• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
3
دکتر طهرانچی خبر داد:

برنامه دانشگاه آزاد اسلامی برای راه‌اندازی دانشکده‌های هوش مصنوعی/تعلیم و تربیت اجتماعی باید دغدغه مدیران و اساتید دانشگاه باشد

  • کد خبر : 13812
  • ۳۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۹
برنامه دانشگاه آزاد اسلامی برای راه‌اندازی دانشکده‌های هوش مصنوعی/تعلیم و تربیت اجتماعی باید دغدغه مدیران و اساتید دانشگاه باشد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، جلسه شورای اداری دانشگاه آزاد اسلامی استان قم عصر روز گذشته به ریاست دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و با حضور اعضای این شورا، نمایندگان دانشجویان و کارکنان واحد قم برگزار شد. دکتر طهرانچی در ابتدای این نشست سه ساعته به حوادث اخیر کشور اشاره کرد […]

به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، جلسه شورای اداری دانشگاه آزاد اسلامی استان قم عصر روز گذشته به ریاست دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و با حضور اعضای این شورا، نمایندگان دانشجویان و کارکنان واحد قم برگزار شد.

دکتر طهرانچی در ابتدای این نشست سه ساعته به حوادث اخیر کشور اشاره کرد و گفت: هر از چندگاهی اتفاقاتی در کشور رخ می دهد که اگر چرایی آن را ندانیم، نمی‌توانیم به خوبی از آن عبور کنیم. واقعیت این است که دشمن به خوبی می‌داند با چنین خرده حوادثی نمی‌تواند خدشه ای به انقلاب اسلامی وارد کند. اما تیری بر پای انقلاب فرو می‌آورد و این نقشه بخشی از حرکت ایضایی برای اهداف شومشان علیه کشورمان است.

وی افزود: ملتی که دچار فراموشی و آلزایمر شود، آینده‌ای نخواهد داشت و فردای روشن متعلق به کشور و ملتی است که از گذشته تاریخی خود مطلع است، از این رو دشمنان انقلاب اسلامی با تکیه بر فضای مجازی و جهان شبکه‌ای به دنبال قطع رابطه جوانان ما با هویت ایرانی، اسلامی و انقلابی خود هستند چرا که می دانند اگر این ارتباط قطع شود، مردم ما مانند انسان آلزایمری فردا و آینده‌ای نخواهند داشت.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: با همه گیری ویروس کرونا کشور ما به صورت افراطی آموزش‌های حضوری خود در مدارس و دانشگاه ها را تعطیل کرد و جوانان به سمت فضای مجازی سوق داده شدند، از این رو علاوه بر کشته های کرونا، شاهد تلفات آسیب های فضای مجازی هستیم که این موضوع قدری عمیق تر است و نیازمند واکاوی و تحلیل جامعی است.

دکتر طهرانچی با اشاره به سند science and engineering indicators سال ۲۰۱۶ خاطرنشان کرد: در این سند تأکید شده که «توسعه اجتماعی و روند رشد در مناطق مختلف یک جابه‌جایی شگفت‌انگیز در جغرافیایی جهانی پژوهش، آموزش و فعالیت های تجاری علم و مهندسی پدید آورده است. پدیدار شدن یک دنیای چند قطبی فزاینده در علم و مهندسی پس از دهه ها رهبری علم توسط ایالات متحده آمریکا، اتحادیه اروپا و ژاپن بوده است.» و اشاره شده که هژمونی آمریکا در حال شکسته شدن است، همچنین در سند دیگری که سال ۲۰۱۰ توسط شورای علم و فناوری انگلستان منتشر شد، آمده است که «ایالات متحده که بازیگر اصلی پژوهش در دنیاست از نگرانی هایش نسبت به جابه‌جایی لرزه ای دورنمای جهانی رقابت که به طور ویژه و نه منحصراً ناشی از توانمندی در حال رشد علمی و فناورانه چین و هند است، می گوید. انگلستان هم باید به همان میزان بزرگی این تهدید را درک کرده و اقدام مناسبی برای مواجه با آن در نظر بگیرد»

دانشگاه آزاد اسلامی توانسته در بین ۵ انستیتو برتر در حوزه نانو قرار گیرد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به پیشرفت های علمی جمهوری اسلامی ایران در ۴ دهه اخیر، گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی رتبه علمی ایران از ۵۶ به ۱۵ رسیده و ایران در بیش از یک دهه جایگاه اول رشد جهانی در توسعه آموزش عالی را داشته است. همچنین دانشگاه آزاد اسلامی نیز توانسته در بین ۵ انستیتو برتر در حوزه نانو قرار گیرد. با توجه به موفقیت‌های علمی و پژوهشی ایران و پیشرفت های روسیه، چین، کره جنوبی در حوزه علم و فناوری انگلستان و ایالات متحده آمریکا به زعم خودشان این تهدید را درک کرده اند و برای مواجهه با آن برنامه‌ریزی داشته‌اند. 

دکتر طهرانچی در ادامه به مقاله منتشرشده در شماره ۴۳۵ مجله نیچر در سال ۲۰۰۵ اشاره کرد و گفت: ۱۹ می ۲۰۰۵ مقاله ای تحت عنوان «رژه بزرگ ایرانیان» در این مجله معتبر علمی به چاپ رسید که به تحلیل روند علمی و سیاسی ایران پرداخته شد. نویسنده این مقاله عنوان کرده بود که مرجعیت علمی در ایران در حال بازسازی دوباره است، مگر اینکه با اغتشاش سیاسی یا تحریم های اضافی جلوی آن گرفته شود. در این مقاله تأکید می شود که رهبری معظم انقلاب به طور مؤثر به کشور جهت داده و سمت و سوی علم را راهبری می کند، همچنین ایشان مسیر پیشرفت کشور را براساس رشد درون‌زا و خوداتکا در همه حوزه‌های علم قرار داده است و درخواست ایشان در جمع جامعه علمی ایران مورد پذیرش قرار گرفته است. اکنون با گذشت ۱۷ سال از انتشار این مقاله شاهد هستیم که دشمن در طول این سالیان چگونه کشور ما را دچار تحریم های ظالمانه و اغتشاش های سیاسی کرده است، چرا که در این مقاله هشدار داده بودند که ایران می خواهد رهبری علمی جهان را به دست آورد.

نیروی انسانی با مهارت علوم و مهندسی منشاء جمع کنندگی ظرفیت نوآورانه ملت‌ها و اقتصاد رقابتی است

وی ایران قوی، اقتصاد قوی و دانشگاه قوی را سه کلیدواژه مهم برشمرد و اظهار داشت: دشمنان انقلاب اسلامی از این سه کلیدواژه وحشت دارند، از این رو با جنگ شناختی به مواجهه با جمهوری اسلامی ایران برخاسته اند. به همین دلیل با نمادهایی که به پیشرفت و رشد ایران کمک می کند به مبارزه برخاسته اند و در این مسیر نیز تا حدودی موفق بودند، چرا که اکنون شاهد آن هستیم که حدود ۱۰ درصد از دانش‌آموزان ما به رشته های ریاضی فیزیک رفته و ۱۲ درصد داوطلبان ورود به دانشگاه رشته های فنی و مهندسی را انتخاب می کنند. دشمن می داند نیروی انسانی با مهارت علوم و مهندسی منشاء جمع کنندگی ظرفیت نوآورانه ملت‌ها و اقتصاد رقابتی است و اکنون کشورها در جذب استعدادهای درخشان با یکدیگر مسابقه گذاشته اند و شاهد افزایش جابه‌جایی نیروهای ماهر در حوزه علوم و مهندسی هستیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ورود به جهان شبکه ای همه شئون تربیتی را مورد هدف قرار داد، تصریح کرد: واقعیت این است که در دوران کرونا حکمرانی آموزشی، پژوهشی و فرهنگی را واگذار کردیم و اکنون باید آن را احیا کنیم. دانشگاه دارای محیط رفاقتی، محیط عمومی و زندگی دانشگاهی است که این محیط ها بسیار مهم است و در شکل‌گیری شخصیت جوانان اهمیت ویژه ای دارد و دانشگاه باید با توجه به سه حوزه علم، فرهنگ و فناوری به ایفای رسالت خود که همان تربیت قوه عاقله است، بپردازد.

دکتر طهرانچی دانشجویان را سرمایه اصلی دانشگاه برشمرد و گفت: اکنون سبک زندگی و حکمرانی درهم تنیده شده و دو سال دوری جوانان از محیط دانشگاه تحولات سریعی به همراه داشته است که برای مواجهه با آن نیازمند چاره‌اندیشی و خرد جمعی بودیم که همزمان با حضوری شدن دانشگاه‌ها، بیانیه نقش دانشگاه در تعلیم و تربیت اجتماعی را صادر و در آن تأکید کردیم که «تحولات سریع اجتماعی فناورانه به ویژه فرصت پیش آمده از شرایط پس از پاندمی کرونا در جامعه و تجربه گسترده آموزش‌های مجازی و عدم حضور دانشجویان در محیط دانشگاه و حتی جدید بودن فضای دانشگاه برای بیش از ۷۵ درصد دانشجویان، دانشگاه را با چالش جدی به لحاظ بروز مسأله‌ها و نیز نقصان های جدی در امر جامع تعلیم و تربیت روبه‌رو کرده است. لذا پاسخ مناسب دانشگاه به عنوان کنشگر فعال در عرصه تربیت تخصصی و اجتماعی را می طلبد.»

دانشگاه های ایران اسلامی باید نسبت به حفظ دارایی ارزشمند فرهنگی این سرزمین حساس باشند

وی ادامه داد: ابتدای امسال زمانی که پس از حضوری شدن کلاس‌های آموزشی شرایط دانشجویان را دیدیم، نسبت به تحولات اتفاق‌افتاده نگران شدیم و هشدار دادیم با توجه به روندها و هجمه های فرهنگی متأثر از نفوذ فرهنگ بیگانه باید هدف گذاری در تغییر رفتار جامعه که رفتار اجتماعی و پوشش را به عنوان یکی از نمادهای این مجموعه تغییرات می‌توان به حساب آورد، بدون تردید دانشگاه های ایران اسلامی منبعث از عقلانیت و نیز تعالیم بلند اسلامی و فرهنگ برجسته و هویت ایرانی تمدنی خود باید نسبت به حفظ دارایی ارزشمند فرهنگی این سرزمین حساس بوده و برای صیانت تعالی‌بخشی این شئون فرهنگی و رفتاری تلاش کنند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: هشداری که ما نسبت به تغییر رفتار دانشجویان داده بودیم، اکنون به سطح جامعه کشیده شده و پاسخ مناسب دانشگاه به عنوان کنشگر فعال در عرصه تربیت تخصصی و اجتماعی را می‌طلبد و انتظار می‌رود که دانشگاه آزاد اسلامی نماد پایبندی به شئون رفتاری و سبک زندگی اسلامی ایرانی مقوم فضایل اخلاقی و باورهای دینی و التزام به مسئولیت‌های اجتماعی باشد و این بخشی از فرایند آموزش های اجتماعی در محیط دانشگاه است که لازم است مجدانه مورد توجه همه ما قرار گیرد.

دکتر طهرانچی در پایان گفت: نسل جدید با نسل گذشته تفاوت‌های چشمگیر دارد، به طوری که در نسل جدید شبکه جایگزین تشکل، محیط مجازی به جای محیط حقیقی قرار گرفته و جوانان نسل جدید هویت خود را در پنهان بودن می دانند و علاقه مند به گفتن به جای شنیدن هستند که اساتید دانشگاه و مدیران باید با درک این تفاوت ها در محیط فعال باشند. ان‌شاءالله با توسل به منابع غنی و عمیقی که داریم و با محبت به دانشجویان بتوانیم به همان اندازه که به تعلیم و تربیت تخصصی جوانان توجه داریم، به تعلیم و تربیت اجتماعی آنان نیز اهتمام داشته باشیم و این موضوع دغدغه مدیران و اساتید ما باشد.

جلسه تبیین برنامه های دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه هوش مصنوعی برگزار شد

در ادامه برنامه های سفر دکتر طهرانچی به استان قم، جلسه تبیین برنامه‌های دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه هوش مصنوعی با حضور متخصصان و صاحب‌نظران این حوزه در واحد قم برگزار شد. دکتر طهرانچی در این جلسه اظهار داشت: همانطور که مقام معظم رهبری سال گذشته در دیدار با نخبگان علمی تأکید فرمودند جمهوری اسلامی ایران باید در بین ۱۰ کشور برتر هوش مصنوعی قرار بگیرد، این موضوع در دستور کار دانشگاه آزاد اسلامی قرار گرفته تا ان‌شاءالله بتوانیم همانطور که در حوزه نانو جزو ۵ مؤسسه برتر جهان هستیم، طی ۱۰ سال آینده در حوزه هوش مصنوعی نیز به جایگاه برتر جهانی برسیم.

وی خاطرنشان کرد: یکی از برنامه‌های دانشگاه آزاد اسلامی در این مسیر راه‌اندازی دانشکده های هوش مصنوعی در دو حوزه «علم برای هوش مصنوعی» و «هوش مصنوعی برای علم» است که در آغاز این دانشکده در ۸ واحد دانشگاهی و به صورت شبکه‌ای راه‌اندازی خواهد شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: به عقیده بنده هوش مصنوعی یک فرایند پایا است، به همین دلیل دانشگاه آزاد اسلامی به جای ایجاد پژوهشکده، دانشکده های تخصصی در این حوزه راه‌اندازی خواهد کرد و مدل این دانشکده ها استفاده از یافته های جهانی و فناوری‌های روز دنیا، توجه به حوزه مبانی و نظریه‌پردازی و الهام از طبیعت و رفتارشناسی است تا بتوانیم با یک مدل بومی و به دور از حرکت تبعی به لبه علم و فناوری هوش مصنوعی برسیم.

جلسه بررسی راه اندازی دانشکده موضوعی سبک زندگی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم برگزار شد

جلسه بررسی راه‌اندازی دانشکده موضوعی سبک زندگی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن خیری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قم، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمدتقی فعالی عضو هیأت علمی واحد علوم و تحقیقات در واحد قم برگزار شد.

در ابتدای این جلسه دکتر فعالی گزارش جامعی از تجربیات دانشکده های مطرح جهان در حوزه سبک زندگی ارائه کرد و دکتر طهرانچی با راه اندازی دانشکده موضوعی سبک زندگی در واحد قم موافقت کرد.

براین اساس مقرر شد این دانشکده در ابتدا به صورت ترمیمی و با استفاده از توان اعضای هیأت علمی مرتبط و علاقه‌مند به حوزه سبک زندگی و دانشجویان رشته‌های مرتبط در حوزه‌های جامعه‌شناسی، روان‌شناسی، مدیریت، حقوق، معماری، هنر و علوم پزشکی راه‌اندازی شود.

لازم به ذکر است در جلسه دیگری که با حضور دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن خیری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قم و معاونان این دانشگاه برگزار شد، راهکارهای راه‌اندازی پردیس علوم انسانی اسلامی واحد قم مورد بررسی قرار گرفت.

لینک کوتاه : https://ainews.ir/?p=13812

برچسب ها

اخبار مرتبط

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.