• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
2
وزیر ارتباطات در نشست رگولاتوری های جنوب آسیا:

ارتباطات و فناوری اطلاعات، جایگاه راهبردی در سیاست‌گذاری‌های ایران دارد

  • کد خبر : 14229
  • ۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۴
ارتباطات و فناوری اطلاعات، جایگاه راهبردی در سیاست‌گذاری‌های ایران دارد
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به جایگاه ویژه‌ای و راهبردی ارتباطات و فناوری اطلاعات در برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌های کشور، گفت: توسعه خدمات دیجیتال بر بستر شبکه پرسرعت و امن می‌تواند رفاه و آرامش بیشتری را برای بشر به ارمغان آورد.

«عیسی زارع‌پور» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در بیست و سومین اجلاس بین‌المللی شورای رگولاتورهای کشورهای جنوب آسیا که امروز (دوشنبه) در تهران برگزار شد، با بیان اینکه این اجلاس بستر مناسبی است برای بحث و تبادل نظر درباره دغدغه‌های مشترک رگولاتورهای جنوب آسیا است، گفت: امروزه نیاز به اتصال به شبکه برای انجام امور مختلف، بیش از هر زمان دیگری ضروری است و توسعه خدمات دیجیتال بر بستر شبکه پرسرعت و امن می‌تواند رفاه و آرامش بیشتری را برای بشر به ارمغان آورد.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران با درک اهمیت راهبردی فناوری ارتباطات و اطلاعات، جایگاه ویژه‌ای را در برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌های خود برای این بخش در نظر گرفته است تا حداکثر استفاده را از این فناوری برای تسهیل زندگی مردم و پیشرفت کشور به عمل آورد. به طوری که هیات دولت جمهوری اسلامی ایران با تشکیل کارگروه ویژه‌ای برای توسعه اقتصاد دیجیتال و تفویض کلیه اختیارات هیات وزیران و ریاست جمهور به آن، مسیر توسعه فناوری‌های ارتباطی و اطلاعاتی و اقتصاد دیجیتال را به صورت ویژه‌ای دنبال می‌کند.

زارع‌پور با اشاره به پیشرفت قابل ملاحظه‌ای که ایران به پشتوانه جوانان نخبه و شرکت‌های دانش بنیان در توسعه پلتفرم‌های داخلی و ارایه خدمات دیجیتال به دست آورده است، تصریح کرد: این پیشرفت‌ها به‌گونه‌ای است که امروزه میلیون‌ها ایرانی، روزانه از خدمات دیجیتال بومی از تاکسی اینترنتی و خرید و فروش برخط گرفته تا خدمات برخط پخش ویدئو و رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند.

وزیر ارتباطات توسعه پهن باند موبایل در تمامی شهرهای ایران و بیش از ۸۷ درصد از روستاهای بالای ۲۰ خانوار را از دستاوردهای سال‌های اخیر دانست و اظهار کرد: برای توسعه پهن باند ثابت برنامه بلندپروازانه‌ای را برای رساندن فیبر نوری به ۸۰ درصد از منازل و کسب و کارهای ایرانی در افق زمانی تنها سه سال در دستور کار قرار داده‌ایم که دانش و تجربه آن در رگولاتوری ایران در حال انباشت است.

وی با اشاره به چالش‌های نوظهوری مانند تجمیع قدرت و انحصار برخی پلتفرم‌های جهانی در لایه محتوا و حتی اخیراً در شبکه ارائه اینترنت، در مورد مسئولیت پذیر نگه داشتن آنان برای حفظ حقوق شهروندان و همچنین حمایت از نوآوری و رقابت محصولات و خدمات بومی تاکید کرده و هشدار داد: مجموعه این روندها در فناوری اطلاعات و ارتباطات، توان رگولاتورها و چه بسا در آینده‌ای نه چندان دور بقای آن‌ها را تهدید می‌کند.

وزیر ارتباطات با تاکید بر استفاده از نگاه‌های نو و مکانیزم‌های فناورانه و همکاری‌ها و مقررات مشترک منطقه‌ای و بین‌المللی برای تنظیم‌گری فعالیت مسئولانه شرکت‌های جهانی، خواستار توسعه استفاده از فناوری‌های تنظیم‌گری و مشارکت دولت‌ها و سازمان‌های منطقه‌ای مانند شورای رگولاتورهای جنوب آسیا (SATRC) شد.

زارع‌پور افزود: نهادهای رگولاتوری نقش عمده‌ای در برآورده سازی این نیازها ایفا می‌کنند و می‌توانند با توسعه چارچوب رگولاتوری، تغییرات ایجاد شده در این محیط پویا را رصد کنند تا حقوق شهروندان کشورهای خود در این فضای جدید و مهم را حفظ کنند.

بنابراین گزارش شورای رگولاتورهای کشورهای جنوب آسیا هم‌زمان با بیست و پنجمین سالگرد تاسیس آن با حضور سید محمدامین آقامیری رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، ماسانوری کوندو دبیرکل جامعه مخابراتی آسیا و اقیانوسیه و روسا و نمایندگان رگولاتوری‌های ۹ کشور این منطقه، امروز (دوشنبه) در تهران برگزار شد.

لینک کوتاه : https://ainews.ir/?p=14229

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.