• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
4

مدیر حوزه‌های علمیه: همه معترفیم، «هوش مصنوعی»، سکویی برای پروازهای بزرگتر است / جشنواره سالانه «استخدام فناوری‌های نوین» برگزار شود

  • کد خبر : 15255
  • ۰۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۶
مدیر حوزه‌های علمیه: همه معترفیم، «هوش مصنوعی»، سکویی برای پروازهای بزرگتر است / جشنواره سالانه «استخدام فناوری‌های نوین» برگزار شود
مدیر حوزه‌های علمیه با تجلیل از تولید نرم‌افزار جامع احادیث شیعه و اهل سنت ۲، گفت: این نرم‌افزار حرکت درست و جامع و صحیحی است که باید پیش برود. ما در حوزه کلامی و فقهی هم نیازمند چنین کارهایی هستیم.

آیت‌الله علیرضا اعرافی در مراسم رونمایی از نرم افزار جامع احادیث شیعه و اهل سنت که در مرکز نور در قم برگزار شد افزود: استخدام علوم رایانه‌ای فقط تسهیل و شتاب‌دهی به پژوهش نیست بلکه افزون بر آن آفاق جدیدی برای تحقیق و پژوهش فراهم کرده است و با اقداماتی که در هوش مصنوعی انجام می‌شود زیرساختی برای پروازهای جدید در توسعه مرزهای فهم کتاب و سنت ایجاد کرده است و خواهد کرد و همه معترفیم که سکویی برای پروازهای بزرگتر است.

مدیر حوزه‌های علمیه اضافه کرد: سهم بزرگ هم برای کسانی است که پایه‌گذار این فعالیت بودند و این پیشگامی باید حفظ شود و به پیش برود. اعرافی با بیان اینکه بازنمایی همه علوم و معارف اسلام و اهل بیت (ع) در قلمرو فضای مجازی از جمله اهداف و سیاست‌های این مرکز است، اضافه کرد: اصل و سیاست دیگر، استخدام تمام سطوح علوم رایانه‌ای برای توسعه فهم از منابع و مصادر است به خصوص اینکه باید هوش مصنوعی در خدمت معارف الهی قرار بگیرد و دانش عظیم فلاسفه و فق‌ها و مفسران باید در فضای مجازی منتشر شود.

مدیر حوزه‌های علمیه اظهار داشت: ما باید تلاش کنیم با توسعه قلمرو فعالیت‌ها، چند کار دیگر را به صورت رایگان داشته باشیم؛ اول استخراج منابع و مصادر اصلی اسلامی از روایات و دوم کتب متقدمین و باید این دو را به صورت رایگان در اختیار هم در قالب وب و نرم‌افزار تلفن همراه قرار دهیم همچنین معتقدم باید جشنواره سالانه استخدام فناوری‌های نوین که اختصاص به حوزه هم ندارد راه‌اندازی شود. همچنین حتما ما باید به فراتر از حوزه یعنی به دانشگاه و عرصه بین‌المللی توجه داتشه باشیم.

لزوم آشنایی با تراث مذاهب رقیب
وی اضافه کرد: کار دیگر اینکه باید منظومه روایات و سنت اسلامی در یک مجموعه جمع شود؛ نظریه مرحوم آیت‌الله بروجردی چند جور تلقی می‌شود و گروهی می‌گویند اگر ما به تراث اهل سنت توجه نکنیم در فقه دچار ضعف هستیم و برخی هم اصلا منابع اهل سنت را به شمار نمی‌آورند و ما معتقدیم آشنایی با رقبای مذهبی حتما مفید است و راه میانه را بین این دو دیدگاه پذیرفت.

هوش مصنوعی حوزه

گفتنی است نسخه شماره یک نرم افزار فریقین که در سال ۹۵ از آن رونمایی صورت گرفت از نظر تعداد کتاب محدود بوده و فقط مشتمل بر ۲۰ عنوان کتاب در ۱۳۷ جلد از اهم مصادر متقدم حدیثی امامیه و اهل سنت بوده است. در نسخه جدید و شماره دوم این نرم افزار ، ۳۳۰ عنوان کتاب و رساله در ۹۰۴ جلد از منابع شیعه که این منابع شیعه اعم از امامیه، زیدیه و اسماعیلیه و اهل‌سنت است را در اختیار اهل تحقیق قرار می‌دهد.

آثار و کتب استفاده شده در این نرم افزار اختصاص به احادیثی دارد که تا قرن ۵ بوده و قرار است در نسخه بعدی این نرم افزار احادیث بعد از قرن پنجم هم گردآوری شود. قابلیت مبتنی بر هوش مصنوعی که در نرم افزار این برنامه استفاده شده به کاربر این امکان را می‌دهد تا با انتخاب یک روایت از میان دو مجموعه مستقل حدیثی به مشابهت‌یابی بپردازد و با تنظیم درصد مشابهت نتایج مشابه را در اختیار پژوهشگر قرار دهد.

برطرف شدن محدودیت در خصوص ابعاد صفحه نمایشِ دستگاه‌های مختلف، امکان به‌روزرسانی مستقیم نرم‌افزار، در نظر گرفتن میز پژوهشی برای محقق، جستجو در متن کتاب‌ها با قابلیت اولویت‌دهی به نتایج و با عملگرهای استاندارد، بهبود نتایج جستجو از دیگر قابلیت‌های جدید در این نرم افزار است .

لینک کوتاه : https://ainews.ir/?p=15255

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.