• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
8

حضور مرکز نوآوری حکمرانی هوشمند در همایش بین‌المللی هوش مصنوعی، علم داده و تحول دیجیتال در صنعت نفت و گاز

  • کد خبر : 15294
  • ۰۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۴
حضور مرکز نوآوری حکمرانی هوشمند در همایش بین‌المللی هوش مصنوعی، علم داده و تحول دیجیتال در صنعت نفت و گاز
با حضور مرکز نوآوری حکمرانی هوشمند دانشگاه علم و صنعت ایران مدیران عالی رتبه، اولین همایش بین‌المللی هوش مصنوعی، علم داده و تحول دیجیتال در صنعت نفت و گاز، دوم اسفند ۱۴۰۱ در دانشگاه علم و صنعت افتتاح شد.

به گزارش روابط عمومی پایگاه اطلاع رسانی مرکز نوآوری حکمرانی هوشمند دانشگاه علم و صنعت ایران ، با حضور مرکز نوآوری حکمرانی هوشمند دانشگاه مدیران عالی رتبه، اولین همایش بین‌المللی هوش مصنوعی، علم داده و تحول دیجیتال در صنعت نفت و گاز، دوم اسفند ۱۴۰۱ در دانشگاه علم و صنعت ایران افتتاح شد.

در این همایش آقای دکتر مینایی رئیس دانشکده کامپیوتر دانشگاه با موضوع تاثیر کلان داده در توسعه صنعت نفت و گاز و آقای دکتر قاسمی رئیس مرکز نوآوری حکمرانی هوشمند دانشگاه با موضوع الزامات حکمرانی هوشمند صنعت نفت و گاز سخنرانی نمودند.

در مراسم افتتاحیه، دکتر بوترابی (معاون فناوری، نوآوری و کارآفرینی دانشگاه)، به نمایندگی از سوی ریاست دانشگاه به مدعوین و شرکت کنندگان در همایش خوشامد گفت و آمادگی دانشگاه برای تاسیس انستیتو هوش مصنوعی در صنعت نفت و گاز را اعلام نمود. سپس دکتر مجتبی حسینی‌نسب (دبیر همایش)، با ابراز امیدواری از پرثمر بودن این همایش، بر ضرورت بومی‌سازی الگوهای هوش مصنوعی تاکید کرد و گفت: به دنبال ایجاد و توسعه اکوسیستم دیجیتال و هوشمندسازی در صنعت نفت و گاز کشور هستیم.

پس از آن، دکتر محمد چاردولی (مدیر کل پژوهش وزارت نفت)، در سخنانی تاکید کرد: خودباوری در دانشگاهیان به خوبی نهادینه و باعث جهش‌های علمی قابل توجهی در عرصه علم و فناوری شده است و در حقیقت بستر رشد و جهش علمی در کشور، دانشگاه‌ها بوده‌اند. وی با تصریح بر اینکه قطعا یکی از مصادیق دانش‌بنیان شدن صنعت نفت، استفاده از هوش مصنوعی است، گفت: امروز نهاد دانشگاه رقبای بسیاری پیدا کرده است و اگر خود را با شرایط و تغییرات روز دنیا، به روز نکنیم و هوش مصنوعی و تحول دیجیتال را جدی نگیریم، در دنیای علم و فناوری عقب می‌مانیم.

در ادامه مراسم افتتاحیه، دکتر محسن مظلوم فارسی‌باف (مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران) سخنرانی کرد و گفت: شرکت ملی گاز ایران، نماد عملگرایی در ارتباط با دانشگاه‌ها و به ویژه دانشگاه علم و صنعت ایران  است. به عنوان نمونه، از دستاوردهای همکاری با دانشگاه‌ها ۲ توربین ملی است که در دو مرحله ارتقا نیز یافته است. وی افزود: توربینها از حالت نمایشی و تحقیقاتی خارج شده و زحمات محققان در دانشگاه علم و صنعت ایران با همراهی یک شرکت دانش‌بنیان بزرگ، اکنون وارد تاسیسات اجرایی و عملیاتی شرکت ملی گاز شده است.
مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران اظهار داشت: در حوزه هوشمندسازی هم اتفاقات خیلی خوبی رخ داده و اقلام و مواردی مثل کنتورهای گاز اولتراسونیک اندازه‌گیری گاز مشعل برای اولین بار در کشور ایجاد شده است. وی افزود: در حال حاضر شرکت ملی گاز، نزدیک به سه هزار میلیارد تومان در حوزه اقلام فناورانه و ارتباطات راهبردی و مطالعاتی با دانشگاه‌ها پروژه قراردادی دارد.
دکتر مظلوم فارسی‌باف با بیان اینکه در حوزه هوش مصنوعی، شرکت ملی گاز ایران سه پروژه مهم کنتورهای هوشمند، شبکه‌های توزیع هوشمند و سنسورهای مجازی را دارد، گفت: در شرکت ملی گاز حتماً نیازمند کمک دانشگاه ها هستیم و دست ما به سوی آنها دراز است.

سخنرانی دکتر حمید بورد با موضوع اهمیت به کارگیری هوش مصنوعی در صنعت نفت و گاز و مهندس نوشادی (مدیر توسعه و نوسازی شرکت ملی گاز) و سپس دکتر حمیدرضا جهانگیری (دبیر کمیته علمی همایش)، دیگر بخش‌های مراسم افتتاحیه بود.

گفتنی است اولین همایش بین‌المللی هوش مصنوعی، علم داده و تحول دیجیتال در صنعت نفت و گاز، روزهای ۲ و ۳ اسفندماه توسط دانشکده مهندسی شیمی، نفت و گاز دانشگاه علم و صنعت ایران و در محورهای کاربرد هوش مصنوعی و علم داده در مهندسی اکتشاف نفت، حفاری، مخازن هیدروکربوری، بهره‌برداری و تولید نفت؛ کاربرد هوش مصنوعی و مدیریت کلان داده‌ها در صنعت پالایشگاهی، پتروشیمی و صنایع شیمیایی؛ استفاده از اینترنت اشیاء (IOT)، واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR) در صنعت نفت و گاز؛ اخذ، انتقال، پردازش داده، کلان داده و مدیریت آن در صنایع نفت و گاز و کاربرد هوش مصنوعی در مهندسی شیمی و فرآیند (پدیده‌های انتقال، فرآیندهای جداسازی، سینتیک و ….) برگزار و در آن، ۷ پنل تخصصی برگزار و ۴ کارگاه آموزشی ارایه خواهد شد.
علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر، وبسایت همایش به آدرس http://Ai-oilandgas.iust.ac.ir مراجعه نمایند.

لینک کوتاه : https://ainews.ir/?p=15294

برچسب ها

اخبار مرتبط

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.