• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
1

گوگل هوش مصنوعی Bard، رقیب ChatGPT را معرفی کرد

  • کد خبر : 15105
  • ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۴
گوگل هوش مصنوعی Bard، رقیب ChatGPT را معرفی کرد
مدیرعامل گوگل، ساندار پیچای، امروز در یک پست وبلاگی یک پروژه مهم به نام Bard را معرفی کرد و این ابزار را به عنوان یک “سرویس هوش مصنوعی مکالمه آزمایشی” توصیف کرد که به سوالات کاربران پاسخ می‌دهد و در گفتگوها شرکت می‌کند.

به گزارش TheVerge، مدیرعامل گوگل، ساندار پیچای، امروز در یک پست وبلاگی یک پروژه مهم به نام Bard را معرفی کرد و این ابزار را به عنوان یک “سرویس هوش مصنوعی مکالمه آزمایشی” توصیف کرد که به سوالات کاربران پاسخ می‌دهد و در گفتگوها شرکت می‌کند. پیچای می‌گوید این نرم‌افزار قبل از اینکه در هفته‌های آینده در دسترس عموم قرار گیرد، امروز در دسترس گروهی از «تست‌کنندگان مورد اعتماد» قرار خواهد گرفت.

هنوز هیچ اطلاعات خاصی از Bard در دسترس نیست

دقیقاً مشخص نیست که Bard چه قابلیت‌هایی خواهد داشت، اما به نظر می‌رسد که این ربات چت مانند ChatGPT OpenAI رایگان خواهد بود. Bard نیز با توانایی‌های خود کاربران را تشویق می‌کند تا سوالات خود را از او بپرسند، سوالاتی مانند نحوه برنامه‌ریزی برای حمام کردن نوزاد یا اینکه چه غذایی را می‌توان از مواد اولیه در دسترس تهیه کرد.

پیچای در این رابطه نوشته است:

«بارد می‌تواند خروجی خلاقیت و سکوی پرتاب کنجکاوی باشد و به شما کمک کند تا اکتشافات جدید تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا را برای یک کودک ۹ ساله توضیح دهید یا درباره بهترین مهاجمان حال حاضر فوتبال بیشتر بدانید و سپس تمرین‌هایی را برای تقویت مهارت‌های خود انجام دهید.”

Pichai همچنین خاطرنشان می‌کند که Bard «از اطلاعات وب استفاده می‌کند تا پاسخ‌های تازه و باکیفیت ارائه کند» و این نشان می‌دهد که ممکن است بتواند به سؤالات مربوط به رویدادهای اخیر پاسخ دهد – چیزی که ChatGPT با آن کمی مشکل دارد.

ترسِ عقب افتادن از مایکروسافت دلیل این معرفی عجولانه

این معرفی عجولانه و فقدان اطلاعات در مورد Bard، نشانه‌های آشکاری از «کد قرمز» است که در سال گذشته توسط ChatGPT برای گوگل ایجاد شد. اگرچه فناوری زیربنایی ChatGPT انقلابی نیست، اما این تصمیم OpenAI برای در دسترس قرار دادن سیستم به صورت رایگان در وب است که میلیون‌ها نفر را در معرض این شکل جدید از تولید متن خودکار قرار داد.این اقدام OpenAI در نوع بسیار چالش برانگیز بود، زیرا با بحث‌هایی در مورد تأثیر ChatGPT بر تحصیل، کار، و نکته مورد علاقه خاص گوگل یعنی آینده جستجوی اینترنتی همراه بوده است.

مایکروسافت که میلیاردها دلار در OpenAI سرمایه گذاری کرده است، از این لحظه نیز یک سرمایه‌گذاری جدید را آغاز کرده است. گفته می‌شود که این شرکت ChatGPT را در موتور جستجوی Bing و همچنین سایر محصولات در مجموعه نرم افزارهای اداری خود ادغام می‌کند. اسکرین‌شات‌هایی که ظاهراً یک Bing بهبود یافته ChatGPT را نشان می‌دهند، هفته گذشته به بیرون درز کرد.

اگرچه گوگل در نوعی از AI که به ChatGPT قدرت می‌دهد (در واقع، فناوری کلیدی را اختراع کرد – ترانسفورماتور که “T” در GPT است، تخصص عمیقی دارد)، این شرکت تاکنون رویکرد محتاطانه‌تری برای به اشتراک گذاشتن ابزارهای خود با مردم در پیش گرفته است. گوگل قبلاً LaMDA را، مدل زبانی که زیربنای Bard است، از طریق برنامه AI Test Kitchen خود در دسترس قرار داده بود. اما این نسخه بسیار محدود است و فقط قادر به تولید متن مربوط به چند پرس و جو است.

گوگل نیز مانند سایر غول‌های فناوری، نسبت به واکنش‌های منفی علیه هوش مصنوعی آزمایش‌نشده محتاط بوده است. مدل‌های زبان بزرگ مانند LaMDA و GPT-3.5 (که به ChatGPT قدرت می‌دهد) تمایلات کاملاً مستندی برای انتشار محتوای سمی مانند سخنان مشوق عداوت و تنفر و اظهار اطمینان در مورد اطلاعات نادرست دارند، به طوری که یک کارشناس چنین سیستم‌هایی را با «مولدهای مزخرف» مقایسه می‌کند. با این حال برخی می‌گویند این مدل از هوش مصنوعی باید جایگزین موتورهای جستجوی امروزی شود. (خود گوگل در سال ۲۰۲۱، یک سری از مشکلات جستجوی شتاب‌دهی شده با هوش مصنوعی را بررسی کرد.)

عرضه‌ی Bard نشان دهنده یک تغییر گامی در رویکرد گوگل به این فناوری است. پیچای در پست وبلاگ خود تأکید می‌کند که Google «بازخورد خارجی را با آزمایش داخلی خودمان ترکیب می‌کنیم تا مطمئن شویم که پاسخ‌های Bard با نوار بالایی از نظر کیفیت، ایمنی و پایه در اطلاعات دنیای واقعی مطابقت دارد» – اما این سیستم کم و بیش تضمین شده است، هرچند که بازهم ممکن است خطاهایی مهمی را ایجاد کند.

گوگل نیز می‌خواهد حضور هوش مصنوعی را در محصولات خود پررنگ‌تر کند

در این میان، گوگل همچنین بر چگونگی ادغام هوش مصنوعی Bard در بسیاری از محصولات خود، از جمله جستجو، تاکید می‌کند. در چند سال گذشته، گوگل از هوش مصنوعی برای خلاصه کردن بیشتر و بیشتر نتایج جستجو استفاده کرده است، به جای اینکه به کاربران اجازه دهد تا کلیک کنند و خودشان نتایج را کاوش کنند، اطلاعات سایت‌ها را نمایان می‌کند. از پست پیچای، به نظر می‌رسد این ویژگی‌ها در آینده برجسته‌تر از پیش می‌شوند:

به‌زودی، ویژگی‌های مبتنی بر هوش مصنوعی را در «جستجو» خواهید دید که اطلاعات پیچیده و دیدگاه‌های متعدد را به قالب‌های قابل هضم خلاصه می‌کند، بنابراین می‌توانید به سرعت تصویر بزرگی {از اطلاعات} را درک کنید و از وب بیشتر بیاموزید: چه به دنبال دیدگاه‌های اضافی، مانند وبلاگ‌هایی از افرادی که هم پیانو و هم گیتار می‌نوازند، یا در یک موضوع مرتبط عمیق‌تر، مانند مراحل شروع به‌عنوان مبتدی. این ویژگی‌های جدید هوش مصنوعی به زودی در جستجوی Google منتشر می‌شوند.

لینک کوتاه : https://ainews.ir/?p=15105

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.