• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
4

استفاده از هوش مصنوعی در نرم افزار «جامع احادیث شیعه و اهل سنت نسخه ۲»

  • کد خبر : 15222
  • ۰۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۸
استفاده از هوش مصنوعی در نرم افزار «جامع احادیث شیعه و اهل سنت نسخه ۲»
نشست خبری رونمایی از نرم‌افزار جامع احادیث شیعه و اهل سنت نسخه دوم از نرم‌افزار کتابخانه احادیث فریقین با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

نشست خبری رونمایی از نرم‌افزار جامع احادیث شیعه و اهل سنت نسخه دوم از نرم‌افزار کتابخانه احادیث فریقین با حضور حجت‌الاسلام حجت باشتنی، مدیر گروه علمی حدیث و رجال مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی و با حضور اصحاب رسانه در سالن اجتماعات مرکز کامپیوتری نور برگزار شد.

حجت الاسلام باشتنی با اشاره به ویژه های این نرم افزار گفت: نسخه شماره یک نرم افزار فریقین که در سال ۹۵ از آن رونمایی صورت گرفت از نظر تعداد کتاب محدود بوده و فقط مشتمل بر ۲۰ عنوان کتاب در ۱۳۷ جلد از اهم مصادر متقدم حدیثی امامیه و اهل سنت بوده است.

وی در ادامه افزود: در نسخه جدید و شماره دوم این نرم افزار که قرار است رونمایی از آن صورت گیرد، ۳۳۰ عنوان کتاب و رساله در ۹۰۴ جلد از منابع شیعه که این منابع شیعه اعم از امامیه، زیدیه و اسماعیلیه و اهل‌سنت است را در اختیار اهل تحقیق قرار می‌دهد.

مدیر گروه علمی حدیث و رجال مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی با اشاره به افزایش چشمگیر منابع در نسخه جامع احادیث شیعه و سنت شماره دوم اظهار داشت: آثار و کتب استفاده شده در این نرم افزار اختصاص به احادیثی دارد که تا قرن ۵ بوده و ما سعی داریم در نسخه بعدی این نرم افزار احادیث بعد از قرن پنجم را هم گردآوری کنیم.

حجت الاسلام باشتنی درباره یکی دیگر از ویژگی‌های این نرم افزار خاطر نشان کرد: قابلیت مبتنی بر هوش مصنوعی که در نرم افزار این برنامه استفاده شده به کاربر این امکان را می‌دهد تا با انتخاب یک روایت از میان دو مجموعه مستقل حدیثی به مشابهت‌یابی بپردازد و با تنظیم درصد مشابهت نتایج مشابه را در اختیار پژوهشگر قرار دهد.

مدیر گروه علمی حدیث و رجال مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی گفت: برطرف شدن محدودیت در خصوص ابعاد صفحه نمایشِ دستگاه‌های مختلف، امکان به‌روزرسانی مستقیم نرم‌افزار، در نظر گرفتن میز پژوهشی برای محقق، جستجو در متن کتاب‌ها با قابلیت اولویت‌دهی به نتایج و با عملگرهای استاندارد، بهبود نتایج جستجو از دیگر قابلیت های جدید در این نرم افزار می باشد.

گفتنی است مراسم رونمایی از نرم‌افزار «جامع احادیث شیعه و اهل سنت نسخه ۲» روز پنجشنبه ۴ اسفند ۱۴۰۱ با سخنرانی آیت الله اعرافی، مدیر محترم حوزه‌های علمیه، برگزار خواهد شد.

لینک کوتاه : https://ainews.ir/?p=15222

برچسب ها

اخبار مرتبط

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.