• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
2

مرکز نوآوری حکمرانی هوشمند کار خود را آغاز کرد

  • کد خبر : 14672
  • ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۱
مرکز نوآوری حکمرانی هوشمند کار خود را آغاز کرد
نشست تخصصی هوش مصنوعی، فرهنگ و حکمرانی آینده همراه با رونمایی از نشان مرکز نوآوری حکمرانی هوشمند برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری های هوشمند ، نشست تخصصی هوش مصنوعی، فرهنگ و حکمرانی آینده ۲۳ آذر ماه با حضور حجت الاسلام خسروپناه، محمدرضا قاسمی، دبیر نشست، هادی صاحبی، رئیس دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه علم و صنعت، حسین ملازاده دبیر ستاد تدوین سند ملی هوش مصنوعی و برخی از نخبگان این حوزه در  سالن همایش‌های بین‌المللی امام رضا علیه‌السلام واقع در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد.

قاسمی در این برنامه گفت: هدف از برگزاری این همایش، تجمیع نظرات در حوزه هوش مصنوعی به عنوان یک فناوری راهبردی و تحول‌آفرین است که در تمام حوزه‌ها کاربرد دارد. رهبر معظم انقلاب سال گذشته فرمودند ما در این فناوری باید جزو ۱۰ کشور برتر آینده باشیم؛ در واقع تأثیری که هوش مصنوعی در حکمرانی آینده و اداره آینده دنیا دارد،‌ مدنظر ایشان بود و این همایش در راستای دغدغه رهبر انقلاب است. فرصت‌ها، تهدیدات و آثار فرهنگی و اجتماعی هوش مصنوعی در حکمرانی ارائه‌هایی صورت گرفته است. همچنین نسبت ما با حکمرانی آینده موضوع دیگری است که از سوی اساتید در قالب مقاله ارائه شده است. در این راستا سلسله‌نشست‌هایی برگزار خواهد شد.

وی افزود: رونمایی از نشان مرکز نوآوری حکمرانی هوشمند و جای دادن درس سرویسی هوش مصنوعی در چهار واحد اختیاری دانشگاه علم و صنعت از برنامه‌هایی است که به بهانه این نشست رقم خواهد خورد. ما از ترم بهمن این دروس را ارائه خواهیم کرد. همچنین رویدادی با عنوان رویداد مسئله‌محور هوش مصنوعی شکل می‌گیرد. به این مناسبت بناست ماهانه یک مسئله از مسائل اساسی کشور مثل آب، کشاورزی، محیط زیست،‌ مسکن، حمل و نقل،‌ خودرو و … با ابزار هوش مصنوعی طراحی‌ شود. مرکز نوآوری حکمرانی هوشمند، هاب و شبکه‌ای بین ظرفیت‌های هوش مصنوعی در دانشگاه علم و صنعت با سایر نهادها برای ارتقای حکمرانی کشور در راستای حرکت از وضع موجود به وضع مطلوب است. از نخبگان و اندیشکده‌ها دعوت می‌کنیم در این مرکز گرد هم جمع شوند تا بتوانیم راهی که شهید فخری‌زاده برای اعتلای انقلاب پیمودند، ادامه دهیم.

قاسمی ادامه داد: سرفصل برنامه‌های مرکز نوآوری حکمرانی هوشمند دانشگاه علم و صنعت ایران به این شرح است: برگزاری و مشارکت در رویدادهای رقابتی استارت‌آپی در موضوعات مرتبط با حکمرانی هوشمند، حمایت از گروه‌های علمی و فنی فعال در زیست بوم حکمرانی هوشمند و حکمرانی هوش مصنوعی، برگزاری نشست‌های تخصصی جریان‌شناسی، جریان‌سازی و گفتمان‌سازی،‌ برگزاری رویدادهای آموزشی و پژوهشی، برگزاری رویدادها و کارگاه‌های توانمندسازی و ارتباط‌دهی و حمایت از تیم‌ها و ایده‌ها.

در ادامه این نشست، هادی صاحبی با اشاره به اینکه هدف کلان‌مان در مرکز نوآوری‌ها جلوگیری خروج ارز و نیز کارآفرینیِ دانش‌بینیان در راستای امیدآفرینی به نسل جوان گفت: در کنار آن، سودآوری خوبی هم برای ذینفعان دارد. هم صنعت بهره خواهد برد و هم تیم فناورمان. در نهایت نیازهای صنایع مختلف را برآورده می‌کند.

وی دربارۀ مرکز نوآوری گفت: مرکزی متشکل از یک یا چند تیم نوآوری است که با همکاری مراکز تحقیقاتی و شرکت‌های متقاضی محصولات جدید در یک حوزۀ تخصصی که در چارچوب برنامه‌ای بلندمدت با هم همکاری می‌کنند؛ از جمله عواملی که ایجاد مراکز توآوری را به یک نیاز تبدیل کرده است، به وجود آمدن تغییرات سریع در فناووری‌های روز دنیا و مسائل اجتماعی اقتصادی جامعۀ امروز است.

صاحبی با طرح این سؤال که چرا حکمرانی موجود نیاز به هوشمندسازی دارد، گفت: هدف‌مان این است که تصمیمات بسیار دقیق شود و از آسیب‌ها و خطاهای احتمالی انسان جلوگیری کنیم. در موضوع حکمرانی به تعریف واحد نرسیدیم. ما در حوزه حکمرانی نیازمند به یک آینده‌نگری هستیم که اگر آن را نداشته باشیم و تغییراتی که در راستای هدف سند هوشمندسازی داریم نداشته باشیم، بازندۀ بزرگی خواهیم بود همچنان که در حوزۀ فضای مجازی دارای چنین چالشی بودیم. مهم‌ترین انتظارمان از هوشمندسازی، کارایی و اثربخشی و کاهش هزینه‌ها، کاهش فساد، بازنگری قوانین و … خواهد بود.وی افزود: در موضوع حکمرانی اجماع و تعهد مدیران آن کشور از تغییر از نسلی به نسل دیگر حکمرانی را انتظار داریم. دو چالشی که در کشور در حوزه حکمرانی وجود دارد شامل این موارد است: اول اینکه مدیریت دانش رخ نمی دهد. مدیران ما سه چهار سال این فضا را تجربه می‌کنند و دانش خود را انتقال نمی‌دهند. دوم مسئله، عدم شفافیت فعالیت‌ها است. مدیریت هوشمند می‌تواند این چالش‌ها را برطرف کند.

در ادامه این نشست هر یک از اندیشمندان به ارائه نقطه‌نظرات خود در راستای ارتقای فناوری هوش مصنوعی پرداختند.

مرکز نوآوری حکمرانی هوشمند دانشگاه علم و صنعت ایران به همت دانشکده مهندسی کامپیوتر و با همکاری دانشکده‌های مهندسی صنایع و مدیریت، اقتصاد و مهندسی پیشرفت این دانشگاه، با هدف حمایت، شتابدهی و توسعه به‌کارگیری ایده‌ها، طرح‌ها و ابزارهای فناورانه دانش‌بنیان در مسیر تحقق شاخص‌های حکمرانی مطلوب در کشور، تأسیس و پیرو منویات مقام معظم رهبری در زمینه لزوم حرکت پرشتاب کشور در مسیر تحول، پیشرفت، تولید علم و فناوری و تجهیز نظام اسلامی به ابزارهای هوشمند فناورانه و دانش‌بنیان، مرکز نوآوری حکمرانی هوشمند دانشگاه علم و صنعت ایران شد. این مرکز در نظر دارد به عنوان درگاه تعامل و تبادل خدمات دانش‌بنیان با نظام اسلامی در زمینه فناوری‌های هوشمند و نیز به عنوان ستاد راهبری کلان ظرفیت‌های آزمایشگاهی و تحقیقاتی دانشگاه، با بهره‌گیری از ظرفیت اعضای هیات علمی دانشگاه و ارتباطات راهبردی گسترده خود، با تجمیع ظرفیت‌های ملی و بین‌المللی در زمینه به کارگیری ابزارهای هوشمند و در شئون و لایه‌های مواجهه با آسیب‌های قطعی و احتمالی هوش مصنوعی، خدمات جامع و ارزشمندی ارائه کند.

از خروجی‌های موثر و مورد انتظار این مرکز، کاهش آمار مهاجرت نخبگان و ایجاد فرصت عرضه و به‌کارگیری توانمندی‌های آنان در راستای حل مسائل و بحران‌های حال و آینده ایران اسلامی و ترویج گفتمان «ما می‌توانیم» در کشور است. از جمله اقداماتی که با استفاده از ظرفیت مرکز نوآوری حکمرانی هوشمند می‌توان به تحقق آن نزدیک شد، به روز‌رسانی فرآیندها، سیستم‌ها و ساختارها با کلان داده‌ها و سرویس‌های هوشمند است که با در نظر گرفتن جایگاه ویژه هوش مصنوعی در سند توسعه کشورها به عنوان ابزار نظارتی، در کنار ایفای نقش تسهیل‌گری در امور اجرایی؛ پیشگیری از آزمون و خطا در فرآیند حکمرانی را شاهد خواهیم بود.

لینک کوتاه : https://ainews.ir/?p=14672

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.