• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
0
گزارش؛

کاربرد بلاک‌چین در صنایع معدنی

  • کد خبر : 13468
  • ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۹
کاربرد بلاک‌چین در صنایع معدنی
محمد صادق صادقی سرپرست مدیریت برنامه‌ریزی و توسعه سیستم‌های شرکت معدنی و صنعتی چادرملو/ بلاک‌چین یک پایگاه داده (دیتابیس) توزیع شده و غیرمتمرکز است که بین اعضای مختلف یک شبکه به اشتراک گذاشته می‌شود. مانند همه پایگاه‌های داده کامپیوتری، ‌ اطلاعات در بلاک‌چین نیز به‌صورت الکترونیکی و دیجیتالی ذخیره می‌شوند. این در حالی است که بلاک‌چین‌ها بیشتر به‌خاطر نقش حیاتی خود در سیستم‌ ارزهای دیجیتال برای حفظ تراکنش‌های ایمن و غیرمتمرکز شناخته می‌شوند.

به گزارش ایراسین به نقل از دنیای معدن، یکی از تفاوت‌های اصلی بین پایگاه‌های داده معمولی و بلاک‌چین، نحوه استقرار و ساختار داده‌هاست. اطلاعات در یک بلاک‌چین در بسته‌هایی به نام «بلاک» جمع‌آوری می‌شوند، هر کدام از این بلاک‌ها ظرفیت مشخصی دارند. وقتی ظرفیت آنها تکمیل شد، بسته شده و به بلاک پر شده قبلی متصل می‌شوند. این روند ادامه دارد و بلاک‌ها پشت سر هم ایجاد، تکمیل و به یکدیگر متصل می‌شوند. خروجی نهایی که حاصل شکل‌گیری زنجیره‌ای از داده‌هاست، همان فناوری بلاک‌چین است. این در حالی است که در پایگاه‌ داده‌های قدیمی، اطلاعات در داخل فهرست‌های متمرکز ثبت می‌شدند.

در واقع بلاک‌چین یک سیستم نوآورانه ثبت اطلاعات است که از دستکاری داده‌ها جلوگیری می‌کند. این یک نوع دفتر دیجیتال تراکنش است که تمام سیستم‌های کامپیوتری متصل به آن دسترسی دارند. در اصل برای اطمینان از اعتماد در تراکنش‌های مالی ایجاد شده، زیرا اجازه می‌دهد آیتم‌های دیجیتال منحصر به فردی ایجاد شود که هیچ‌کس نمی‌تواند آنها را تغییر دهد.

این فناوری جدید را می‌توان در زمینه‌های دیگر، مانند معدن، برای ردیابی مواد از محل تولید و پایداری یا عدم‌پایداری آنها به کار برد. با پتانسیل بهبود شفافیت زنجیره تامین و قابلیت ردیابی، بلاک‌چین مورد استفاده در بخش مواد خام معدنی، ابزاری ایده‌آل برای ساختن آینده‌ای مسوولانه و در عین حال کاهش هزینه‌های اداری است. بلاک‌چین امنیت و شفافیت را در معاملات، تغییرات ایجاد شده در طرح‌ها، اسناد و سایر قراردادهای تجاری فراهم می‌کند. این جنبه‌های بلاک‌چین نیز آن را با صنعت معدن‌کاری مفید و مرتبط می‌کند. یکی از کاربردهای بلاک‌چین، دسته‌بندی و ذخیره داده‌هاست که از این قابلیت می‌توان در صنعت معدن و به منظور ردیابی مواد در طول زنجیره ارزش، از استخراج بلوک ماده معدنی تا تحویل به خریدار نهایی استفاده کرد.

عملیات مهندسی، ساخت‌وساز و تحویل (ECH) اطلاعات مکانی و مهندسی پیچیده‌ای را در قالب‌های ساختاریافته و بدون ساختار تولید می‌کند. مدیریت و حفظ دقت این حجم وسیع از اطلاعات به صورت معمول هزینه‌ها را افزایش می‌دهد. اما مدیریت و دسته‌بندی و ذخیره‌سازی داده‌ها با استفاده از فناوری بلاک‌چین می‌تواند این هزینه‌ها را کاهش دهد. بلاک‌چین تراکنش‌ها را در طول فرآیندهای پیچیده مدیریت ‌کند، مقررات و استانداردها را قابل ردیابی کرده و نسبت به اعتماد و انطباق کاری اطمینان می‌دهد.

یکی از مواردی که شرکت‌های معدنی به آن نیاز دارند، مدیریت تاییدیه‌ها و مستندات در مراحل مختلف معدنکاری است. برای مثال در تاییدیه‌های مراحل اکتشاف و استخراج و فرآوری تا رسیدن محصول به خریدار، که در حال حاضر به صورت دستی و غیرشفاف انجام می‌شود قابل استفاده است. فناوری بلاک‌چین می‌تواند از مفهوم قراردادهای هوشمند استفاده کرده و تمامی این تاییدیه‌ها و داده‌ها را در همه مراحل معدنکاری از جمله طراحی وبرنامه‌ریزی و اجرا، به صورت کاملا شفاف ثبت، ذخیره‌سازی و دسته‌بندی کند. همچنین با استفاده از این فناوری اعتبارسنجی و نظارت بر گردش کار و فعالیت‌ها امکان‌پذیر می‌شود.

 

یکی از کاربردهای بلاک‌چین در صنعت معدن همان‌طور که گفته شد، قابلیت ردیابی مواد در طول زنجیره ارزش است. این قابلیت، امکان برنامه‌ریزی دقیق برای رسیدن محصول به مشتری را فراهم می‌کند و هر دو طرف خریدار و تولیدکننده می‌توانند به صورت آنلاین ردیابی محصول را در اختیار داشته باشند و با توجه به اینکه اطلاعات ثبت شده در بلاک‌چین قابل تغییر نیست، شفافیت در ارائه محصولات کاملا مشهود است. کاربرد دیگر بلاک‌چین در صنعت معدن، ردیابی و ثبت داده‌های مربوط به تامین قطعات یدکی ماشین‌آلات و تجهیزات و ثبت و دسته‌بندی داده‌های مربوط به فروشندگان است. همچنین از این فناوری می‌توان در دسته‌بندی و ثبت داده‌های اکتشافی به منظور تحلیل داده‌ها و استفاده از داده‌های تاریخی، ثبت تراکنش‌های مالی که باعث شفافیت هرچه بیشتر می‌شود نیز استفاده کرد. یک مثال عملیاتی، همکاری IBM با MineHub Technologies است، شرکتی که یک پلتفرم آنلاین طراحی شده برای استفاده از بلاک‌چین برای کمک به کاهش اسناد کاغذی و فرآیندهای دستی در صنعت معدن و فلزات، از معدن تا خریدار نهایی، ایجاد می‌کند. نتیجه استفاده از این پلتفرم آنلاین، شفافیت و همکاری بیشتر در زنجیره تامین معدن خواهد بود که باید منجر به صرفه‌جویی در هزینه، امنیت قوی‌تر و افزایش سرعت انتقال مواد معدنی به صنایع پایین‌دست و مصرف‌کنندگان شود. این پلتفرم در حال حاضر به منظور ردیابی ماده معدنی از معدن پناسکویتو در مکزیک تا بازار عرضه استفاده می‌شود.

رهگیری و مشاهده امور انجام شده در معادن

رهگیری و مشاهده تمام امور در طول زنجیره ارزش می‌تواند در تصمیم‌گیری‌ها بسیار موثر بوده و با دید جامعی که به مدیران می‌دهد، به تصمیم‌گیری درست کمک زیادی کند. به منظور ترکینگ (رهگیری اغلب در پیمایش‌های طولانی) و مشاهده تمام مراحل در طول زنجیره ارزش، لازم است تا زیرساخت‌های یکپارچه‌سازی ایجاد شده و ادغام و یکپارچه‌سازی در طول زنجیره ارزش انجام شود. با انجام یکپارچه‌سازی، مصورسازی داده‌ها و مشاهده همه امور و فعالیت‌ها به صورت جامع و یکدست ممکن شده و تصمیم‌گیری‌های عملیاتی و مدیریتی با توجه به این داده‌ها انجام می‌شود.

لینک کوتاه : https://ainews.ir/?p=13468

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.