• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
5

هوش مصنوعی غربالگری سرطان روده را بهبود می‌بخشد

  • کد خبر : 14876
  • ۱۱ دی ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۶
هوش مصنوعی غربالگری سرطان روده را بهبود می‌بخشد
دانشمندان موفق شدند با استفاده از هوش مصنوعی، غربالگری سرطان را بهبود ببخشند.

افراد مبتلا به سندرم لینچ بیشتر در معرض خطر ارثی سرطان روده بزرگ هستند. علیرغم نظارت منظم آندوسکوپی، این میزان در افراد مبتلا همچنان بالاست. محققان مرکز ملی بیماری‌های تومور ارثی (NZET) در بیمارستان دانشگاه بن (UKB) دریافته‌اند که هوش مصنوعی (AI) می‌تواند اثربخشی کولونوسکوپی را در حضور سندرم لینچ بهبود بخشد. نتایج مطالعه به صورت آنلاین در مجله United European Gastroenterology منتشر شده است.

سرطان کولورکتال غیر پولیپوز ارثی (HNPCC) که به اختصار به سندرم لینچ (LS) معروف است، شایع‌ترین سندرم ارثی سرطان کولورکتال است. بر اساس برآوردها، اعتقاد بر این است که تقریبا ۳۰۰۰۰۰ نفر را فقط در آلمان تحت تاثیر قرار داده است. LS مسئول حدود ۲ تا ۳ درصد از تمام سرطان‌های روده بزرگ است. این بیماری به دنبال نقص در ژن‌های مسئول ترمیم DNA ماده ژنتیکی انسان ایجاد می‌شود. خطر ابتلا به سرطان کولون در سنین پایین بیشتر است و کودکان مبتلا به این بیماری ۵۰ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ هستند؛ بنابراین نظارت منظم از طریق کولونوسکوپی هر یک تا دو سال توصیه می‌شود.

پروفسور جاکوب ناترمن، رئیس بخش کبد و گوارش در کلینیک پزشکی UKB می‌گوید: «با وجود چنین نظارت منظم آندوسکوپی، خطر ابتلا به سرطان کولورکتال در افراد مبتلا همچنان بالاست. تعداد قابل توجهی از آدنوم‌ها، پیش ساز‌های بالقوه سرطان کولورکتال هستند به ویژه آدنوم‌های کوچک و مسطح حتی توسط متخصصان گوارش با تجربه نادیده گرفته می‌شوند.

افزایش میزان تشخیص آدنوم

داده‌های اخیر نشان می‌دهد کولونوسکوپی با کمک هوش مصنوعی (AI) که به عنوان تشخیص با کمک کامپیوتر (CADE) نیز شناخته می‌شود، ممکن است به افزایش نرخ تشخیص آدنوم (ADR) در جمعیت عمومی کمک کند.

رابرت هانبورگ، پزشک ارشد در کلینیک پزشکی UKB می‌گوید: «هدف مطالعه ما ارزیابی عملکرد تشخیصی کولونوسکوپی با کمک هوش مصنوعی در بیماران مبتلا به سندرم لینچ بود».

با همکاری نزدیک با موسسه انفورماتیک پزشکی، آمار و اپیدمیولوژی در دانشگاه لایپزیگ، ۴۶ بیمار LS با استفاده از آندوسکوپی استاندارد و ۵۰ بیمار LS با کولونوسکوپی با کمک هوش مصنوعی بین دسامبر ۲۰۲۱ تا دسامبر ۲۰۲۲ مورد مطالعه قرار گرفتند. معاینات با کمک (۳۶%) نسبت به معاینات استاندارد (۲۶.۱%) آدنوم را تشخیص دادند.

هانبورگ می‌گوید: این عمدتا به دلیل بهبود قابل توجه تشخیص آدنوم‌های مسطح بود.

این مطالعه اولین مورد در جهان بود که داده‌هایی را جمع‌آوری کرد که نشان می‌دهد کولونوسکوپی بلادرنگ با کمک هوش مصنوعی یک رویکرد امیدوارکننده برای بهینه‌سازی نظارت آندوسکوپی بیماران LS، به ویژه برای بهبود تشخیص آدنوم‌های مسطح است. پروفسور ناترمن گفت: «به دلیل حجم نمونه کوچک، بر اساس این نتایج، اکنون یک مطالعه چند مرکزی بزرگتر تحت رهبری بخش ما برنامه ریزی شده است».

لینک کوتاه : https://ainews.ir/?p=14876

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.