• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
6

رمزگشایی از یک لوح قدیمی ۲۰۰۰ ساله با کمک هوش مصنوعی

  • کد خبر : 15053
  • ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۶
رمزگشایی از یک لوح قدیمی ۲۰۰۰ ساله با کمک هوش مصنوعی
باستان شناسان برای رمزگشایی یک لوح قدیمی ۲۰۰۰ ساله از هوش مصنوعی کمک گرفتند.محققان با کمک فناوری هوش مصنوعی توانستند ابزاری بسازند که می تواند تکه های مربوط به ادبیات کهن بابل را جمع آوری و بهم مرتبط کند. به عنوان مثال در ابتدا این ابزار توانسته است حماسه گیلگمش را شناسایی کند.

محققان با کمک فناوری هوش مصنوعی توانستند ابزاری بسازند که می تواند تکه های مربوط به ادبیات کهن بابل را جمع آوری و بهم مرتبط کند. به عنوان مثال در ابتدا این ابزار توانسته است حماسه گیلگمش را شناسایی کند.

ابزار جدید باستان شناسان به نام Fragmentarium مبتنی بر هوش مصنوعی توسعه داده شده و توانسته نسخه حماسه گیلگمش که زمان آن به ۱۳۰ سال قبل از میلاد مسیح است شناسایی کند.

این موضوع نشان می دهد نسخه های جدیدتری از این حماسه وجود داشته که در دوره های اخیر ثبت شده است. این نسخه جدیدتر در یک لوح ۲۰۰۰ ساله قرار دارد و باستان شناسان قصد دارند آن را بصورت دیجیتالی منتشر کنند. در این نسخه تمامی بخش های قبلی که با خط میخی بوده است در کنار هم قرار می‌گیرد. این حماسه نوعی داستان اساطیری با موضوع جاودانگی است که از هزاران سال پیش تاکنون در ادبیات بیشتر نقاط جهان دیده میشود.

انریکه خیمنز، اسناد ادبیات شرق از موسسه آشور شناسی دانشگاه مونیخ از سال ۲۰۱۸ تلاش کردند تا با کمک هوش مصنوعی ابزاری تولید کنند تا بتواند این لوح های خط میخی را بصورت دیجیتالی درآورد. خیمنز بهمراه تیمش تاکنون ۲۲ هزار تکه از این متن باستانی را پردازش کرده اند و قصد دارند به زودی نیمه دیجیتالی آن را منتشر کنند. ابزار جدید می تواند تکه های هر متن را بصورت خودکار کنار هم بگذارد و آن را بازسازی کند.

لینک کوتاه : https://ainews.ir/?p=15053

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.