• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
5

بهترین فرصت‌های استفاده از هوش مصنوعی برای توسعه کسب و کار‌ها

  • کد خبر : 14457
  • ۰۹ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۹
بهترین فرصت‌های استفاده از هوش مصنوعی برای توسعه کسب و کار‌ها
بسیاری از شرکت‌ها امروزه تمایل به توسعه برنامه‌های خود با به‌کارگیری هوش مصنوعی دارند، با این حال اغلب در دوراهی گرفتار می‌شوند که چگونه ظرفیت‌ها را و فرصت‌ها را شناسایی کنند.

بسیاری از شرکت‌ها امروزه تمایل به توسعه استراتژی هوش مصنوعی دارند. با این حال، آن‌ها اغلب در دوراهی گرفتار می‌شوند که چگونه استعداد‌ها را استخدام کرده و فرصت‌ها را شناسایی کنند؟

به نظر، از همان ابتدا نیازی به استخدام استعداد‌های جدید و آموزش دیده نیست. شاید بهتر باشد با کارشناسان داخلی یا در صورت نیاز، با یک شرکت مشاوره تخصصی همکاری کنند تا از فرصت‌های جدید استفاده کرده و تعیین کنند که کدام پروژه‌ها قابل اجرا هستند و چه منابع جدیدی مورد نیاز هست. شناسایی زمینه‌های احتمالی بهبود روند شرکت، یعنی مزایایی که هوش مصنوعی می‌تواند به همراه داشته باشد، بر مرحله استخدام اولویت دارد. استخدام دارای فرآیند پیچیده‌ای است و تصمیمات استخدام اغلب عواقب و پیامد‌های بلندمدتی دارد.

**شناسایی فرصت‌ها برای هوش مصنوعی

اولین گام در پذیرش هوش مصنوعی، شناسایی اولیه کاربرد علم داده برای پیاده‌سازی است و موفقیت یا شکست در آن به مدیریت، اطلاعاتی را می‌دهد که برای تصمیم‌گیری در مورد اینکه به معرفی برنامه‌های بیشترهدایت شده با هوش مصنوعی ادامه دهد یا خیر لازم است. این پروژه نقطه عطف فرآیند پذیرش هوش مصنوعی را نشان خواهد داد. بنابراین، چگونه می‌توان در میان بسیاری از پروژه‌های ممکن هوش مصنوعی، تشخیص داد که کدام مورد بیشترین سود را با کمترین سرمایه‌گذاری در زمان و منابع دارد و آن را انتخاب کرد؟

ممکن است در سرتاسر شرکت ایده‌هایی در مورد مزیت استفاده از هوش مصنوعی وجود داشته باشد. با این حال، اغلب درک روشنی در مورد دشواری اجرا و پیاده سازی آن وجود ندارد. یک ایده ممکن است درخشان باشد، اما برای چشم‌های غیرفنی دشوار به نظر برسد، به اندازه‌ای که تمام اشتیاق را کاهش دهد. از سوی دیگر، ممکن است یک ایده برای تکنسین‌ها پیش پا افتاده یا بی‌اهمیت باشد و فقط برای یک حوزه خاص از کسب‌وکار سود داشته باشد. همچنین ایده‌هایی وجود دارد که پیاده‌سازی آن‌ها برای بودجه شرکت بازدارنده و کمرشکن است و…. به صورت کلی تلاش برای جهت گیری در میان انبوهی از موارد احتمالی استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند دلسرد کننده باشد، اما خوشبختانه در اینجا دستورالعمل‌هایی وجود دارد. بهترین شیوه‌ها در این زمینه اغلب شامل دو مرحله شناسایی تعدادی از موارد احتمالی استفاده از هوش مصنوعی در داخل شرکت و انتخاب موارد استفاده با اولویت از نظر بودجه، مهارت‌های فنی و مزایا.

برگزاری کارگاه آموزشی رویاپردازی و ارزیابی

تنها دانستن اینکه چه چیزی در فهرست کردن پروژه‌های هوش مصنوعی و تعیین اولویت‌ها مهم است، کافی نیست. اغلب مدیران به کمک کارکنان فنی خود برای ارزیابی درست میزان سختی هر ایده و همچنین کمک کارشناسان تجاری برای تعیین کمیت مزایای آن نیاز دارند. اما بازهم متوقف می‌شوند. وقتی در چنین موقعیتی قرار می‌گیرند، تصمیم به برگزاری یک کارگاه طوفان فکری کوتاه می‌کنند و از افراد مختلف از هر دو طرف شرکت شامل افرادی از قبیل کارمندان فنی و کارشناسان تجاری دعوت به عمل می‌آید. کارگاه معمولاً به دو جلسه تقسیم می‌شود؛ رویا‌های وحشی که جلسه اول بخش خلاقانه کارگاه را برای تحریک ایده‌ها پوشش می‌دهد. هر شرکت کننده باید با ذهنی باز آمده و حداقل یک ایده پروژه هوش مصنوعی را ارائه دهد. هیچ قضاوتی جایز نیست و در این جلسه، همه آزادند که رویاپردازی و اعتراضات خود مانند ما استعداد نداریم یا انجام این کار خیلی سخت است بیان کنند. در طول این جلسه، تخیل انسان رها و ایده‌های پدیدار شده در ذهن اجرا شود. بازگشت به واقعیت که جلسه دوم همه را به واقعیت بازمی گرداند و ایده‌ها از جلسه اول از نظر امکان‌پذیری، بودجه و بازگشت سرمایه ارزیابی می‌شوند. در حالی که جلسه قبل مکانی برای درخشش مهارت‌های خلاق بود، این جلسه برای احتیاط و ملاحظه است. معمولاً پس از بررسی هر ایده، بیان هزینه‌ها و منافع و همچنین امکان پذیری آن، فهرست بسیار واضح و روشنی از پروژه‌های اولویت بندی شده پدیدار می‌شود.

**روشن شدن مسیر

در بالای لیست، آسان‌ترین و قابل انجام‌ترین موارد، یعنی پروژه‌هایی که مستلزم کار و بودجه کم و اغلب فقط مهارت‌های داخلی برای بازدهی ارزشمند هستند، وجود دارند. سپس، با پیشرفت در فهرست، پروژه‌های پیچیده‌تری نمایان می‌شوند که سرمایه‌گذاری بیشتری را می‌طلبند و گاهی به مهارت‌های داده خارجی یا حتی استخدام‌های جدید نیاز دارند. اجرا و پیاده‌سازی پروژه‌ها هم به انتظارات مدیریت بستگی دارد.

برای اثبات این مفهوم، یکی دو پروژه از اول لیست در نظر گرفته می‌شود یا اگر معرفی هوش مصنوعی قبلاً تأیید شده باشد و توسط مدیر ارشد پشتیبانی شود، حتی می‌توان یکی از پروژه‌های پیچیده‌تر را شروع کرد که احتمالاً به استخدام‌های جدید نیاز دارد. پس از کارگاه آموزشی رویاپردازی و ارزیابی، اهداف مشخص می‌شوند و پروژه‌های اولیه به اجرا در می‌آیند. مدت زمان کارگاه بسته به اندازه شرکت و بلندپروازی‌های هوش مصنوعی آن متفاوت است. ممکن است چند روز برای شرکت‌های بزرگتر یا فقط یک روز برای شرکت‌های کوچکتر طول بکشد. با این حال، در پایان کارگاه، چشم انداز بسیار روشنی از فرصت‌های هوش مصنوعی پدیدار می‌شود و این مورد همه شرکت کنندگان، رویاپردازان و همچنین آدم‌های محتاط و آینده نگر را هیجان زده می‌کند. برای همه آنها، راه و مسیر پذیرش هوش مصنوعی روشن می‌شود و اجرای آن می‌تواند کاملاً هموار و بدون دردسر دنبال شود.

لینک کوتاه : https://ainews.ir/?p=14457

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.