• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
6

مدیرعامل OpenAI از نابودی نظام سرمایه‌داری توسط ChatGPT می‌گوید!

  • کد خبر : 15169
  • ۰۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۹
مدیرعامل OpenAI از نابودی نظام سرمایه‌داری توسط ChatGPT می‌گوید!
هم‌بنیانگذار و مدیرعامل OpenAI، شرکت این‌روزها پرسروصدای دنیای تکنولوژی اخیرا از نابودی نظام سرمایه‌داری توسط ChatGPT گفته است!

سم آلتمن مدیرعامل فعلی OpenAI معتقد است که هوش مصنوعی چت جی‌پی‌تی ممکن است در آینده با نابودی نظام سرمایه‌داری، جهان را به نظمی بهتر برساند!

نابودی نظام سرمایه‌داری توسط ChatGPT

از زمان معرفی چت بات هوش مصنوعی ChatGPT میلیون‌ها نفر در سراسر جهان از آن استفاده کرده‌اند و احتمالا شمار بیشتری درباره آن خوانده‌اند! برخی گزارش‌ها حاکی از این است که در حال حاضر برخی شرکت‌ها در اندیشه جایگزینی این چت بات با برخی مشاغل هستند و دانشجویان و دانش آموزان نیز تکالیف خود را به آن می‌سپارند. اما بنیانگذار OpenAI می‌گوید امیدوار استChatGPT در آینده نزدیک نظام کاپیتالیسم را فرو بریزد!

محبوبیت چشمگیر ChatGPT از زمان عرضه توجه مایکروسافت را جلب کرده و این غول دنیای فناوری با ادغام این هوش مصنوعی با موتور جستجوی بینگ و مرورگر مایکروسافت اج در اندیشه تقابلی جدی‌تر از همیشه با انحصارطلبی گوگل در این دو حوزه کلیدی است.

سم آلتمن، مدیرعامل و هم‌بنیانگذار OpenAI

حال و اگرچه OpenAI با همکاری با مایکروسافت خود عملا وارد بالاترین سطح مناسبات نظام سرمایه‌داری شده، سم آلتمن می‌گوید شرکتش می‌کوشد با رویکردی ملایم‌تر به آینده‌ای بهتر بیندیشد:

«فکر می‌کنم [نظام] سرمایه‌داری شگفت‌انگیز است. من عاشق سرمایه‌داری‌ام که یکی از نظام‌های مالی بد در جهان و بهترین آن‌هاست. امیدوارم یک نظام بهتر را پیدا کنیم و فکر می‌کنم اگر هوش جامع مصنوعی (AGI) به پتانسیل‌های واقعی‌اش برسد، می‌توانم آینده‌ای را ببینم که در آن سرمایه‌داری شکست می‌خورد.»

جالب است بدانید آقای آلتمن دانشجوی انصرافی دانشگاه استنفورد است که در سال ۲۰۱۵ به یکی از بنیانگذاران OpenAI بدل شد. از در آغاز مسیر به همراه سرمایه‌گذارانی چون ایلان ماسک و پیتر تیل می‌خواست به مقابله با هژمونی فزاینده گوگل در حوزه هوش مصنوعی بپردازد. گوگل در آن زمان تازه شرکت دیپ‌مایند را با پرداخت ۵۰۰ میلیون دلار خریده بود.  OpenAI در بیانیه‌ای در سال ۲۰۱۵ گفته بود:

«هدف ما توسعه هوش دیجیتال پیشرفته به‌نحوی است که بالاترین احتمال برای کمک به کل بشریت را داشته باشد و در قید نیاز برای بازدهی سرمایه نباشد. از آنجایی که تحقیقات ما از تعهدات مالی آزاد است، راحت‌تر می‌توانیم روی اثر مثبت بر بشریت تمرکز کنیم.»

مدیرعامل این شرکت در خصوص مقابله با ایده انحصارطلبی شرکت‌ها در خصوص تحقیقات هوش مصنوعی گفته بود که هدف آن‌ها دقیقا نقطه مقابل این رویکرد است. OpenAI می‌خواهد هوش مصنوعی را دموکراتیزه کند تا همه از راه انتشار عمومی تحقیقات، اقدامات و حتی پتنت‌های این شرکت بتوانند به طور برابر به مزایای این فناوری دسترسی داشته باشند.

حتی زمانی که مایکروسافت تایید کرد با افزایش سرمایه‌گذاری روی OpenAI به همکاری با این شرکت ادامه می‌دهد، مدیران عامل این دو شرکت در بیانیه مشترکی تأکید کردند که می‌خواهند هوش مصنوعی را به‌عنوان یک پلتفرم فناوری جدید دموکراتیزه کنند.

با این وجود و با گره‌خوردن سرنوشت OpenAI با مایکروسافت، حالا این شرکت بیش از هر زمان دیگری درگیر مناسبات نظام سرمایه‌داری و انتظارات سرمایه‌داران برای بازگشت سرمایه شده است. اما آلتمن هنوز بر ایده نخستین خود پافشاری می‌کند و امیدوار است که بتواند بین نیاز به پولسازی و دموکراتیزه‌کردن هوش مصنوعی نوعی تعادل ایجاد کند.

لینک کوتاه : https://ainews.ir/?p=15169

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.