• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
1

کارآمدی عملیاتی با کمک هوش مصنوعی

  • کد خبر : 14873
  • ۱۱ دی ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۲
کارآمدی عملیاتی با کمک هوش مصنوعی
در شرکت ۳ M استراتژی موفقی در پیش گرفته شده است که بر سه اصل ساده‌سازی، بهینه‌سازی و نوآوری استوار شده است و رهبران شرکت قصد دارند با پیاده‌سازی کامل این استراتژی و اجرای برنامه «تحول کاری» همزمان با افزایش بهره‌وری به کاهش هزینه‌ها نیز جامه عمل بپوشانند.

شرکت ۳ M یا شرکت معادن و تولیدی مینه‌سوتا شرکتی مشهور و عظیم است که در سال ۱۹۰۲ توسط گروهی از کارآفرینان و معدن‌چیان شهر مینه‌سوتا تاسیس شد.

این شرکت محصولات بسیار متنوعی تولید می‌کند و با در اختیار داشتن بیش از ۹۱ هزار کارمند، درآمد سالانه ۳۲ میلیارد دلار را برای سال ۲۰۱۸ به ثبت رسانده است. این شرکت از سال‌ها پیش در راستای دگرگون‌سازی دیجیتال ساختار‌های عملیاتی و اجرایی خود گام برداشته است که این روند با سر کار آمدن مایک رومن، مدیرعامل ۳۰ ساله و جسور شرکت سرعت بیشتری به خود گرفته است.

در شرکت ۳ M استراتژی موفقی در پیش گرفته شده است که بر سه اصل ساده‌سازی، بهینه‌سازی و نوآوری استوار شده است و رهبران شرکت قصد دارند با پیاده‌سازی کامل این استراتژی و اجرای برنامه «تحول کاری» همزمان با افزایش بهره‌وری به کاهش هزینه‌ها نیز جامه عمل بپوشانند.

رهبران شرکت ۳ M و در راس آن‌ها مایک رومن به این نتیجه رسیده اند که تکنولوژی هوش مصنوعی قادر است به شکل‌های مختلفی بر کارآیی عملیاتی و سطح بهره‌وری شرکت افزوده و برای شرکت بسیار ارزش‌آفرین باشد.

آن‌ها گام‌های عملی جالبی را در زمینه به کارگیری هوش مصنوعی در بخش‌های کلیدی شرکت برداشته اند که در اینجا به دو مورد از آن‌ها اشاره می‌شود:

یکی از موارد استفاده عملی شرکت ۳ M از هوش مصنوعی به سیستم پیگیری سفارش‌های ورودی به شرکت مربوط می‌شود که با پیاده‌سازی آن بسیاری از پیچیدگی‌های عملیاتی شرکت در حوزه پردازش سفارش‌ها و تحویل به موقع سفارش‌ها به مشتریان برطرف شد.

در واقع برای شرکتی مانند ۳ M که هزاران محصول مختلف را تولید می‌کند تحویل به موقع سفارش‌ها به مشتریان پرتعداد شرکت فرآیندی فرسایشی و به‌شدت پیچیده بود که انجام دقیق و درست آن به نیروی انسانی و هزینه زیادی نیاز داشت، اما به مدد پیشرفت‌های تکنولوژیک به ویژه در زمینه هوش مصنوعی این امکان برای شرکت به وجود آمده تا با استفاده از اپلیکیشن‌های مبتنی بر هوش مصنوعی هم بتواند پیش‌بینی دقیقی از الگو‌های سفارش‌دهی مشتریان و انتظارات و خواسته‌های مشتریان به دست آورد و هم با کنترل وضعیت متغیر‌هایی مانند موجودی انبارها، وضعیت قرارداد‌های منعقده با تامین‌کنندگان قطعات و مواد اولیه و پیگیری محموله‌های ارسال شده به شرکت، چشم‌انداز‌های روشن‌تری را پیش روی رهبران و مدیران شرکت قرار دهد.

یکی دیگر از موارد بهره‌گیری شرکت ۳ M از تکنولوژی هوش مصنوعی به بخش صدور فاکتور برای مشتریان شرکتی مربوط می‌شد. یکی از چالش‌های اصلی شرکت ۳ M از دیرباز به موضوع صدور فاکتور برای مشتریان شرکتی مربوط می‌شد که شکایت و ناخشنودی بسیاری از مشتریان شرکت را به دنبال داشت، اما با پیاده‌سازی سیستم هوشمند جدیدی که از تکنولوژی هوش مصنوعی بهره می‌برد تمام ریزه‌کاری‌ها و جزئیات مربوط به صدور فاکتور برای مشتریان شرکتی شامل تخفیفات، مالیات، مقررات برون‌مرزی و فاکتور‌های فروش متعدد برای یک مشتری واحد در زمان تنظیم فاکتور توسط سیستم لحاظ می‌شود و در نتیجه به میزان قابل توجهی از شکایات و نارضایتی مشتریان شرکتی در زمینه فاکتور‌های صادر شده توسط شرکت ۳ M کاسته شده است.

طبق بررسی‌های صورت گرفته توسط شرکت ۳ M استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی در این شرکت تا سال ۲۰۲۰ موجب افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها به میزان قابل توجهی شده است به‌طوری که این شرکت توانسته هر ساله بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلیون دلار در هزینه‌های عملیاتی خود صرفه‌جویی کند و با در نظر گرفتن اثرگذاری مثبت این صرفه‌جویی در سایر هزینه‌های سرمایه‌ای شرکت بیش از یک میلیارد دلار به درآمد‌های سالانه شرکت اضافه کند که تمام این موفقیت‌ها ناشی از تصمیم درست رهبران شرکت ۳ M در استفاده گسترده و جدی از تکنولوژی‌های دیجیتال به ویژه هوش مصنوعی در تمام ارکان شرکت بوده است.

نگهداری مبتنی بر پیش‌بینی

در حالی که بسیاری از شرکت‌های صنعتی و تولیدی با آغوشی باز از تکنولوژی‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی و سایر تکنولوژی‌های پیش‌برنده دگرگونی دیجیتال استقبال کرده اند و از این طریق به دنبال تحقق اهداف ارزشمندی همچون بهینه‌سازی وضعیت موجودی کالا، افزایش درآمد، ارتقای روابط با مشتریان و کاستن از هزینه‌هایشان هستند، اما باید دانست که روی خوش نشان دادن به این تکنولوژی‌ها و به کارگیری گسترده آن‌ها فقط به شرکت‌های خصوصی محدود نمی‌شود و سازمان‌های عمومی و دولتی نیز در بسیاری کشور‌ها به دنبال بهره‌گیری گسترده از تکنولوژی‌های دگرگون‌ساز دیجیتال هستند که نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا یکی از همین سازمان‌هاست. نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا از اواسط سال ۲۰۱۷ پروژه‌ای را آغاز کرد که هدف آن عبارت بود از بررسی راه‌های استفاده از هوش مصنوعی در بخش نگهداری هواپیما‌های جنگی و کاهش موارد ازکارافتادگی غیرمنتظره آن‌ها از طریق بهینه‌سازی برنامه‌های نگهداری.

به‌طور کلی، موضوع نگهداری هواپیما‌های متعلق به نیروی هوایی آمریکا شامل شش بخش اصلی می‌شود که عبارتند از:

نگهداری موتور هواپیما

نگهداری تجهیزات و ابزار پرواز

کنترل‌های محیطی

تجهیزات هیدرولیکی هواپیماها

سوخت و تجهیزات الکترونیکی هواپیما

در مجموع عوامل متعددی بر فرآیند نگهداری هواپیما‌ها موثر هستند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به دما و رطوبت آشیانه‌های مخصوص نگهداری هواپیماها، شرایط و طول مدت پرواز‌ها و ماموریت‌های هوایی و قدمت هواپیما و تجهیزات به کار رفته در آن اشاره کرد. ناگفته پیداست که جمع‌آوری و پردازش اطلاعات مرتبط با این عوامل متعدد و حساس نیازمند نیروی انسانی مجرب و پرتعداد، بودجه هنگفت و زمان زیادی است که تمام این عوامل باعث افزایش هزینه‌های مرتبط با نگهداری هواپیما‌ها می‌شوند.

با این همه چند سالی است که مقام‌های مسوول و تصمیم‌گیرنده در نیروی هوایی آمریکا تصمیم گرفته اند به جای اصرار بر روش‌ها و سیستم‌های قدیمی نگهداری هواپیما‌های نظامی از شرکت‌های مستقر در سیلیکون، ولی و هوش مصنوعی کمک بگیرند که نتیجه این کمک خواستن طراحی اپلیکیشن‌های ویژه نگهداری مبتنی بر پیش‌بینی برای هواپیما‌های نظامی آمریکا بود که قادرند ضمن بهینه‌سازی برنامه‌های نگهداری هواپیما‌ها یکسری تحلیل‌های اطلاعاتی دقیق را از دلایل بروز خرابی در هواپیما‌ها در گذشته و پیش‌بینی وقوع خرابی‌های مشابه در آینده ارائه دهند.

با گسترش استفاده نیروی هوایی آمریکا از اپلیکیشن‌های برآمده از هوش مصنوعی و همچنین پیاده‌سازی سیستم‌های پیشرفته اینترنت اشیا در تاسیسات و پایگاه‌های ویژه نگهداری هواپیما‌های جنگی این کشور تا حد زیادی از موارد خرابی و سقوط هواپیما‌های جنگی آمریکا در نتیجه نقص فنی در حین ماموریت‌های نظامی و به میزان ۴۰ درصد نیز از هزینه‌های کلی نگهداری هواپیما‌های نظامی متعلق به نیروی هوایی آمریکا طی سالیان اخیر کاسته شده است.

لینک کوتاه : https://ainews.ir/?p=14873

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.