• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
3

فناوری در خدمت زبان فارسی/آموزش تعاملی الفبا و مدرسه مجازی

  • کد خبر : 14773
  • ۰۱ دی ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
فناوری در خدمت زبان فارسی/آموزش تعاملی الفبا و مدرسه مجازی
طراحی و ارائه سامانه هوشمند «مینا» به مثابه مدرسه مجازی برای آموزش زبان فارسی، آموزش این زبان را به صورت خودکار و هوشمند بر پایه فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی برای علاقه‌مندان ممکن کرده است.

استفاده از فناوری‌های نوین و مبتنی بر شبکه‌های اجتماعی و فناوری اطلاعات در آموزش زبان اکنون دیگر تاریخی نسبتا طولانی دارد و با همه‌گیری کرونا استفاده از این فناوری‌ها اوج گرفت. زبان انگلیسی به عنوان زبانی که زبان‌آموزان زیادی در سراسر دنیا دارد، در روند استفاده از فناوری‌های ارتباطی هم پیشرو بوده و هم در بیشترین فناوری‌ها عرضه‌ شده است.

همچنین استفاده از محتوای چندرسانه‌ای (Multimedia) به‌ صورت برخط (تحت وب) یا بدون اینترنت (در لوح فشرده) مزیت‌های فراوانی از جمله استفاده از تصاویر ثابت یا متحرک یا فیلم به‌ جای نوشته، صوت و موسیقی همراه آموزش، ابزار تفریحی و بازی‌های مختلف جهت جلوگیری از خستگی، تحریک حافظه تصویری افراد و افزایش بازده آموزشی، یادگیری سریع‌تر، مؤثرتر و پایدارتر، انجام و نمایش کارهایی که در حالت عادی امکان انجام آنها وجود ندارد و صرفه‌جویی در هزینه آموزشی و زمان کاربران دارد.

بنیاد سعدی نیز به عنوان نهاد متولی آموزش زبان فارسی در سطح عمومی استفاده از فناوری را اولویت دانسته و بر این اساس سامانه هوشمند «مینا» و نرم افزار موبایلی «اکسین» را طراحی کرده است. این بنیاد با شعار آموزش زبان فارسی با استفاده از فناوری‌های نوین در بیست و سومین نمایشگاه بین المللی دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار (۱۹ تا ۲۲ آذر) در کنار دیگر موسسات پژوهشی و تحقیقاتی شرکت کرده بود.

این بنیاد سال ۱۳۸۹ با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی به منظور تقویت و گسترش زبان و ادبیات فارسی در خارج از کشور و ایجاد تمرکز، هم‌افزایی و انسجام در فعالیت‌های مرتبط با این حوزه و بهره‌گیری بهینه از ظرفیت‌های موجود کشور، تاسیس شد.

 

سامانه مینا؛ مجهز به موتور تشخیص گفتار

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، یکی از فناوری‌های عرضه‌شده توسط بنیاد سعدی سامانه مینا است که فرصت آموزش زبان فارسی را برای غیرفارسی زبانان به صورت خودآموز فراهم کرده است. ابتدا فرد علاقه‌مند به یادگیری زبان فارسی، با دانستن خط و کلمات فارسی، در آزمون تعیین سطح به صورت برخط شرکت می‌کند و پس از مشخص شدن سطح زبانی، سیستم دوره مورد نیاز را معرفی کند و فرد پس از ثبت نام می تواند در هر زمان و هر مکان، فارسی بیاموزد.

یکی از ویژگی‌های کاربردی سامانه مینا، سنجش تلفظ صحیح کلمات و گفتار است. زبان‌آموز در این سامانه ضمن انجام تمرین‌های تشخیصی، تقویت دانش و مهارت‌های ادراکی خود، می‌تواند تمرین‌های تولید گفتار را نیز انجام دهد.

از آنجا که سامانه مجهز به موتور تشخیص گفتار است، زبان‌آموز ضمن تکرار جمله و تشخیص میزان درستی تلفظ خود، می‌تواند صحبت خود را در سامانه ضبط و میزان درستی گفتارش را مشاهده کند. با اینکه این سامانه خودآموز است، پشتیبانی برخط نیز برای آن تدارک داده شده تا در صورت نیاز، زبان‌آموزان با مدرس به شکل برخط ارتباط گرفته و سوالات و اشکالات خود را رفع کنند.

آموزش تعاملی الفبا

از دیگر مواردی که با استفاده از فناوری برای آموزش زبان فارسی به خارجیان از آن کمک گرفته شده، سامانه چارچوب است. پیش از این معلمان آموزش زبان فارسی در ایران و خارج از کشور که می خواستند به صورت مجازی برای فارسی آموزان جلسات مجازی برگزار کنند، با مشکلات زیادی روبرو بودند؛ اما بنیاد سعدی با راه اندازی سامانه چارچوب، فضایی را فراهم کرده که معلم و فارسی آموزان در کلاس مجازی در بستر وب و با وجود فیلم و تصاویر شرکت کنند و در همان سکو تمرین ها را انجام دهند و معلم نیز تصحیح و نمره گذاری کند.

افزون بر این، بنیاد سعدی پیش از این کتاب گام اول (نوشته رضا مراد صحرایی، فائزه مرصوص و داود ملک‌لو) را برای آموزش الفبا ارائه داده بود. اکنون این کتاب به شکل تعاملی و با ویژگی‌های فراونی همچون استفاده در دو حالت برخط و غیربرخط (آنلاین و آفلاین)، استفاده از متن، تصویر، صوت و فیلم در طراحی با الگوهای طراحی مطرح جهان (مایر و مریل)، طراحی تعاملی و دوسویه برای فعال‌کردن زبان‌آموز، ارائه بازخورد فوری، ارائه مثال و تمرین‌های منحصربه‌فرد برای یادگیری حروف الفبا و کلمات فارسی، نمایش نقشه مسیر یادگیری در هر مرحله، آزمون انتهای هر جلسه به همراه تصحیح و ارائه نمره و طراحی با به‌روزترین و قوی‌ترین نرم‌افزارها را به مخاطبان عرضه کرده است.

لینک کوتاه : https://ainews.ir/?p=14773

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.