• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
4
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران:

به کارگیری هوش مصنوعی و فناوری‌های نوین مبنای نوآوری در آموزش پزشکی است

  • کد خبر : 14534
  • ۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۰
به کارگیری هوش مصنوعی و فناوری‌های نوین مبنای نوآوری در آموزش پزشکی است
در رویداد معرفی محصولات پیشرفته آموزش پزشکی، بر نقش هوش مصنوعی و فناوری‌های واقعیت مجازی و افزوده، در ارتقاء کیفیت آموزش پزشکی و پیراپزشکی تاکید شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری های هوشمند ، دکتر حسین قناعتی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، این رویداد را ارزشمند توصیف کرد و گفت: ماهیت بکارگیری فناوری‌های نوین در آموزش ارزشمند و لازم است با برنامه کار را توسعه دهیم.

وی با تاکید بر بکارگیری روش های نوین آموزشی گفت: امروزه با استفاده از امکانات هوش مصنوعی و فناوری های نوین، امکان اموزش های  مجازی و همچنین با استفاده از سیمولاتور، امکان شبیه سازی در اعمال جراحی، لاپاراسکوپی، انژوگرافی و دیگر اقدامات اینترونشنال فراهم شده است.

دکتر قناعتی با اشاره به اجرای پروژه هوش مصنوعی در جراحی کبد دانشگاه گفت: با این تکنیک می توان اناتومی عروق را درحالی حدس زد که در سی تی اسکن و ام ار ای قابل مشاهده نیست و جراح با استفاده از اطلاعات به دست آمده از هوش مصنوعی، جراحی کم عارضه ای را به انجام برساند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در بیان مزایای بکارگیری شبیه سازها در پزشکی گفت: با استفاده از این روش، با صرف مدت زمان و هزینه کم، می توان اقدامات مداخله‌ای پزشکی با کیفیت بهتر و  آسیب کمتر به بیمار ارائه کرد. با کمک نرم افزار، فرد می تواند نمونه گیری، رگ گیری و انژوگرافی ارگان های مختلف را با ورود به فضای سه بعدی، بارها و بارها تمرین کند.

دکتر قناعتی استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان غیردولتی را در پیشرفت آموزش پزشکی ضروری دانست و گفت: با دقت مدیریتی می توان از مزایای خصوصی سازی صحیح استفاده کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، با تاکید بر استفاده درست از منابع کشور گفت: دانشگاه نسل سوم باید سودآور باشد؛ نشود بودجه‌ای را صرف و امکاناتی را ایجاد کنیم که بلااستفاده بماند و از آن بهره کافی نبریم؛ بلکه باید از فضاها و امکانات درست استفاده کنیم.

دکتر قناعتی، بیان چالش‌ها را به منظور تدبیر رفع آن موثر دانست و گفت: بیمارستان اسلامشهر، سال‌ها نیمه کاره رها شده بود و باهمتی که شد، بهمن ماه امسال اورژانس آن افتتاح می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در پایان سخنان خود تلاش برای انجام بهترین کارها را ضروری دانست و گفت: با کمک یکدیگر و آموزش نیروها می‌توانیم بهترین کار را براساس برنامه‌ریزی دقیق انجام دهیم.

تاکید بر به کارگیری ظرفیت های فناوری های نوین در آموزش پزشکی

دکتر فرشاد علامه معاون آموزشی دانشگاه، هدف از برگزاری این رویداد را بکارگیری  ظرفیت‌های حوزه فناوری‌های نوین در آموزش پزشکی و شبیه‌سازی کشور دانست و گفت: در این رویداد، مدیران گروه‌ها و روسای دانشکده‌ها با فناوری‌های نوین حوزه آموزش آشنا می‌شوند.

دکتر علامه، با تاکید بر اهمیت مراکز مهارت‌های بالینی با تجهیزات کمک آموزشی ساده تر گفت: اهمیت این مراکز بر کسی پوشیده نیست و برای تقویت آن تلاش می‌کنیم اما درکنار آن می‌توان از فناوری‌های نوین هم استفاده کرد و با مرکز آموزش مهارت‌های پیشرفته بالینی ایران «آی اکت» آشنا شد و امکانات آن را در آموزش فراگیران به کار گرفت.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران، با بیان اینکه سعی کردیم در این نمایشگاه، پتانسیل فناوری‌های نوین آموزشی را احصا کنیم، افزود: مدیران گروه‌ها می‌توانند نیازهای آموزشی خود را مطرح کنند که شرکت‌ها، محصولات متناسب با نیاز آموزشی دانشگاه و محصولات پیشرفته‌تری را تولید کنند.

دکتر علامه با اشاره به مشارکت ۱۲-۱۳ شرکت دانش بنیان در این رویداد گفت: هریک از این شرکت ها محصولاتی را تولید کرده اند که براساس زمان بندی مشخص با گروه های اموزشی تعامل برقرار می کنند.

اولویت حمایت از فناوری های نوین آموزشی

در ادامه دکتر یونس پناهی معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، با تاکید بر تاثیر فناوری ها در بکارگیری روش های پیشرفته اموزشی در مراقبت های بالینی گفت: امروزه اموزش سنتی، به آموزش های نوین تمرین مراقبت های بالینی در محیط امن تبدیل شده است.

دکتر پناهی با اشاره به چگونگی حمایت های معاونت تحقیقات و فناری و نیماد از توسعه سیمولاتورهای اموزش پزشکی گفت: از آنجا که آموزش مقدمه‌ای بر پژوهش مسئله محور و پاسخگو به نیاز جامعه است؛ توسعه فناوری های اموزشی نیز در اولویت معاونت پژوهشی قرار دارد. ۹۰۰ مرکز تحقیقاتی، ۳۰ مرکز تحقیقاتی غیردولتی، ۲۵ شبکه تحقیقاتی و ۶۹ پژوهشکده در مجموعه وزارت بهداشت فعالیت دارند که می توان از ظرفیت آنها در توسعه آموزش مجازی استفاده کرد.

وی افزود: با استفاده از شبیه سازی می توان خطاهای پزشکی را به حداقل رساند و استفاده از آزمایش ها، داروها و تجهیزات پزشکی را ساماندهی کرد.
تقویت ارتباط فناوران آموزش پزشکی با مدیر گروه ها

سپس دکتر ابوالفضل باقری فرد، معاون آموزشی وزیر بهداشت، با قدردانی از ابتکار دانشگاه در برگزاری این رویداد، آموزش را سنگ بنای توسعه دانشگاه و کشور دانست و گفت: کیفیت آموزش پزشکی نقطه قوتی است که باعث درخشش اساتید و اموزش پزشکی کشور در جهان شده است.

معاون آموزشی وزیر بهداشت، با تاکید براینکه آموزش هزینه نیست بلکه سرمایه و درآمد است گفت: بیش از ۴۰ شرکت در کشور در زمینه تکنولوژی های آموزشی فعالیت دارند و شماری از آنان محصولاتی را تولید کرده اند که می توان ارتباط آنان را با مدیر گروه ها را برقرار کرد.

سهم فناوری های نظام سلامت در خوشه های صنعتی کلیدی

در ادامه دکتر محمد حسین بهشتی معاون نوآوری و تجاری سازی معاونت علمی ریاست جمهوری برنامه ملی حمایت از محصولات فناورانه را تشریح کرد و گفت: ۳۵۰ مرکز نوآوری، ۶۲ خانه خلاق و نوآوری، ۱۷۰ شتاب دهنده فناوری، ۹ کارخانه نوآوری، ۵۳ پارک فناوری و نوآوری و.. در زیست بوم فناوری و نوآوری فعالیت دارند و حمایت از این زیست بوم در اولویت قرار دارد.

دکتر بهشتی سلامت را یکی از خوشه های صنعتی کلیدی دانست و گفت: از ۱۶۰ طرح جاری «مرکز طرح های کلان ملی فناوری»، ۵۹ طرح و به عبارت دیگر ۳۷ درصد از طرح ها مربوط به حوزه سلامت است.

وی دستگاه رادیولوژی دیجیتال، اندوسکوپ های انعطاف پذیر و دستگاه شتاب دهنده خطی را از جمله طرح های مصوب این مرکز برشمرد و گفت: شرکت های دانش بنیان در حوزه شبیه سازی آموزش پزشکی نیز می توانند محصولات خود را در نمایشگاه ایران ساخت عرضه کنند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در رویداد دو روزه ۱۲ و ۱۳ آذرماه ۱۴۰۱، نمایشگاهی از محصولات نوآورانه در آموزش پزشکی برپا و زمینه تعامل گروه‌های آموزشی و شرکت‌های دانش بنیان در بکارگیری محصولات موجود و همچنین تولید محصولات جدید مورد نیاز گروه‌ها فراهم شد. برونکوسکوپی با تکیه بر تکنولوژی واقعیت مجازی، پلتفرم آموزشی ایجاد مدل سه بعدی ساختارهای حیاتی مغز در جراحی های مغز واعصاب، ایجاد مدل سه بعدی راه‌های هوایی و خطوط مرکزی ریه با استفاده از تکنولوژی واقعیت افزوده منطبق بر بیمار و… از جمله محصولاتی است که در این نمایشگاه عرضه شد.

لینک کوتاه : https://ainews.ir/?p=14534

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.