• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
3

پس از «Chat GPT»، هوش مصنوعی مولد صنعت فناوری را متحول می‌کند

  • کد خبر : 15276
  • ۰۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۹
پس از «Chat GPT»، هوش مصنوعی مولد صنعت فناوری را متحول می‌کند
ربات مبتنی بر هوش مصنوعی «ChatGPT» اخیرا انقلابی در صنعت فناوری دنیا به‌وجود آورده است. اما این تازه اول راه است. قدم بعدی برای توسعه کاربردهای هوش مصنوعی، استفاده از هوش مصنوعی مولد است.

هوش مصنوعی «Chat GPT»، با تمام ویژگی‌های اعجاب‌برانگیزش تاکنون تنها یک چشمه از توانایی‌های هوش مصنوعی را به نمایش گذاشته است. قدم بعدی این فناوری پررنگ‌تر کردن نقش مولدی آن در صنایع گوناگون است. هوش مصنوعی مولد قادر است علاه‌بر تجزیه و تحلیل کدها و الگوهایی که از پیش برایش تعریف شده، دست به تولید چیزهای جدید بزند. واقعیت این است که استفاده‌های سازمانی برای هوش مصنوعی مولد بسیار پیچیده‌تر از این حرف‌هاست.

شرکت‌های بزرگ سرمایه‌گذار  به‌ویژه سرمایه‌گذاران خطرپذیر طی سه سال گذشته بیش از ۱.۷ میلیارد دلار در فناوری هوش مصنوعی مولد سرمایه‌گذاری کرده‌اند. از بین شرکت‌هایی که از این سرمایه استفاده کردند، شرکت‌های حوزه تولید دارو و کدگذاری هوش مصنوعی بیشترین میزان بودجه را دریافت کرده‌اند.

برایان برک، معاون پژوهشی نوآوری در گارتنر معتقد است مدل‌های اولیه هوش مصنوعی Chat GPT، بر توانایی هوش مصنوعی مولد برای تقویت خلاقیت تمرکز دارند. با این‌حال انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۵، بیش از ۳۰ درصد داروها و مواد جدید به طور سیستماتیک با استفاده از تکنیک‌های هوش مصنوعی مولد کشف شوند که این تنها یکی از موارد استفاده هوش مصنوعی مولد در صنعت است. هوش مصنوعی مولد قادر است طرح‌های ممکن را برای ساخت یک محصول جدید بررسی کرده و درنهایت با استفاده از طرح ابداعی خود محصول جدیدی را تولید کند.

در بحث بازاریابی و تبلیغات نیز بسیاری از رسانه‌ها تحت تاثیر فناوری هوش مصنوعی مولد قرار دارند. بنابر پیش‌بینی‌های گارتنر تا سال ۲۰۲۵، حدود ۳۰ درصد از بازاریابی سازمان‌های بزرگ برعهده هوش مصنوعی مولد است. رقمی که تا سال گذشته کمتر از دو درصد بود. همچنین تا پایان سال ۲۰۳۰ فیلمی اکران خواهد شد که بیش از ۹۰ درصد آن توسط هوش مصنوعی مولد تولید شده است.

هوش مصنوعی مولد در صنعت دارو

براساس مطالعاتی که در سال ۲۰۱۰ در صنعت دارو انجام شد، میانگین هزینه تولید دارو از کشف تا عرضه در بازار حدود ۱.۸ میلیارد دلار است. هوش مصنوعی مولد می‌تواند فرصت‌های قابل توجهی را برای کاهش هزینه تولید دارو ارائه دهد.

هوش مصنوعی مولد در علم مواد

هوش مصنوعی مولد با ترکیب مواد جدید با ویژگی‌های فیزیکی خاص در صنعت خودروسازی، هوافضا، پزشکی، الکترونیک عملکرد قابل توجهی دارد. برای مثال نتیجه عملکرد هوش مصنوعی یافتن موادی با میزان رسانایی بالاتر یا جاذبه مغناطیسی بیشتر نسبت به موادی است که درحال حاضر در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند که نتیجه آن تولید محصولاتی باکیفیت بالاتر است.

هوش مصنوعی مولد در طراحی تراشه

هوش مصنوعی مولد می‌تواند از تکنیک‌های ماشینی برای بهینه‌سازی قراردادن اجزا در طراحی تراشه نیمه‌هادی استفاده کرده و مدت‌زمان بکاررفته در توسعه محصول را کاهش دهد.

هوش مصنوعی مولد در داده‌های مصنوعی

داده‌های مصنوعی از آن دسته داده‌هایی هستند که بجای اینکه کدهای آن توسط انسان برای هوش مصنوعی تعریف شوند، توسط خود این فناوری تولید می‌شوند. این امر حریم خصوصی منابع اصلی داده‌های ورودی را تضمین می‌کند. برای مثال داده‌های مراقبت بهداشتی را می‌توان به‌طور مصنوعی برای تجریه و تحلیل، بدون افشای هویت و سوابق پزشکی بیماران، تولید کرد.

هوش مصنوعی مولد و طراحی قطعات

هوش مصنوعی مولد به صنایع مختلف از جمله تولید خودرو و هوافضا این امکان را می‌دهد تا قطعاتی را طراحی کنند که برای برآورده کردن اهداف خاص بهینه شده باشند. به‌عنوان مثال خودروسازان می‌توانند از این فناوری برای تولید قطعاتی استفاده کنند که مصرف سوخت خودروها را کاهش می‌دهند.

به‌طور کلی هوش مصنوعی مولد سیستم‌‌ها را قادر می‌سازد تا مصنوعات مختلفی مانند تصویر، ویدئو، داستان و حتی طرح‌های شماتیکی که هوش انسانی از تولید آن ناتوان است را خلق کند. جالب است بدانید نسل سوم Chat GPT می‌تواند تکالیف مدرسه فرزندان شما را در کمتر از چندثانیه انجام دهد.

البته درکنار همه این مزایا باید همواره حواستان به مضرات استفاده از هوش مصنوعی در ابعاد و موقعیت‌های مختلف باشد. ضمن اینکه استفاده‌های مخرب از هوش مصنوعی می‌تواند برای سازمان شما یک خطر جدی محسوب شود.

لینک کوتاه : https://ainews.ir/?p=15276

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.