• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
4

نشست تخصصی «ارائه نیازهای فناورانه رویداد نوآوری بهره‌ور حوزه حمل‌ونقل»

  • کد خبر : 14849
  • ۰۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۲
نشست تخصصی «ارائه نیازهای فناورانه رویداد نوآوری بهره‌ور حوزه حمل‌ونقل»
نشست تخصصی «ارائه نیازهای فناورانه رویداد نوآوری بهره‌ور حوزه حمل‌ ونقل» صبح روز یکشنبه 27 آذر ماه 1401 در دانشگاه علم و صنعت ایران برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری های هوشمند به نقل از سایت انجمن صنفی شرکت های ریلی در ابتدای این نشست، مرتضی باقری، عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران، اظهار کرد: با رشد شهرنشینی و بزرگ شدن شهرها، فرصت و تهدیدهایی به وجود آمده است و به تبع آن، گسترش شبکه حمل ونقل هوشمند در دنیا بیش از پیش احساس می شود.

وی با بیان اینکه استفاده از هوش مصنوعی در حوزه حمل ونقل راهگشاست، گفت: طبق تحقیقات صورت گرفته ۴۴ درصد مدیران معتقدند هرگونه تأخیر در استفاده از هوش مصنوعی عواقب جبران ناپذیری را در پی خواهد داشت.

مرتضی باقری خاطرنشان کرد: مشکلات و چالش هایی نظیر مدیریت ظرفیت، عمر مفید و نگهداری و تعمیرات در حوزه حمل ونقل را می توان با استفاده از هوش مصنوعی مرتفع کرد. هرچند مدیریت درآمد، سیاستگذاری در حمل ونقل و جابه جایی مسافر از جمله محورهایی هستند که مناسب هوش مصنوعی نیستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران یادگیری از تجربیات گذشته و انطباق با محیط، تصمیم گیری در شرایطی که ابهام وجود دارد، حل سناریوهایی که قابل پیش بینی نیستند و استفاده از نرم افزار و سخت افزار در فضای ابری را از مؤلفه های مهم در کاربرد هوش مصنوعی در حمل ونقل ریلی برشمرد.

محسن صادقی، مدیرکل دفتر ارزیابی های اقتصادی و مدیریت بهره وری وزارت راه و شهرسازی نیز با بیان اینکه حوزه حمل ونقل از دو بخش خدمات و ساخت تشکیل شده است، بیان کرد: متأسفانه بهره وری در بخش ساخت پایین است. این در حالی است که رتبه ایران در حوزه لجستیک ۲/۹ درصد است که وضعیت نسبتا خوبی است.

وی به مصرف بالای انرژی در بخش حمل ونقل جاده ای اشاره و عنوان کرد: قیمت پایین سوخت، به ویژه گازوئیل باعث شده بهره وری در این بخش پایین باشد، از این رو به دنبال ایجاد سامانه ای هستیم که بتوانیم مصرف سوخت وسایل حمل ونقل باری را رصد کنیم.

صادقی یکی از عوامل نابهره وری حوزه حمل ونقل را گسستگی سازمان های زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی عنوان کرد و گفت: شرکت و سازمان های زیرمجموعه این وزارتخانه به صورت بنگاهی فعالیت می کنند. از طرفی، ضروری است بین حمل ونقل جاده ای و ریلی تطابق ایجاد شود.

مدیرکل دفتر ارزیابی های اقتصادی و مدیریت بهره وری وزارت راه و شهرسازی، پیاده سازی اخذ عوارض الکترونیکی در جاده ها (ETC)، توسعه سامانه تحلیل داده های سامانه پایش هوشمند ترابری ناوگان، توسعه سامانه ردیابی خودروهای حمل ونقل، بهره گیری از سوخت های کم کربن و کاهش انتشار آلاینده ها و بهینه سازی مصرف سوخت وسایل نقلیه را از جمله اقدامات این سازمان در راستای مصرف بهینه انرژی عنوان کرد.

همچنین محمدرضا محمدعلیها، عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران، گفت: خطوط ریلی کشور دارای پتانسیل و مزیت هایی است که می تواند به عنوان پیشران بستر توسعه پایدار را فراهم کند.

وی با بیان اینکه شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران به وظایفی که تکلیف شده است به خوبی عمل نکرده است، افزود: بین بخش ریلی و جاده ای در کشور رقابت غیرمعقول وجود دارد، در حالی که حوزه ریلی و جاده ای بازوان یک سازمان (راه و شهرسازی) هستند.

محمدعلیها یکی از مشکلات مجموعه راه آهن را عدم رسوخ تکنولوژی به این بخش، عنوان کرد و دلیل آن را عدم شفافیت داده ها دانست.

حسین امین صدرآبادی، معاون مرکز توسعه، آموزش و فناوری شرکت راه آهن هم با بیان اینکه مسائل اجرایی حمل ونقل ریلی در ۶ گام شناسایی شده است، اظهار کرد: زیست بوم فناوری از سه رکن تقاضاکننده فناوری، عرضه کننده فناوری و تسهیلگر تشکیل شده است که در حوزه ریلی ۱۶۲ تقاضا، ۷۲ عرضه و ۵۳ تسهیلگر وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه ۳۰ سند بین المللی در حوزه فناوری ریلی شناسایی شده است که ۱۶ سند مطالعه و ۱۸۲ فناوری از آن استخراج شد، عنوان کرد: ۱۴۰فناوری احصا و برای آنها شناسه تنظیم شده است.

مسعود فتحعلی، رئیس بخش حمل ونقل مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نیز گفت: اگر ایده نوآورانه ای ارائه می شود باید سازوکارهای روش تأمین مالی آن هم پیش بینی شود.

وی افزود: یکی از علل نابهره وری حوزه حمل ونقل این است که از سیاستگذاری گرفته تا بهره برداری در این حوزه به صورت یکپارچه در این بخش صورت می گیرد.

سبحان نظری، دبیر انجمن صنفی شرکت های حمل ونقل ریلی و خدمات وابسته، حمل ونقل ریلی را یکی از ابزارهای توسعه پایدار دانست و گفت: تا زمانی که دولت به عنوان فعال اقتصادی متصدی تجارت در حوزه حمل ونقل باشد،  بهره وری این حوزه در مقایسه با کشورهای پیشرو پایین خواهد بود.

وی با بیان اینکه ضعف قوانین در حوزه حمل ونقل باعث شده دست و پای دانش بنیان های این حوزه بسته باشد، گفت: در سطح سیاستگذاری باید پایبند به طرح های جامع حمل ونقل بود و ضروری است در خلق ایده حوزه ترانزیت، شبکه یکپارچه سازی فراوری و ترابری رعایت شود.

برای دانلود فایل ارائه دکتر نظری، دبیر انجمن، در این نشست بر روی فایل زیر کلیک نمایید.

لینک کوتاه : https://ainews.ir/?p=14849

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.