• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
4
وزیر ارتباطات:

با هوش مصنوعی خدمات جدید گردشگری به مردم ارایه می‌شود

  • کد خبر : 13574
  • ۱۰ مهر ۱۴۰۱ - ۹:۵۳
با هوش مصنوعی خدمات جدید گردشگری به مردم ارایه می‌شود
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه فناوری اطلاعات سفر را تسهیل کرده است، گفت: در گردشگری هوشمند با کمک هوش مصنوعی می‌توان خدمات جدیدتر و باکیفیت‌تر به مردم ارایه کرد.

عیسی زارع‌پور روز شنبه (نهم مهر ماه) در پنجمین روز هفته گردشگری در دومین همایش توسعه گردشگری ایران کهن با خلاقیت و نگاه دانش بنیان در کوشک باغ هنر منطقه فرهنگی‌گردشگری عباس‌آباد برگزارشد، گفت: فناوری اطلاعات هم سفر را تسهیل می‌کند و هم می‌تواند موجب افزایش فروش صنایع‌دستی و اشتغال‌زایی شود.

وی بیان کرد: فناوری اطلاعات می‌تواند تمام حوزه‌ها از جمله گردشگری را متحول کند. فناوری اطلاعات با سرعت شتابان در حال تحول است و به این دلیل که ذات آن تحول‌زا است، می‌تواند با فناوری‌ها سرعت تحول را به بخش‌های مختلف منتقل کند.

او با بیان اینکه سفر به یمن رشد و توسعه فناوری اطلاعات تسهیل شده است از کسب اطلاعات از مقصد، شناسایی بهترین و کوتاه‌ترین مسیر، اطلاع از آب‌هوا و راه‌ها، اطلاع از تجارب دیگران، اطلاع از اقامتگاه‌ها به‌عنوان بخشی از ظرفیت‌هایی نام برد که این ابزار فراهم کرده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: ظرفیت‌هایی جدیدی در این حوزه به وجود آمده است که ارائه‌های امروز نیز نشانگر این بود در این حوزه عقب نیستیم و با دنیا رقابت می‌کنیم.

به دنبال توسعه زیرساخت‌های اینترنت برای فعالیت کسب‌وکارها هستیم

زارع‌پور با اشاره به ظرفیت‌های بسیار گردشگری برای استفاده از فناوری اطلاعات، افزود: فناوری اطلاعات هم سفر را تسهیل می‌کند و هم می‌تواند موجب افزایش فروش صنایع‌دستی و اشتغال‌زایی شود.

گردشگری و سفر در حال تسهیل شدن است

زارع پور گفت: با ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های بومی موجود برای سفر تا اعماق یک روستا را می‌توانیم رصد کنیم. حتی مردم می‌توانند اطلاعات را به روز کنند، به طور کلی سفر و گردشگری در حال تسهیل شدن است.

وزیر ارتباطات و فناوری افزود: زمانی دسترسی به سرعت اینترنت ۳G و نسل سوم با حداکثر سرعت یک یا دو مگابایت سرعت وجود داشت، با آمدن نسل چهارم ۴G  و ۴.۵G فناوری های بعدی که سرعت را تا چند۱۰ مگابایت افزایش داد همین باعث ایجاد کسب و کارهای جدید شد زیرساخت جدید باعث شد نرم افزارهای کاربردی و سامانه هایی جدیدی که پیش از این وجود نداشت راه اندازی شود.

وی اظهار داشت: در آستانه یک جهش بزرگتر در حوزه  زیرساخت ارتباطات سیار و ثابت هستیم. پیگیر اجرای طرح فیبر نوری منازل و کسب و کارها هستیم که با اجرای این طرح سرعت را نامحدود می کند، تا حداقل ۵۰۰ تا ۶۰۰ مگا بایت در برخی جاها تا ۱ گیگابایت  افزایش دادیم، با سرعت ۱۰ تا ۱۵مگابایت بر ثانیه کنونی قابل مقایسه نیست که نشان می دهد سرعت حتی تا صد برابر هم می شود.

زارع پور بیان کرد: با اجرای این طرح پارامترهای کیفی ارتقا پیدا می کند، تاخیرها کمتر می‌شود، در ارتباطات ثابت طرح بزرگی در دست  اقدام داریم که حدود ۸۰ درصد مردم به سرعت بالای اینترنت دست پیدا می‌کنند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: توسعه زیرساخت‌های نسل پنجم را که تولید فیبر نوری است، شروع کرده‌ایم، این طرح در حوزه ارتباطات ثابت و همراه در حال انجام است که تا پایان دولت سیزدهم شاهد یک اتفاق بیافتد و ظرفیت فراهم شود باید سرویس ها مربوطه ومحتوای متناسب آن نیز تولید شود.

کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال در دولت ایجاد شده است

وی اظهار داشت: برخی هم به این طرح شبهه وارد می کنند که «محتوا و سرویس و خدمات و مسیری برای تولید برخی محتواها نداریم». اما باید گفت همچنان که آن نقطه عطف از نسل سوم به چهارم را تجربه کردیم، این طرح و جهش در تولید و خدمات محتوا نقطه عطف جدید ایجاد می‌کند البته در حوزه‌ گردشگری نیز این مسیر می تواند به شکل سازمان یافته دنبال شود.

وی گفت: گردشگری هوشمند با کمک هوش مصنوعی و تحلیل داده های کلان صورت می گیرد که می توان خدمات جدیدتری به مردم ارائه کرد و مسیر جدیدی را در حوزه گردشگری یا پزشکی و جراحی از دور، شهر هوشمند ارائه کرد.

وزیر ارتباطات  با اشاره به اهمیت مقوله هوش مصنوعی و تحلیل داده‌ها در حوزه گردشگری افزود: باید خودمان را برای این جهش در گردشگری هوشمند آماده کنیم، در حال فراهم‌کردن زیرساخت‌های لازم هستیم، در حوزه گردشگری چشم اندازهای روشنی ترسیم شده که زیرساخت آن ارتباطات پر سرعت است.

زارع‌پور به آماده‌سازی زیرساخت‌های اینترنت در دولت سیزدهم برای فعالیت کسب‌کارها اشاره کرد و گفت: به دنبال توسعه خدمات  مبتنی بر فناروی اطلاعات برای مردم در تمام حوزه ها و به دنبال ایجاد جریان جدید در خلق خدمات برای مردم هستیم زیرساخت لازم دارد که به عهده ما است اما محتوا و سرویس این جریان جدید باید توسط بخش خصوصی فراهم شود.

وی تاکید کرد: دولت سیزدهم توسعه فناوری ارتباطات اطلاعات و ارائه خدمات با اثر بخشی بیشتر را راهبردی می‌بیند و در این مسیر به دنبال توسعه زیرساخت‌ها و افزایش سرعت چند مگابایتی بر ثانیه برای فعالیت کسب‌وکارهای مجازی معادل همه خدماتی که برای مردم دنیا است هستیم، در این راه از سرویس‌ها و مبتنی بر این زیرساخت‌ها است حمایت می کنیم.

وی گفت: در چهارچوب هوشمندسازی، کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال در دولت ایجاد شده است، که همه اختیارات قانونی آن به جمعی از وزیران اختصاص می یاید که به دنبال این هستیم موانع سر راه کسب‌وکار فضای مجازی و هوشمندسازی در کشور برداشته شود، گاهی یک تصمیم می‌تواند صدها یا هزاران کسب و کار جدید ایجاد کند مانند اطلاعات مورد نیاز یک گردشگری از مسیر و راه و مقایسه قیمت‌های بلیت‌های حمل‌و نقل که حاصل یک تصمیم حاکمیتی بود.

زارع پور خاطر نشان کرد: هم اکنون چندین موضوع در دستور کار کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال در دولت است که اگر اتفاق بیفتد صدها کسب و کار جدید شکل می گیرد که اتفاقا به دولت کمک و کوچک سازی و کارآمدی آن کمک می کند.

وزیر ارتباطات به محدویت های اینترتی روزهای اخیر اشاره کرد و گفت: این شرایط که به دلیل مسائل امنیتی است هم می گذرد، و مسیر شتابان توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان یک فناروی راهبردی در کشور ادامه خواهیم داد.

وی همچنین به امضای تفاهم‌نامه با وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اشاره و ابراز امیدواری کرد از ظرفیت‌های بسیاری در حوزه گردشگری در کشور برخوداریم که متاسفانه مغفول مانده باید این ظرفیت ها فعال شود تا کسب درآمد هم داشته باشیم.

لینک کوتاه : https://ainews.ir/?p=13574

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.