• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
6

توسعه هوش مصنوعی جدیدی که بیماری‌های ریوی را با دقت ۹۸ درصد تشخیص می‌دهد

  • کد خبر : 14168
  • ۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۲
توسعه هوش مصنوعی جدیدی که بیماری‌های ریوی را با دقت ۹۸ درصد تشخیص می‌دهد
محققان مدعی ساخت سیستمی شده‌اند که می‌تواند از روی اسکن‌های پرتو ایکس شماری از بیماری‌های ریوی را با دقت بالا تشخیص دهد.

محققان دانشگاه غرب اسکاتلند (UWS) معتقدند که با کمک هوش مصنوعی می‌توان به‌صورت خودکار بیماری‌های ریوی را تشخیص داد. از‌این‌رو، آنها سیستمی طراحی کرده‌اند که قادر است بیماری‌های ریوی مختلف را با دقت بالا شناسایی کند.

شناسایی گروهی از بیماری‌های ریوی نیازمند آزمایش‌های پرتو ایکس، سونوگرافی، سی‌تی اسکن و آزمایش خون است که دستیابی به جواب آنها ممکن است زمان‌بر و پرهزینه باشد. حالا پژوهشگران دانشگاه غرب اسکاتلند نرم‌افزار هوشمندی ساخته‌اند که در عرض چند دقیقه می‌تواند با دقتی در حدود ۹۸ درصد چندین بیماری ریوی را تشخیص دهد. این نرم‌افزار در ابتدا برای تشخیص سریع ابتلا به کرونا از روی تصاویر پرتو ایکس توسعه پیدا کرده بود.

با توجه به تداوم همه‌گیری ویروس کرونا و کمبود نیرو در بیمارستان‌ها، دانشمندان می‌خواهند این سیستم حداقل بخشی از فشار را از روی کادر درمان بردارد. «نعیم رمضان»، استاد و محقق دانشگاه غرب اسکاتلند می‌گوید: «تصویربرداری با پرتو ایکس یک ابزار نسبتاً ارزان و در دسترس است که به تشخیص انواع بیماری‌ها از جمله ذات‌الریه، سل و کووید-۱۹ کمک می‌کند. پیشرفت‌های اخیر در زمینه هوش مصنوعی باعث شده تشخیص خودکار از طریق اسکن‌های سینه با پرتو ایکس به یک گزینه بسیار مناسب در درمانگاه‌ها تبدیل شود.»

هوش مصنوعی جدید چگونه بیماری‌ها را تشخیص می‌دهد؟

این سیستم تصاویر پرتو ایکس را دریافت کرده و آنها را با پایگاه داده‌ای از تصاویر هزاران بیمار مبتلا به ذات‌الریه، سل و کرونا مقایسه می‌کند. سپس با کمک فرایندی موسوم به شبکه عصبی پیچشی عمیق (CNN) که نوعی یادگیری ماشینی برای پردازش داده است، بیماری را تشخیص می‌دهد. این شبکه عصبی الگوریتمی است که قابلیت تحلیل تصویر را دارد.

این تکنیک در فاز آزمایشی تحقیقات دقت ۹۸ درصدی داشته و ثابت کرده که می‌تواند روشی مناسب برای تشخیص بیماری‌های ریوی باشد. حالا محققان در نظر دارند تا ببینند آیا می‌توان از این تکنیک برای تشخیص سایر بیماری‌ها استفاده کرد یا خیر. نتایج این مطالعه در مجله Computer Methods and Programs in Biomedicine منتشر شده است.

لینک کوتاه : https://ainews.ir/?p=14168

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.