• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
6

همایش اصناف دانش‌بنیان، فناور و هوشمند برگزار شد. / همگام‌شدن اصناف با فناوری

  • کد خبر : 13459
  • ۲۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۶
همایش اصناف دانش‌بنیان، فناور و هوشمند برگزار شد. / همگام‌شدن اصناف با فناوری

امروز چهارشنبه، شانزدهم شهریورماه همایش «اصناف دانش‌بنیان، فناور و هوشمند» در محل سالن اجلاس سران با محوریت بررسی وضعیت اصناف کشور در خصوص مسئله هوشمندسازی برگزار شد. وزیر صمت در این همایش با ذکر مثال تأمین مالی زنجیره‌ای به‌عنوان یک راه‌ حل خلاقانه برای کمک به اصناف، دانش را علاوه بر سرمایه و نیروی کار، یکی […]

امروز چهارشنبه، شانزدهم شهریورماه همایش «اصناف دانش‌بنیان، فناور و هوشمند» در محل سالن اجلاس سران با محوریت بررسی وضعیت اصناف کشور در خصوص مسئله هوشمندسازی برگزار شد. وزیر صمت در این همایش با ذکر مثال تأمین مالی زنجیره‌ای به‌عنوان یک راه‌ حل خلاقانه برای کمک به اصناف، دانش را علاوه بر سرمایه و نیروی کار، یکی از ارکان اساسی اصناف و صنایع عنوان کرد و افزایش بهره‌وری را مهم‌ترین تأثیر دانش‌بنیان‌شدن صنایع دانست. در این همایش همچنین معاون تجارت و خدمات وزارت صمت از ایجاد یک شتاب‌دهنده برای هوشمندسازی اصناف خبر داد.

سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه دانش‌بنیان‌شدن اصناف علاوه بر اینکه قیمت و کیفیت را بهبود می‌بخشد به در دسترس قرار گرفتن کالاها و خدمات هم کمک می‌کند، عنوان کرد: «دانش‌بنیان‌شدن اصناف در کنار نیروی کار و سرمایه یکی از ارکان مهم و بسیار ضروری است؛ چراکه در کنار بالا بردن بهره‌وری، اشتغال‌زایی برای افراد تحصیل‌کرده که نرخ بیکاری بالایی دارند را افزایش می‌دهد.»

او در ادامه توضیح داد: «یکی از مسائل ما در اقتصاد، سرمایه در گردش است. یک راه حل خلاقانه و دانش‌بنیان برای این مسئله هم تأمین مالی زنجیره‌ای است که ۴۰ درصد بهره‌وری منابع را افزایش می‌دهد و این کار در حال حاضر در رده‌های تولیدی انجام شده است. اگر ما این تأمین مالی را به اصناف ارائه دهیم، بسیار مؤثر است.»

ایجاد شتاب‌دهنده برای هوشمندسازی اصناف

علیرضا شاه‌میرزایی، معاون تجارت و خدمات وزارت صمت نیز با بیان اینکه تحول جدی در سامانه ایران‌اصناف در حال انجام است، گفت: «بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که با معاونت علمی ریاست جمهوری امضا کردیم یک شتاب‌دهنده برای هوشمندسازی اصناف ایجاد شد.»

او در ادامه توضیح داد: «کل عملیات سامانه‌های اصناف به شرکت‌های دانش‌بنیان واگذار شده و کار عملیاتی این شرکت‌ها نزدیک دوماه است که آغاز شده و به‌زودی شاهد دستاوردهای آن خواهیم بود.»

شاه‌میرزایی با بیان اینکه طبق دستورات و آیین‌نامه‌های جدید، نظارت بر اصناف به مردم سپرده شده است، عنوان کرد: «در سامانه‌های هوشمند جدید مردم می‌توانند نظرات و شکایات خود در خصوص اصناف متخلف را ثبت کنند. البته کاربرد این سامانه‌ها فقط نظارت بر کیفیت نیست، بلکه مردم می‌توانند به‌وسیله آن نزدیک‌ترین و مناسب‌ترین واحد صنفی را انتخاب و به آن مراجعه کنند.»

به گفته معاون تجارت و خدمات وزارت صمت، اطلاعات کامل تمام قیمت‌هایی که دولت در آنها نقش دارد از طریق وب‌سرویس در اختیار اپلیکیشن‌ها و سامانه‌های هوشمند اصناف قرار داده می‌شود و پلتفرم‌های مهم با تعداد کاربر بالای سه میلیون نیز می‌توانند از این سرویس استفاده کنند.

تسهیل‌گری و کاهش ریسک فناوری

حسین ملازاده، رئیس ستاد اقتصاد دیجیتال معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز با بیان اینکه امسال بهره‌وری در بودجه نقش پررنگی دارد، توضیح داد: «عامل اصلی بهره‌وری، مباحث مربوط به هوشمندسازی است. در این راستا برنامه‌های زیادی برای شرکت‌های کوچک و SMEها تدارک دیده شده است.»

به گفته او برنامه‌های تدارک‌دیده‌شده به این صورت است که دستگاه‌های دولتی و به‌خصوص کارگروه اقتصاد دیجیتال و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری طبق قوانین جدید وظیفه دارند از تمام ظرفیت‌ها برای تسهیل‌گری و کاهش ریسک فناوری استفاده کنند.

لینک کوتاه : https://ainews.ir/?p=13459

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.