• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
4

ربات مایع در خدمت انتقال هدفمند دارو در بدن

  • کد خبر : 13426
  • ۲۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۳
ربات مایع در خدمت انتقال هدفمند دارو در بدن
یک ربات ساخته شده از مایع مغناطیسی می‌تواند کوچک‌تر و نازک‌تر شده یا حتی به اجزای کوچک تقسیم شود تا برای انتقال دارو در بدن مفید باشد.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از «نیو ساینتیست»، یک ربات نرم ساخته شده از قطرات کوچک یک مایع مغناطیسی قادر است در برخورد با موانع یا گذرگاه‌های باریک، خود را به قطعات کوچک‌تر تقسیم کرده و بعدا مجددا به خودش شکل دهد . محققان می‌گویند در آینده می‌توان از این ربات برای انتقال هدفمند دارو استفاده کرد.

ربات مایع در خدمت انتقال هدفمند دارو در بدن

 

«شینجیان فان» از دانشگاه «سوکو» تایوان و همکارانش برای ساخت این ربات به طول حدود یک سانتی‌متر از قطراتی از یک «فرومایع» (ferrofluid) – در این مورد ریزذرات اکسید آهن مغناطیسی – استفاده کردند. تعدادی از آهن رباهای قابل کنترل این ربات را برای حرکت یا تغییر شکل هدایت می‌کنند.

«پیترو والداستری» از دانشگاه لیدز انگلیس می‌گوید که این قابلیت ممکن است یک تحول تاریخی و مهم باشد؛ زیرا می‌تواند امکان انتقال دارو توسط قطرات ربات به مناطق مختلف بدن را فراهم سازد.

«بردلی نلسون» از موسسه فدرال فناوری سوئیس نیز می‌گوید که یک کارکرد دیگر این ربات می‌تواند از میان برداشتن لخته‌های خون در مغز و جلوگیری از سکته باشد؛ هر چند ساختن یک میدان مغناطیسی لازم برای حرکت دادن ربات در داخل مغز کاری دشوار و چالش‌برانگیز است.

در عین حال «حمیدرضا مروی» از دانشگاه آریزونا می‌گوید که استفاده از این ربات در پزشکی محتمل است؛ هر چند به این زودی عملی نخواهد شد.

وی خاطرنشان کرد که کاربرد فوری‌تر این ربات در کارهای آزمایشگاهی و آزمایش‌های مربوط به ویروس‌ها در فضاهای بسیار کوچک است.

لینک کوتاه : https://ainews.ir/?p=13426

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.