• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
5
حضور ۱۱ استارتاپ ایرانی در نمایشگاه فناوری امارات

زمانی برای رونق فناوری اطلاعات

  • کد خبر : 13686
  • ۲۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۹
زمانی برای رونق فناوری اطلاعات
برگزاری نمایشگاه‌های فناوری در دنیا یکی از راه‌های معرفی علوم و فناوری‌های جدید دنیا و ارتقای سطح کیفی این فناوری‌هاست. هرساله در دنیا نمایشگاه‌های فناوری متعددی برگزار می‌شود که یکی از مهم‌ترین آنها، نمایشگاه «جیتکس» است که سالانه در مرکز تجارت جهانی دبی، امارات‌متحده‌عربی برگزار می‌شود.

موضوع این رویداد سالانه فناوری سازمانی و تحول دیجیتال جهانی است و به معرفی تحولات سریع ایجاد شده در حوزه‌های فناوری و سرمایه‌گذاری پرداخته و در شکل‌دهی پروژه‌های اقتصادی خاورمیانه، آفریقا و آسیا نقش مهمی ایفا می‌کند. این نمایشگاه یکی از راه‌های برقراری ارتباط با کشورهای خارجی است. این نمایشگاه بزرگ‌ترین نمایشگاه خاورمیانه در زمینه کامپیوتر و آی‌تی‌سی به‌شمار می‌رود.

هدف؛ معرفی استارتاپ‌های فناورانه به دنیا

از عمر نمایشگاه جیتکس حدود ۴۲سال می‌گذرد و نخستین‌بار در سال ۱۹۸۱ در کشور امارات برگزار شد. هدف اصلی از برگزاری چنین نمایشگاهی، آشنایی استارتاپ‌های موفق و جذاب در حوزه فناوری و معرفی آنها در سطح جهانی بوده است. هفت‌سالی که از برگزاری این نمایشگاه گذشت، همزمان با هشتمین دوره آن، استقبال بی‌سابقه‌ای از آن شد و بعد از آن، وسعت نمایشگاه هر سال بزرگ‌تر شد. نمایشگاه جیتکس ۲۰۲۲ از دیروز ۱۰ اکتبر تا ۱۴ اکتبر در نمایشگاه اکسپو دوبی درحال برگزاری است. جیتکس در این دوره میزبان بزرگ‌ترین شرکت‌های فناوری، استارتاپ‌ها، سخنرانان و حضار از بیش از ۱۷۰ کشور است. در نمایشگاه امسال دبی، ۱۱ استارتاپ ایرانی حضور یافته‌اند.  این نمایشگاه تنها رویداد فناوری در سراسر دنیاست که از حضور گسترده دولتی برخوردار است؛ چراکه صدها نهاد دولتی از سراسر منطقه، وزرا و مقامات بخش دولتی، ابتکارات، نوآوری‌ها و پروژه‌های بزرگ دیجیتال دولتی را ارائه و مشارکت‌های فناوری بخش عمومی و خصوصی را اعلام می‌کنند. نمایشگاه جیتکس شامل رویدادهایی در هفته بخش فناورانه شامل همه‌چیز درقالب هوش‌مصنوعی، ستاره شمالی دوبی (بزرگ‌ترین نمایشگاه استارتاپی منطقه)، فین تک، اجلاس آینده بلاگچین، بازاریابی و دو رویداد جهانی DevSlam (جمع‌آوری اکوسیستم برنامه‌نویسی) و X-VERSE می‌شود.

در نمایشگاه ۲۰۲۲ چه می‌گذرد؟

از آنجایی که جیتکس یکی از مهم‌ترین رویدادهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در دنیا محسوب می‌شود، عرضه و معرفی فناوری‌های مختلف و به‌روز دنیا اهمیت بالایی پیدا می‌کند. در نمایشگاه امسال فناوری‌هایی در عرصه‌های مختلف چون فضای ابری، فناوری مصرف‌کننده، کمپانی‌های نرم‌افزاری، Golf comms، پویایی، امنیت شبکه و زیرساخت و رباتیک برگزار شده است. کشورهای پیشرو در عرصه فناوری، در نمایشگاه امسال با تازه‌ترین و مدرن‌ترین فناوری‌های خود قدم در این نمایشگاه گذاشته‌اند. این نمایشگاه در دوره برگزاری خود میزبان حدود ۱۰۰ هزار نفر از بیش از ۱۴۰ کشور خواهد بود و نیز بیش از ۵۰۰۰ غرفه‌دار به نمایش تازه‌ترین فناوری‌های خود پرداخته‌اند. درواقع، جیتکس تأثیرگذارترین اکوسیستم توسعه کسب‌وکاری، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به‌واسطه قدرت نوآوری است. جیتکس ۲۰۲۲ با فناوری‌های نوینی از فناوری ۶G گرفته تا اکوسیستم تجاری مجازی متاورس را دربرگرفته که انقلاب‌هایی مبتنی‌بر فناوری و تفکر آینده را رونمایی می‌کند. این فناوری‌ها، دنیای دیجیتالی غیرقابل تصوری را پیش‌روی بازدیدکنندگان قرار می‌دهند. در این نمایشگاه بیش از ۸۰۰ استارتاپ و بیش از ۱۰۰۰ سخنران شرکت کرده‌اند. دیجیتالی شدن، فرصت‌های غیرقابل باوری را در دنیای درحال تحول ایجاد می‌کند.

تازه‌ها در نمایشگاه دبی

به گزارش gitex، از مهم‌ترین اتفاقاتی که در نمایشگاه جیتکس ۲۰۲۲ دبی رخ می‌دهد، این است که بازدیدکنندگان این فرصت را دارند که با متحول‌کننده‌ترین فناوری‌های دنیا تعامل داشته باشند. این فناوری‌ها درحال‌حاضر توانسته‌اند با قابلیت‌هایی که دارند اکوسیستم جهانی را دستخوش تحول کنند. پیشگامان فناوری در دنیا دیدگاه‌های خود را درمورد روند پیشبرد فناوری، از هوش مصنوعی، محاسبات ابری و رمزنگاری گرفته تا ۶G، محاسبات کوآنتومی، خودروهای پرنده گرفته، هواپیماهای برقی، شهرهای هوشمند، تحلیل‌های داده، امنیت سایبری، نوآوری‌های استارتاپی و متاورس ابراز کرده و فناوری‌های نوین خود را در این حوزه‌ها به نمایش گذاشته‌اند. این برنامه‌ها، تأثیر اولویت‌های اقتصادی و تجاری را در اقتصاد جهانی درحال تغییر برجسته می‌کند.  یکی از بخش‌هایی که در نمایشگاه امسال برجسته عمل می‌کند، کدگذاری است. جادوی فناوری در پس انقلاب‌های دیجیتال با همکاری Coders HQ بزرگ‌ترین جلسه تعامل و توانمندسازی توسعه‌دهندگان را برگزار می‌کند. اتفاقی که در این بخش می‌افتد شامل گفت‌وگو با مغزهای مبتکر، آموزش‌های معتبر، برگزاری کارگاه‌ها و ایجاد فرصت‌های شغلی است. گردآوری اکوسیستم کدنویس‌ها و توسعه‌دهندگان برای ایجاد شبکه‌هایی از استعدادها و افراد بامهارت و با استعدادهای فنی از دیگر برنامه‌های این بخش است.
از دیگر اتفاقات جدید می‌توان به بخش X-VERSE اشاره کرد. این بخش اشاره مستقیم به فناوری متاورس دارد که پدیده‌ای تقریبا شناخته نشده و تجربه آن بیشتر ماحصل تعامل با پلتفرم‌های پیشرو دنیای مجازی جهان و برندهای جهانی و نهادهای دولتی پذیرنده این فناوری است. درقالب این فناوری، بزرگ‌ترین سفر تعلیقی تحت شبکه جهان درقالب معرفی چشم‌اندازهای دبی برای جذب ۵۰۰۰ شرکت متاورس طی ۵ سال به اجرا درآمده است. از دیگر بخش‌های نمایشگاه امسال می‌توان به «پایداری زیست‌محیطی» اشاره کرد که به معرفی فناوری‌های نوین در عرصه حفاظت از محیط‌زیست و آب‌وهوا می‌پردازد. برگزاری این بخش در نمایشگاه جیتکس، به دولت‌ها، کسب‌وکارها و استراتژی‌های جامعه از طریق فناوری کمک می‌کند تا بتوانند در این مسیر متفاوت‌تر عمل کرده و مبتنی‌بر فناوری و تجارت سبز حرکت کنند. بخش دیگر به امنیت سایبری اختصاص‌ یافته است. با افزایش شکاف بین رهبران تجاری و بخش‌های امنیتی، رهبران سایبری در موقعیت حساسی قرار گرفته‌اند. براساس چشم‌انداز امنیت سایبری مجمع جهانی اقتصاد، ۸۷درصد از مدیران ارشد درحال برنامه‌ریزی برای بهبود انعطاف‌پذیری سایبری در سازمان‌های خود هستند و حضور در این بخش می‌تواند به مدیران در برقراری بهتر امنیت سایبری کمک کند. در بخش فین تک درقالب بخش امنیت سایبری، به این موضوع پرداخته شده که خاورمیانه چگونه می‌تواند دربرابر حملات سایبری مقاوم‌تر عمل کرده و ریسک سرمایه‌گذاران در حملات سایبری و تهدیدات پنهان در شبکه‌های اجتماعی را به‌واسطه برقراری امنیت بیشتر کاهش دهند.

حضور ۱۰ استارتاپ ایرانی در نمایشگاه دبی

این نخستین باری نیست که ایرانی‌ها در نمایشگاه جیتکس دوبی حضور پیدا می‌کنند و با ۱۰ استارتاپ در آن شرکت کرده است.
امسال قرار است روز فناوری اطلاعات ایران هم درقالب همین نمایشگاه در دوبی برگزار شود. از آنجایی که شعار «تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» از سوی رهبری برای سال ۱۴۰۱ انتخاب شده، حضور ایران در نمایشگاه جیتکس امسال رنگ‌وبوی دیگری دارد و از اهمیت بالاتری برخوردار است به‌طوری‌که بسیاری از شرکت‌ها، استارتاپ‌های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطاتی که در این نمایشگاه حاضر شده‌اند، جزء شرکت‌های دانش‌بنیان هستند و دولت هم درکنار حضور این شرکت‌ها، برنامه‌های خاصی را برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی با کشورهای همسایه و حاضر در این نمایشگاه درنظر دارد. حضور این ۱۰ استارتاپ ایرانی به‌منظور گسترش و رشد تجارت بین‌المللی شرکت‌های دانش‌بنیان صورت گرفته است. این استارتاپ‌ها عبارتند از سامانه راهکار دولفین اسپادانا، مزداکس، بهین‌ سازان فرآیند امین، کانکت گروپ، بهداد تدبیر مبین آریا، پردازش بنیان سلامت کارا، بوم‌نگاران هوشمند امید، اطلس ارتباط رامان، سبز سیستم و ویرا کویر.
شرکت سامانه راهکار دولفین اسپادانا: این شرکت در زمینه هوشمندسازی خودروها و توانمندسازی مدیریت از راه دور فعالیت می‌کند و به کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ، ‌آژانس‌های دولتی و رانندگان شخصی در هوشمندسازی وسایل نقلیه و اتصال آنها به اینترنت کمک می‌کند. جمع‌آوری اطلاعات از وسایل نقلیه با استفاده از ردیاب‌های نصب‌شده روی آنها و تجزیه‌وتحلیل داده با کمک سیستم مدیریتی به برقراری این سیستم‌های هوشمند کمک می‌کند. ۱۲ سال از راه‌اندازی این شرکت می‌گذرد.
شرکت بهفالب: این شرکت ایرانی نخستین تولیدکننده ابزارهای استخراج فرآیند کار در معدن در خاورمیانه است که در سال ۲۰۲۰ راه‌اندازی شد. این شرکت، عملکرد سازمانی را بررسی کرده و به‌سرعت مشکلات، تنگناها و انحرافات موجود را رفع می‌کند. در قالب این شرکت، فرآیندهای اشتباه در لحظه شناسایی و متوقف می‌شوند. استفاده از قابلیت‌های این شرکت، در هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌کند.
شرکت ویرا کویر: این شرکت روی فناوری یادگیری ماشینی و تصویر سنجش از دور برای ماهواره‌ها برای کمک به تحلیل متخصصان و استفاده از پلتفرم‌های هوش‌مصنوعی به‌منظور حل مشکلات صنعتی کاربردی فعالیت می‌کند.
شرکت مزداکس: این شرکت راه‌حل‌هایی را برای دنیال مالی مدرن ارائه می‌دهد و با توجه به پلتفرم تجاری ارائه شده، امکان سرمایه‌گذاری کاربران را روی حوزه‌های ارزهای رمزنگاری شده، معاملات ملکی و شناسایی دقیق فلزاتی چون طلا و… را با فناوری بلاگچین برعهده دارد. این شرکت ایرانی روی پذیرش اقتصاد رمزنگاری با توجه به بازار مالی سنتی متمرکز است.
شرکت لایف اند می: این شرکت چندملیتی گام‌های مؤثری را برای آگاهی مردم از مفهوم شخصی‌سازی پزشکی با استفاده از جدیدترین فناوری‌ها و انتقال دانش از پیشرفته‌ترین مراکز تحقیقاتی در دنیا در حوزه تحلیل داده‌های کلان برمی‌دارد. با کمک تست‌های ژنتیک و تحلیل داده، این شرکت گزارش‌های خاصی را در زمینه‌های مختلفی چون تغذیه، تناسب اندام، روان‌شناسی، پوست و زیبایی و… ارائه می‌دهد.
شرکت ​​اینترک: این شرکت که سه سال از عمر تاسیس آن می‌گذرد، برای پرکردن نیاز کشور به ابزارهای بازاریابی پیشرفته و فناوری بازاریابی راه‌اندازی شده است. تمرکز این شرکت روی کمک به کسب‌و‌کارها در ارتقای ارتباط با مشتریان است و هدف اصلی آن ارائه پلتفرم‌های سلامت و جامعی برای کسب‌وکارهاست تا بتوانند ارتباط مؤثری با کاربران برقرار کنند.
شرکت موبیکار: این شرکت مبتنی‌بر اینترنت اشیا و خودروهای متصل فعالیت می‌کند که تمرکز آن بر ارائه سخت‌افزار و راه‌حل‌های مبتنی‌بر سیستم‌های ابری برای ثبت، تجزیه و تحلیل و پردازش داده‌ها برای راننده است.
شرکت STIMAnalytics: این شرکت شامل یک پلتفرم مبتنی‌بر یادگیری ماشینی برای ارائه تحلیل‌های نیمه‌هوشمند داده‌های متنی است. این راه‌حل‌ها به محققان و فعالان صنعتی، فناوران، مدیران تولیدی، بازاریابان، مدیران ارشد و متخصصان R&D کمک می‌کند خطوط لوله خودکار را برای کشف الگوهای دانشی از مقالات علمی، مفاهیم رسانه‌ای و… طراحی کنند.
شرکت کانکت گروپ: از عمر این شرکت ۱۲ سالی می‌گذرد. این شرکت فناورانه در دانشگاه صنعتی شریف و با تمرکز بر سیستم‌های جاسازی شده و دستگاه‌های مبتنی‌بر پردازش تصویر راه‌اندازی شده است.
شرکت ست پلت: این شرکت فناورانه در حوزه کنترل زمینه‌های کشاورزی و استفاده از تصاویر ماهواره‌ای و سنجش از راه دور فعالیت می‌کند تا به کشاورزان در کنترل زمین‌های کشاورزی و شناسایی سلامت گیاهان و ناهنجاری‌های آبیاری کمک کند. در این شرکت، محققان الگوریتم‌هایی را توسعه داده‌اند که بر مبنای هوش‌مصنوعی عمل کرده و تصاویر ماهواره‌ای را برای مدیریت بهتر مزارع کشاورزی پردازش می‌کند.

توسعه صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات در بستر جیتکس

در نمایشگاه امسال، فعالان ICT (فناوری اطلاعات و ارتباطات) در نمایشگاه امسال از این فرصت ایجادشده درقالب پلی ارتباطی بین ایران و دنیا استفاده کرده‌اند. شرکت‌های ایرانی قرار است در روز فناوری ایران در ۵ روز برگزاری این نمایشگاه نشستی را با بزرگان صنعت ICT دنیا برگزار کنند. از مهم‌ترین رویدادهای مربوط به ایران در جیتکس ۲۰۲۲ می‌توان به روز چهارشنبه ۲۰ مهر اشاره کرد که قرار است نشست فعالان ICT در ایران برگزار شود که قرار است بزرگ‌ترین گردهمایی ایرانیان فعال در عرصه فناوری اطلاعات خواهد بود. درقالب این نشست قرار است به ظرفیت‌های ایران در حوزه‌های فناوری استارتاپی پرداخته شود و اینکه کشورهای دیگر تا چه اندازه می‌توانند از این ظرفیت‌ها استفاده کنند. ایران درنظر دارد ظرفیت‌های فناورانه خود را در بازارهای بین‌المللی معرفی کند که به این واسطه اشتغال‌زایی در صنعت ICT نیز رونق بگیرد.

حضور غول‌های فناوری

یکی دیگر از جنبه‌های نمایشگاه جیتکس ۲۰۲۲ حضور غول‌های فناوری است. مایکروسافت با فناوری‌های ابری، واقعیت ترکیبی و سیستم‌های امنیتی در این نمایشگاه حاضر شده است. این شرکت با مشارکت Kagool، یک شرکت داده‌پرداز انگلیسی به‌دنبال ارائه نمونه جدیدی از فناوری HoloLens 2 است که در آن قرار است از فناوری‌های پیشرفته متاورس برای ایجاد تجربه منحصربه‌فردی برای گردشگران استفاده شود. این شرکت همچنین روی فناوری‌های هیبریدی آینده و امنیت سایبری در نمایشگاه دستاوردهایی را ارائه کرده است. علاوه‌بر آن، شرکت هوآوی نیز حضور فعالی در نمایشگاه امسال دارد و با حمایت از کنفرانس امنیت سایبری در این زمینه فعالیت کرده و نیز فعالیت خود را در سرمایه‌گذاری روی اقتصاد دیجیتال امارات متحده عربی افزایش داده است. هوآوی همچنین نوآوری‌هایی را در زمینه ۵G و ۵.۵G در این نمایشگاه عرضه کرده است. این شرکت همچنین با ارائه فناوری‌های ارتباطی از قبیل ارائه فناوری‌های مبتنی‌بر سیستم‌های ابری، در ارتقای زیرساخت‌های ICT در صنایع در جیتکس تلاش می‌کند.

لینک کوتاه : https://ainews.ir/?p=13686

اخبار مرتبط

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.