• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
6

تلاش برای حضور ایران در میان ۱۰ کشور برتر حوزه هوش مصنوعی

  • کد خبر : 14662
  • ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۵
تلاش برای حضور ایران در میان ۱۰ کشور برتر حوزه هوش مصنوعی
در نشست تخصصی «هوش مصنوعی؛ فرهنگ و حکمرانی آینده» مطرح شد: تمام تلاش بر این است تا تمام نهادهای حاکمیتی با همکاری بخش خصوصی در مسیر حضور ایران در میان ۱۰ کشور برتر حوزه هوش مصنوعی قرار گیرند.

به گزارش مرکز نوآوری حکمرانی هوشمند به نقل از ایکنا ، نشست تخصصی «هوش مصنوعی؛ فرهنگ و حکمرانی آینده» ۲۳ آذرماه با حضور علیرضا معینی، معاون فرهنگی دانشگاه علم‌ و صنعت؛ حجج اسلام خسروپناه، استادتمام فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و محمودرضا قاسمی، دبیر نشست تخصصی هوش صنوعی و اقتصاد دانش‌بنیان؛ همچنین بهروز مینایی، رئیس دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه علم و صنعت ایران؛ محمدسعید جبل‌عاملی، رئیس دانشکده مدیریت، اقتصاد و مهندسی پیشرفت؛ هادی صاحبی، رئیس دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه علم و صنعت ایران؛ حسین ملازاده، دبیر ستاد تدوین سند ملی هوش مصنوعی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و محمدحسین انتظاری، عضو شورای عالی فضای مجازی در محل سالن کنفرانس مرکز همایش های امام رضا(ع) دانشگاه علم و صنعت برگزار شد.

در ابتدای این نشست، علیرضا معینی، معاون فرهنگی دانشگاه علم و صنعت طی سخنانی اظهار کرد: رویداد هوش مصنوعی فرهنگ و حکمرانی آینده در لبیک به سخنان مقام معظم رهبری در رابطه با موضوع هوشمندسازی برپا می‌شود.

وی افزود: امیدوارم دانشمندانی حکیم و خدامحور تربیت کنیم، چراکه اگر این‌گونه نشود زالوصفتانی تربیت می‌شوند که به چپاول جهان می‌پردازند. شهید فخری‌زاده گمنامی را از شهرت بیشتر دوست داشتند و کارهای بزرگی برای ایران اسلامی انجام دادند. امیدوارم بتوانیم مسیر دانشگاه‌ها و حوزه‌ها را به این سمت ببریم که دانشمندانی حکیم و خدامحور با نگاه توحیدی تربیت شوند. نگاه مادی دردسر فراوانی برای بشریت دارد. مقام معظم رهبری تاکید فراوانی بر توسعه علمی و فناوری دارند. هر جا که به فرمایشات ایشان عمل شد، توسعه پیدا کردیم. اما در برخی امور همچون فضای مجازی کوتاهی کردیم و باید طبق فرمایشات ایشان در مسیر توسعه کشور در این مسیر گام برداریم و توصیه‌های رهبر انقلاب را گوش فرا دهیم.

در ادامه این نشست، حسین ملازاده، دبیر ستاد تدوین سند ملی هوش مصنوعی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در سخنانی بیان کرد: در معاونت علمی از سه سال پیش تمرکز بر حوزه هوش مصنوعی را آغاز کردیم و در قدم اول نسبت به ارتباط با اساتید و دانشمندان این حوزه اقدام کردیم. یکی از فعالیت‌های معاونت بحث فرهنگ‌سازی این موضوع برای مسئولان دولتی و حاکمیتی بود که ضمن سختی‌های فراوانی که وجود داشت این مسیر را پیش بردیم.

وی افزود: از طرف دیگر برآوردی که داشتیم این بود که باید به صورت متمرکز به توسعه این فناوری فکر شود و در این راستا با شورای عالی انقلاب فرهنگی مکاتبه و بنا شد که ستاد ملی هوش مصنوعی را ذیل سند جامع علمی کشور ایجاد کنیم و امیدواریم تا پایان سال به این موضوع بپردازیم.

ملازاده گفت: با دستور رئیس جمهور ستاد تدوین سند راهبردی هوش مصنوعی در کشور تشکیل می‌شود. همچنین، از سوی شورای عالی فضای مجازی نیز ابلاغیه‌ای از مرکز ملی فضای مجازی به دولت رسید تا این امکان فراهم شود. تمام تلاش ما این است که تمام نهادهای حاکمیتی با همکاری بخش خصوصی در مسیر حضور ایران در میان ۱۰ کشور برتر حوزه هوش مصنوعی قرار گیرد. امیدواریم تولید علم دانشگاه در این زمینه را با همکاری صنعت و حاکمیت تبدیل به راه حل مشکلات کشور کنیم.

وی اظهار کرد: وظیفه ذاتی معاونت علمی حمایت از دانشگاه و بخش خصوصی برای کاربردپذیری تولید علمی این مراکز است. امیدوارم بتوانیم این بحث را با شروع و افتتاح مرکز حکمرانی هوشمند به پیش ببریم.

به گزارش ایکنا، هادی صاحبی‌شاهم‌آبادی، رئیس دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه علم و صنعت نیز طی سخنانی با اشاره به بیاناتی از حضرت زهرا(س) در خطبه فدکیه به موضوع حکمرانی شواهدمحور و هوش مصنوعی پرداخت و بیان کرد: هدف اصلی ما در مرکز نوآوری‌ها جلوگیری از خروج ارز، کارآفرینی دانش‌بنیان جهت امیدواری در میان نسل جوان و برآورده کردن نیازهای فناورانه صنایع مختلف است.

وی افزود: طبق گزارش دانشگاه آکسفورد نیروهای اصلی آینده‌ساز جهان به موضوعاتی نظیر توسعه سریع فناوری‌های نوظهور، مسائل جمعیت‌شناختی، فشارهای محیط زیستی و تغییر بلوک‌های قدرت مربوط می‌شود.

صاحبی با اشاره به توسعه فناوری‌های نوظهور ادامه داد: تاثیرات تغییر نسل در حکمرانی موضوع بسیار مهمی است. در هر کدام از نیروهای اصلی آینده‌ساز به موضوع نیروی کار پرداخته شده و به تغییرات رفتاری آن‌ها توجه می‌شود. چند نوع فناوری وجود دارد که به عنوان فناوری پیشران برای آینده جهان مطرح می‌شود. هوش مصنوعی، پهبادها، واقعیت مجازی و … از جمله این فناوری‌ها قرار دارند.

وی بیان کرد: نادیده گرفتن فضای مجازی مشکلات زیادی برای جامعه ایجاد می‌کند و اگر در زمینه هوش مصنوعی نیز چنین غفلتی صورت گیرد، فاجعه بار خواهد بود. انقلاب صنعتی نسل چهارم بحث هوشمندسازی را به جد پیگیری می‌کند و انقلاب صنعتی نسل پنجم نیز به شدت به دنبال این موضوع است. اولین اتفاق در حوزه هوشمندسازی بحث رایانه‌ها بود. سپس، پرداخت‌های الکترونیکی، شبکه‌های عصبی، متاورس و … از جمله اتفاقات این حوزه بود.

صاحبی تصریح کرد: حکمرانی عبارت از عمل، روش، حقیقت یا وظیفه حکومت کردن، نفوذ و کنترل است. حکمرانی‌های نوین شامل دولت باز، دیجیتال، هوشمند و … است. حکمرانی موجود مسلما به هوشمندسازی نیاز دارد، چراکه تصمیمات باید بسیار دقیق شده و از آسیب‌های انسانی جلوگیری کند.

وی گفت: هنوز در کشور به تعریف واحدی از حکمرانی نرسیده‎ایم تا بتوانیم به موضوع هوشمندسازی آن بپردازیم. در حوزه حکمرانی نیازمند آینده‌نگری هستیم که اگر نداشته باشیم در چند سال آینده بازنده بزرگی خواهیم بود. متاسفانه عملکرد ضعیفی در فضای مجازی داشته‌ایم که باید در این زمینه فکری کرد. امروز نیاز داریم تا زیرساخت‌های هوشمند، تعامل هوشمند، دولت و حکمرانی الکترونیک و … را در دستور کار قرار دهیم.

صاحبی تصریح کرد: در حکمرانی که انتظار داریم در جامعه رخ دهد، نیازمند تعهد مدیران کشور برای تغییر از نسلی به نسل دیگر در حکمرانی است. در کشور ما بحث مدیریت انتقال دانش رخ نمی‌دهد که حکمرانی هوشمند بستری برای این موضوع است. موضوع بعدی عدم شفافیت است که حکمرانی هوشمند شفافیت بالایی ایجاد کرده و اعتماد مردم را بهبود خواهد داد.

لینک کوتاه : https://ainews.ir/?p=14662

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.