. گیل لوریا، تحلیلگر ارشد نرم‌افزار در شرکت بانکداری دی‌ای دیویدسون (D.A. Davidson) می‌گوید:

به نظر بیانیه امروز متا گامی در جهت آزمایش قابلیت‌های هوش مصنوعی مولد این شرکت است تا بتوان از آن در محصولات آینده استفاده کرد.

«هوش مصنوعی مولد نوع جدیدی از هوش مصنوعی است که متا تجربه کمتری در آن دارد اما اهمیت زیادی برای آینده کسب‌وکار آنها خواهد داشت.»

هوش مصنوعی یکی از معدود جذابیت‌های اخیر صنعت تکنولوژی است که به تازگی و در پی کاهش رشد به تعدیل نیرو و هزینه کمتر برای طرح‌های آزمایشی روی آورده است.

متا می‌گوید: kLLaMA نسبت به رقبایش که پارامترها یا همان متغییرهای بیشتری را شامل می‌شوند عملکرد بهتری خواهد داشت.l

متا به طور خاص با اشاره به ChatGPT اعلام کرده است که نسخه‌ ۱۳ میلیارد پارامتری LLaMA عملکرد بهتری نسبت به GPT-3 که قلب ChatGPT است خواهد داشت.

به گفته این شرکت مدل ۶۵ میلیارد پارامتری LLaMA نیز توان «رقابت» با مدل‌های Chinchilla70B و PaLM-540B گوگل را دارد. این مدل‌های هوش مصنوعی گوگل قدرتمندتر از نسخه‌ای هستند که به تازگی و برای قدرتمندی هوش مصنوعی بارد (Bard) از آن استفاده شد.

رقابت حوزه هوش مصنوعی

سخنگوی متا عملکرد خوب این هوش مصنوعی را مدیون داده‌های «شفاف‌تر» و «معماری بهتر» می‌داند که باعث ثبات آموزشی بیشتر شده است.

متا ماه مه سال گذشته مدل زبانی عظیم OPT-175B را نیز برای محققان منتشر کرد و همین مدل زبانی به پایه و اساس نسخه جدید چت‌بات BlenderBot تبدیل شد.

این شرکت بعدا مدلی به نام Galactica را عرضه کرد که از توانایی نگارش مقالات علمی و حل کردن مسائل ریاضی برخوردار بود اما پس از اینکه نسخه آزمایشی به گونه‌ای مستبد بر ارائه پاسخ‌های اشتباه تاکید داشت متا این ابزار را از دسترس خارج کرد.

لینک کوتاه : https://ainews.ir/?p=15324

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.