• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
3

مدل مغزی جدید راهگشای توسعه هوش‌مصنوعی آگاه

  • کد خبر : 14232
  • ۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۷
مدل مغزی جدید راهگشای توسعه هوش‌مصنوعی آگاه
مطالعات جدید در حوزه مدل‌های عصبی‌محاسباتی مدل مغزی جدیدی ارایه کرده است که با شناخت چگونگی توسعه مهارت‌های شناختی می‌تواند راه را برای توسعه هوش مصنوعی دارای شعور و ادراک هموار سازد.

به گزارش گروه علم و آموزش پایگاه خبری تحلیلی فناوری های هوشمند از «سای تک دیلی»، یک مطالعه جدید مدل «عصبی‌محاسباتی» (neurocomputational ) جدیدی از مغز انسان ارایه داده است که ممکن است این مساله را روشن سازد که مغز چگونه مهارت‌های شناختی پیچیده را توسعه می‌دهد و همچنین موجب پیشرفت تحقیقات در زمینه هوش مصنوعی عصبی شود. یک تیم بین‌المللی از دانشمندان از موسسه پاستور و دانشگاه سوربن پاریس و دانشگاه مونترئال این تحقیقات را انجام داده‌اند.

این مدل که روی جلد نشریه PNAS چاپ شده است، توسعه عصبی را در سه سطح سلسله‌مراتبی از پردازش اطلاعات توصیف می‌کند: سطح اول حسی و حرکتی (sensorimotor ) این مساله را کاوش می‌کند که فعالیت درونی مغز چگونه از طریق مشاهده و ارتباط آن با عمل، الگوها را یاد می‌گیرد؛ مرحله شناختی این مساله را بررسی می‌کند که مغز چگونه الگوهای قبلی را از روی قرائن (contextually ) ترکیب می‌کند؛ و در پایان، در مرحله آخر ، سطح هوشیار این مساله را بررسی می‌کند که مغز چگونه خود را از جهان خارج تفکیک می‌کند (dissociates) و الگوهای یادگرفته شده را که دیگر برای ادراک در دسترس نیستند (از طریق حافظه) دستکاری می‌کند.

تاکید این مدل بر تراکنش بین انواع بنیادین یادگیری، آگاهی دانشمندان را در باره مکانیسم‌های بنیادین زیربنای شناخت یا ادراک (cognition) افزایش می‌دهد. این مدل سه وظیفه افزایش پیچیدگی در آن سطوح، از شناخت بصری تا دستکاری شناختی مفاهیم آگاهی را حل می‌کند. تیم تحقیقاتی هر بار یک مکانیسم مرکزی را معرفی کرد تا آن را قادر به پیشرفت بسازد.

نتایج این تحقیق دو مکانیسم بنیادین برای توسعه چندسطحی توانایی‌های شناختی در شبکه‌های عصبی بیولوژیک را مورد تاکید قرار می‌دهد.

«گیوم دوما» استادیار روان‌شناسی محاسباتی در دانشگاه مونترئال گفت: مدل ما نشان می‌دهد که چگونه همگرایی هوش مصنوعی عصبی (neuro-AI) مکانیسم‌های بیولوژیک و ساختارهای شناختی را مورد تاکید قرار می‌دهد که می‌تواند موجب توسعه و ساخت نسل بعدی هوش مصنوعی شده و حتی در نهایت به هوشیاری یا شعور و ادارک مصنوعی ( artificial consciousness) منجر شود.

لینک کوتاه : https://ainews.ir/?p=14232

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.