• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
3
در نشست خبری دانشگاه شریف مطرح شد

هیچ ردیف بودجه‌ای برای قانون هوای پاک در نظر گرفته نشده / هوش مصنوعی می‌تواند آلودگی هوا را کنترل کند

  • کد خبر : 14752
  • ۳۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۱
هیچ ردیف بودجه‌ای برای قانون هوای پاک در نظر گرفته نشده / هوش مصنوعی می‌تواند آلودگی هوا را کنترل کند
عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف گفت: قانون هوای پاک در سال ۹۶ به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده است؛ اما هیچ ردیف بودجه‌ای برای آن در نطر گرفته نشد.

در این نشست برقعی، یکی از اساتید دانشگاه صنعتی شریف راهکارهای مختلف برای کاهش آلودگی هوا گفت: راهکارهایی از جمله نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، توسعه قطار شهری، اجرای طرح‌های ترافیکی، کنترل و ارتقای معاینه فنی، توسعه حمل و نقل پاک، اصلاح سوخت صنایع و نیروگاه‌ها و موارد دیگر از جمله راه‌کارهای کاهش آلودگی هوا است.

وی ادامه داد: یکی از بزرگترین مشکلات ما عدم آگاهی کامل مردم نسبت به مسائل زیست محیطی است. مسئله آلودگی هوا ارتباط تنگاتنگی با مصرف انرژی دارد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: چند سال پیش قرار بود وزارت نیرو آبگرمکن خورشیدی مجانی به مردم بدهد و در قبالش انرژی کمتری مصرف شود؛ اما این کار هیچ وقت اجرا نشد.

برقعی با اشاره به هدر رفت انرژی در صنعت گفت: در صنعت نیز هدر رفت انرژی بسیاری وجود دارد. رسیدگی به بحث آلودگی هوا بدون در نظر گرفتن مصرف انرژی بی‌معناست. باید رویکردی داشته باشیم در منازل به سمت استفاده از انرژی‌های پاک سوق پیدا کنیم.

دراین نشست تجریشی، عضو هئیت علمی دانشگاه با اشاره حق شهروندی نسبت به موضوع هوای پاک گفت: مسئولین حاضر نیستند راجع به آلودگی هوا صحبت کنند، داشتن هوای پاک حق شهروندی است.

وی با اشاره به قانون هوای پاک گفت: اگر می‌خواهید چیزی اجرا نشود آن را پیجیده کنید؛ درست مانند قانون پاک، که بر سر برخی متن‌های آن اختلافاتی بین مجلس و دولت وجود و در نهایت این قانون اجرا نشد.

تجریشی به مشکلات این قانون اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات قانون هوای پاک این است که مبانی نظری برای حل مسئله در آن وجود ندارد و نحوه قانون نویسی اشتباه است. علاوه بر آن، برای قانون پاک هیج بودجه‌ای در نظر گرفته نشده است این قانون در سال ۹۶ به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده است؛ اما هیچ ردیف بودجه‌ای برای آن در نطر گرفته نشد.

همچنین اکرم عوامی، عضو هئیت علمی دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به راه‌حل‌های قابل اجرا گفت: روش کنترل آلودگی برای منابع ثابت و نقش برنامه ریزی انرژی پایدار از جمله راه‌کار های کنترل آلودگی هوا است.

وی ادامه داد: بحث هزینه و زیرساخت مورد نیاز برای پیاده ساری فناوری‌ها یکی از دست‌اندازی های پیش روی اجرایی شدن برخی فناوری هاست.

عوامی ادامه داد: با استفاده از هوش مصنوعی و دانش بومی می‌توان آلودگی هوا را کنترل کرد. یکی از دو نیروگاه‌های بخار و سیکل ترکیبی تواستن آلاینده را کنترل کنند. این کار توسط گروهی از دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف آزمایش شده است.

حمزلوئیان در ادامه نشست ادامه داد: علاوه بر دستگاه‌های اجرایی و حاکمیتی، متخصصان و تک‌تک افراد جامعه در موصوع آلودگی هوا دخیل هستند.

وی ادامه داد: مصرف بهینه انرژی بسیار مهم است و به کاهش آلودگی هوا کمک می‌کند.

حمزلوییان نقش‌ تشکل‌های فعال در محیط زیست را اثرگذار دانست و گفت: تشکل‌های فعال در حوزه محیط زیست می‌تواند علاوه بر آگاهی بخشی مردم با فشار بر دستگاه‌های دولتی در کنترل آلودگی هوا موثر باشند.

وی با اشاره به نقش وسایل نقلیه و تاثیر آن بر آلودگی هوا گفت: بخش عمده‌ای از ذرات معلق در هوا ناشی از موتورهای دیزل است که با قرار دادن کاتالیست تصویه گاز اگزوز می‌توان آلودگی را کنترل کرد. زیرساختی برای کاتالیت‌موتور‌های دیزل نداریم که بتوانیم آن را ارزیابی کنیم؛ بنابراین در بررسی منبع ایجاد آلودگی در حوزه دیزل دچار مشکل هستیم اما تجهیزات آلاینده بنزین سوز وضعیت بهتری دارد.

لینک کوتاه : https://ainews.ir/?p=14752

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.