• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
6
دبیر ستاد راهبری فناوری‌های هوشمند حوزه‌های علمیه:

حوزه مجهز به هوش مصنوعی ارکان اقتدار نظام اسلامی را تقویت می‌کند

  • کد خبر : 13910
  • ۰۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۹
حوزه مجهز به هوش مصنوعی ارکان اقتدار نظام اسلامی را تقویت می‌کند
در دیدار اعضای ستاد راهبری فناوری های هوشمند حوزه های علمیه با آیت الله خاتمی کابردهای هوش مصنوعی در تولید دانش اسلامی تشریح و از پیشگامی حوزه در این عرصه تجلیل شد.

به گزارش روابط عمومی ستاد راهبری فناوری های هوشمند حوزه های علمیه ، اعضای ستاد راهبری فناوری های هوشمند حوزه علمیه قم با آیت الله سید احمد خاتمی عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری دیدار کردند.

در ابتدای این نشست محمدرضا قاسمی، دبیر ستاد راهبری فناوری‌های هوشمند حوزه‌های علمیه پس از عرض تسلیت شهادت جمعی از زائران اهل بیت در شیراز به دست عوامل تکفیری، گفت: ورود حوزه به موضوع هوش مصنوعی با نگاه راهبردی مدیر محترم حوزه های علمیه در ابتدا در عرصه فنی و کاربردی بوده و سپس به سایر ابعاد علمی، گفتمانی و راهبردی تعمیم یافته است؛ ستاد راهبری فناوری‌های هوشمند در تلاش است که هوش مصنوعی را به خوبی به پژوهشگران علوم دینی بشناساند و در عرصه موضوع شناسی حوزه را در این زمینه توانمند کند.

وی ضمن تقدیر از حمایت علمی و فکری مراجع عظام تقلید و اساتید برجسته حوزه‌های علمیه از رشد و بلوغ ایده کاربست هوش مصنوعی در تولید دانش اسلامی با ارائه گزارشی جامع از رویکرد ها و اقدامات ستاد راهبری فناوری های هوشمند حوزه در عرصه حوزه های علمیه و نظام اسلامی گفت: برگزاری همایشی بین‌المللی در سطح حوزه‌های علمیه جهان اسلام نیز در امتداد برگزاری همایش ملی هوش مصنوعی و علوم اسلامی در سال ۱۳۹۹ در دستور کار آینده ستاد قرار دارد.

قاسمی با اشاره به تأثیرگذاری هوش مصنوعی در ابعاد مختلف حکمرانی بیان داشت: در برنامه ریزی های راهبردی، هوش مصنوعی به عنوان یک فناوری راهبردی تلقی می شود که کشورهای پیشرفته از مزیت های اقتصادی آن بهره‌مند شده‌اند و اهتمام جدی سیاستگذاران برای ارتفا سهم آن ها در رشد تولید ناخالص ملی برخی کشورها بسیار قابل توجه است.

عضو حقیقی ستاد راهبری فناوری‌های هوشمند حوزه‌های علمیه گفت: فناوری هوش مصنوعی به دلیل اینکه فناوری افقی و تحولی است می‌تواند بخش زیادی از صنایع و خدمات را متحول کند.

وی با انتقاد از نگاه‌های صرفاً فنی به هوش مصنوعی گفت: پیشگامی حوزه در حکمرانی هوش مصنوعی می تواند زمینه ارتقا نقش حوزه در حکمرانی دینی را محقق کند و این فناوری راهبردی در لایه‌های متعدد سیاست‌گذاری، قانون‌گذاری، نظارت و تنظیم‌گری در نظام اسلامی قابلیت عرضه خدمات ارزشمندی را دارد که از ظرفیت های آن نبایستی غفلت شود.

دبیر ستاد راهبری فناوری‌های هوشمند حوزه‌های علمیه در تبیین برخی دستاورهای فنی در کاربست هوش مصنوعی در علوم اسلامی گفت: سامانه جهد که متصل به مخزن بزرگی از داده‌های فقهی شیعه و سنی است، تلاشی است تا در کنار جستجوی واژگان و عبارات، جستجوی معنایی نیز صورت گیرد و مفاهیم مورد نیاز عالم و محقق علوم اسلامی با دقت و سرعت بالا در اختیار او قرار دهد.

لینک کوتاه : https://ainews.ir/?p=13910

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.