• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
7
حضور تیم‌های ایرانی در مسابقات جهانی رباتیک؛

از”طراحی سطل زباله‌های هوشمند و حل معضل مافیای پسماند” تا “عرضه رباتی برای جذب کربن”

  • کد خبر : 13404
  • ۲۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۹:۳۲
از”طراحی سطل زباله‌های هوشمند و حل معضل مافیای پسماند” تا “عرضه رباتی برای جذب کربن”
تیم‌های ایرانی که در سال‌های گذشته در مسابقات رباتیکی بین المللی First Global موفق به عرضه ربات‌هایی برای حل معضل زباله شدند و در رقابت ۲۰۲۱ بعد از امریکا در جایگاه دوم قرار گرفتند، امسال نیز در این رقابت حضور دارند تا دستگاه رباتیک جذب کربن خود را عرضه کنند.

به گزارش ایسنا، برابری آموزشی و تقویت روحیه علمی هدفی است که مسابقات بین المللی First Global در پیش گرفته و برگزار کنندگان که دانشگاه‌های MIT و ییل هستند، طی برگزاری این رقابت علمی در حوزه رباتیک تلاش دارند تا به تیم‌های شرکت کننده بیاموزند که با آمدن تکنولوژی‌های نوین ربایتکی، “انسانیت” رو به افول است و در حالی که قرار بود تکنولوژی موجب رشد بشریت شود ولی برعکس عمل کرده است. این مسابقه فرصتی فراهم کرده که افراد با فرهنگ‌های مختلف در کنار هم جمع شوند و به آنها تفهیم شود که برای بهتر کردن کیفیت زندگی، ما هیچ راهی جز همکاری با یکدیگر نداریم.

مسابقات بین المللی First Global حتی پا را فراتر نهاده و به گفته “کرمی” نماینده ایران در این رقابت‌ها، در این مسابقه همه تیم‌ها موظف به استفاده از یکسری از قطعات مشخص هستند و بر اساس این رویکرد، قطعاتی که تیم‌های کشورهای برخوردار در ساخت ربات‌ها بهره می‌برند بهتر از تیم‌های کشورهای کمتر برخوردار نیست.

در همین راستا برخی از کودکان تحت حمایت نهادهای حامی نیز در این رقابت شرکت کرده و دستاوردهایی را در حوزه رباتیک عرضه کردند. نمونه آن سطل زباله هوشمند است که علاوه بر آنکه توانسته معضل پسماند را مرتفع کند، راهکاری برای کوتاه کردن دست مافیای زباله از این معضل زیست محیطی ارائه کرده است.

ماراتن ساخت ربات‌ها در همفکری با یکدیگر

محمدرضا کرمی سرمربی تیم رباتیک و نماینده ایران در مسابقات First Global در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه این مسابقات با هدف ایجاد برابری آموزشی و تقویت روحیه علمی برای دانش آموزان از سال ۲۰۱۷ برگزار می‌شود، گفت: این رقابت از سوی دانشگاه‌های MIT، ییل و برخی از اندیشمندان و نوابغ حوزه‌های علمی مانند انوشه انصاری آغاز شد. پایه و اساس این رقابت، همراه کردن همه جهانیان در این رویداد علمی است تا بر اساس آن یک فرصت برابر آموزشی در اختیار گروه‌های مخاطب این رقابت قرار گیرد.

وی ضمن اشاره به به بیان ویژگی‌های این مسابقه، با بیان اینکه این رقابت جزو معدود مسابقات تحقیقاتی است که سالانه ۱۹۰ کشور در آن حضور دارند، اظهار کرد: در این مسابقه همه تیم‌ها موظف به استفاده از یکسری از قطعات مشخص هستند و بر اساس این رویکرد، قطعاتی که تیم‌های کشورهای برخوردار در ساخت ربات‌ها بهره می‌برند بهتر از تیم‌های کشورهای کمتر برخوردار نیست.

کرمی، عدم تقابل تیم‌ها را از دیگر ویژگی‌های این رقابت نام برد و اظهار کرد: سیستم این رقابت به این صورت است که کشورها به صورت رندوم هم گروه می‌شوند و به این ترتیب ممکن است تیم‌ ایران تا پایان مسابقه با ۱۳ کشور، هم تیم باشند.

سرمربی تیم رباتیک ایران در مسابقات First Global امداد رسانی به تیم‌های هم گروه را از دیگر ویژگی‌های این مسابقه ذکر کرد و یادآور شد: تیم‌ها موظف هستند به سایر تیم‌ها در بهتر کردن طراحی ربات‌ها کمک کنند.

وی رکن اصلی این مسابقات را پژوهش محوری عنوان کرد و افزود: در این رقابت تیم‌ها یاد می‌گیرند که چگونه یک پروژه مهندسی را آغاز کنند، چگونه تیم سازی کنند، چگونه با رسانه‌ها ارتباط برقرار کنند، چگونه اسپانسر بیایند و چگونه تیم خود را معرفی کنند. به طور کلی این مسابقه یک چالشی است که تیم‌ها یک دوره کارآموزی در حوزه‌های ریاضیات، محیط زیست، حوزه‌های مهندسی و رسانه می‌گذرانند.

به گفته وی، تاکنون ۱۵۰ دانش آموز در مدت ۷ سال در این مسابقه شرکت داشته‌اند و بیش از ۳۵۰ دانش آموز نیز از خدمات آموزشی این تیم بهره‌مند شده‌اند.

جزئیات حضور تیم‌ها در یک رقابت رباتیک جهانی

وی موضوعات این مسابقات را در حوزه‌های “ربات و محیط زیست”، “ربات و آلودگی آب‌های شیرین”، “تولید انرژی‌های سبز” و “آلودگی‌های بستر اقیانوس‌ها” عنوان کرد و ادامه داد: در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ این مسابقه با دو موضوع “Connecting Community”  (اتصال جامعه) و “Disciver & Recover” (کشف و بازیابی) به صورت آنلاین برگزار شد.

به گفته وی، در موضوع “Disciver & Recover”، اعضای تیم‌ها باید در خصوص چالش‌های بخش آموزش، اقتصاد، سلامت، محیط زیست و پاندمی کرونا را می‌یافتند و راهکارهای رباتیک محور را برای حل آن چالش ارائه می‌کردند.

وی اضافه کرد: در المپیادهای علمی تیم‌ها صرفا در یک آزمون تئوری و عملی شرکت می‌کنند ولی در این مسابقات ۱۴ نوع جایزه به تیم‌ها اعطا می‌شود. یکی از جوایز اعطایی این مسابقه تحت عنوان Sofia Avard است که شرکت کنندگان بر اساس آن هر تیم داستان تیم خود را در قالب یک ویدئو ۳ دقیقه‌ای توضیح می‌دهند.

کرمی جایزه دیگر مسابقات First Global را در زمینه کمک به سایر تیم‌ها برای ساخت ربات‌ها عنوان کرد و توضیح داد: خوشبختانه تیم ایران تاکنون به تیم ۳ کشور که تاکنون از رباتیک اطلاعی نداشتند کمک کرده است. نمونه آن تیم اردن است که تیم ایران به آنها کمک کرد تا ربات خود را بسازند.

نماینده ایران در مسابقات First Global برگزاری جلسات میان تیم‌ها را از دیگر بخش‌های این رقابت دانست و افزود: بر این اساس تاکنون تیم‌های ایرانی با ۵۲ کشور جلسه برگزار کرد و طی آن تیم‌ها از نوع کار، نتایج به دست آمده از حضور در این مسابقه تا نوع غذاهای بومی خودش با یکدیگر گفت‌وگو می‌کنند.

وی تاکید کرد: بر این اساس باید گفته شود که این رقابت یک مسابقه Multi Task (چند وجهی) است که هم جنبه‌های اجتماعی و همکاری آن امتیاز دهی می‌شود و هم جنبه‌های فنی و رباتیکی آن. نباید تصور شود که جنبه‌های فنی این رقابت در حاشیه قرار می‌گیرد؛‌چرا که دانشگاه‌های برگزار کننده جزو مراکز مطرح در توسعه علم رباتیک هستند و یکی از مسابقات قوی در حوزه‌های فیزیک و ریاضیات و رباتیک به شمار می‌رود.

کرمی یادآور شد: در این مسابقات همواره به تیم‌ها گوشزد می‌کند که با آمدن تکنولوژی‌های نوین ربایتکی، انسانیت رو به افول است و در حالی که قرار بود تکنولوژی موجب رشد بشریت شود ولی برعکس عمل کرده است و با این مسابقه فرصتی فراهم کرده که افراد با فرهنگ‌های مختلف در کنار هم جمع کند و به آنها بفهماند که برای بهتر کردن کیفیت زندگی، ما هیچ راهی جز همکاری با یکدیگر نداریم.

دستاورد تیم‌های ایرانی در مسابقه رباتیک

سرمربی تیم رباتیک ایران در مسابقات First Global با بیان اینکه حضور تیم‌ها در این مسابقه از سال ۲۰۱۷ است، اظهار کرد: در سال ۲۰۱۷ تیم ایران در جایگاه چهاردهم -بدون دارا بودن پک رباتیک- قرار گرفت. در این سال ویزای تیم ایران به دلیل  تحریم‌ها با تاخیر صادر شد و پک رباتیک به دست آنها نرسید و علیرغم اینکه همه تیم‌ها ۳ ماه فرصت ساخت ربات را داشتند، تیم ایران ۳ روزه ربات خود را ساخت و توانست رتبه ۱۴ این مسابقه را به دست بیاورد.

وی موضوع مسابقه سال ۲۰۱۷ را “ربات و آلودگی آب‌های شیرین” ذکر کرد و افزود: ربات تیم‌ها در این سال باید یکسری توپ‌های رنگی به عنوان نماد آلودگی‌ها را جدا می‌کردند.

کرمی، بارزترین دستاورد تیم‌های ایرانی در مسابقه First Global را مربوط به سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ دانست و در این باره توضیح داد: سال ۲۰۲۰ یکی از بهترین سال‌های حضور تیم ایران در این مسابقات است که در آن حدود ۴۰ نفر از دانش آموزان از تمامی اقشار جامعه به خصوص تعدادی ازکودکان تحت سرپرستی برخی از نهادهای حمایت از کودکان کار از سراسر ایران در آن حضور داشتند.

وی اضافه کرد: این تیم‌ در سال ۲۰۲۰ جزو ۲۰ تیم منتخب هیات داوران قرار گرفت و بنده هم جایزه بهترین مربی سال را دریافت کردم، همچنین این تیم در سال ۲۰۲۱ موفق به دریافت ” Grand Challenge Award” یا “جایزه بزرگ” شدند. تیم ایران در این سال بعد از امریکا در جایگاه دوم قرار گرفت.

جزئیات فنی ربات‌های ساخت تیم ایرانی

کرمی به جزئیات برخی از ربات‌های ساخته شده در مسابقه First Global از سوی تیم‌ ایرانی، اشاره کرد و یادآور شد: یکی از چالش‌های کشور ما و در دنیا، مدیریت زباله و پسماند و دفع زباله‌ها اعم از خانگی تا هسته‌ای است. بر اساس تحقیقی که انجام شد مشاهده کردیم در کشور با چالش انباشت زباله و بوی بد شیرابه مواجه هستیم از این رو تیم ایرانی سطل زباله هوشمندی را با بهره گیری از فناوری اینترنت اشیا و هوش مصنوعی طراحی کردند.

وی این سطل زباله هوشمند یک سازه هوشمند را الکترومکانیکی توصیف کرد که نه تنها قادر است معضل زباله‌های خانگی و تر را به طور کامل مرتفع کند، بلکه می‌تواند برای خانوارها و دولت درآمدزایی داشته باشد.

سرمربی تیم رباتیک مسابقات First Global ، خاطر نشان کرد: اعضای این تیم روش‌هایی را که در این سطل زباله هوشمند پیاده کردند حتی می‌تواند معضل مافیای زباله را نیز حل کرد.

به گفته وی، سطل زباله ساخته شده یک نسخه نرم افزار اندروید و تحت وب نیز دارد و به ارگان‌های مسوول زباله در هر کشور اجازه می‌دهد که کلیه داده‌های خود را جمع آوری کنند ضمن آنکه این طرح قادر است ۴۰ درصد از هزینه‌های مربوط به جمع آوری زباله‌ها را کم کند.

کرمی با تاکید بر اینکه ربات ساخته شده برای حذف پسماند، یک ربات بسیار پیچیده و پرهزینه نیست، در خصوص تجاری سازی این دستاورد گفت: متاسفانه این ربات همانند بسیاری از طرح‌ها و پروژه‌های انجام شده تنها به اعطای یک لوح تقدیر بسنده شده و از این مرحله جلوتر نرفته است.

سرمربی تیم رباتیک مسابقات First Global با تاکید بر اینکه آلودگی هوا را از موضوعات سال جاری این رقابت رباتیکی دانست و اظهار کرد: موضوع اصلی مسابقات ۲۰۲۲، Carbon Capture  (جذب کربن)است. هر دستگاه، مکانیزم و یا هر فیلتری که موجب جذب کربن هوا شود، جزو فناوری‌های Carbon Capture است و در این فرآیند یا کربن در زیر زمین ذخیره سازی می‌توان تا از آن انرژی دریافت شود و یا خنثی می‌شود.

رقابت رباتیکی ۲۰۲۲

وی اضافه کرد: تیم ایران در رقابت سال ۲۰۲۲ نه تنها در حال طراحی ربات‌هایی برای جذب کربن هستند بلکه در بخش جایزه New Tech Challenge  فعالیت دارند. در این بخش تیم‌ها موظف هستند برای مشکلاتی که در شهر و کشور خودشان در زمینه انتشار کربن دارند، راه حل رباتیکی ارائه دهند. تیم‌ها تلاش کردند با نهادهایی چون سازمان محیط زیست ارتباطاتی برای دریافت اطلاعات داشته باشند که متاسفانه همکاری صورت نگرفت.این در حالی است که مدیر CEO شرکت “اسپن” به عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌های دنیا در حوزه جذب کربن، به دلیل پروپوزالی که اعضای تیم ایرانی در این زمینه برای آنها ارسال کرده بودند، جلسه‌ای برگزار کرد و به اعضای تیم مشاوره داد.

وی اضافه کرد: علاوه بر آن یکی از وکلای محیط زیست سازمان ملل با اعضای تیم ایران جلسه‌ای دارد چون ربات طراحی شده از نظر آنها قابل توجه بوده است.

کرمی در ادامه با بیان اینکه، بهتر بود به جای آنکه شرکت اسپن جواب ما را بدهد نهادهای مرتبط با این حوزه پاسخ مناسب به ما می‌دادند، تاکید کرد: این تیم در حال طراحی و ساخت دستگاه رباتیک جذب کربن هستند. این ربات دارای یک سیستم ارزان برای این حوزه است.۳ تیم  متشکل از ۲۲ عضو این تیم به طور تخصصی در این زمینه کار می‌کنند.

به گفته وی، مسابقات First Global سال ۲۰۲۲ از ۱۱ تا ۱۶ اکتبر در ژنو سوئیس برگزار می‌شود و حضور ۱۸۶ کشور تاکنون قطعی شده است.

لینک کوتاه : https://ainews.ir/?p=13404

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.