• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
5
برگزار شد:

نشست علمی تخصصی هوش مصنوعی و اقتصاد دیجیتال

  • کد خبر : 13376
  • ۱۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۵
نشست علمی تخصصی هوش مصنوعی و اقتصاد دیجیتال
نشست علمی تخصصی با موضوع "هوش مصنوعی و اقتصاد دیجیتال" با حضور پژوهشگران، مدیران بخش خصوصی، شرکت های دانش بنیان و دانشگاه های کشور در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری برنا؛ نشست علمی تخصصی با عنوان”هوش مصنوعی و اقتصاد دیجیتال” با حضور محمدشهرام معین، عضو هیات علمی و رئیس مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی پژوهشگاه ICT، سید مهدی حاتمیان، مدیر کل دفتر بررسی‌های اقتصادی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ،  سعید سمیعی، رییس مرکز کار ایران و دبیر متاراد،  امیرحسین مزینی، عضو هیات علمی پژوهشکده اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس، علی عبدالهی عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی و مدیرعامل شرکت ملی انفورماتیک، علی شیخ حسنی، رییس مرکز مطالعات راهبردی و اقتصاد دیجیتال پژوهشگاه ICT، الهام فراهانی، مشاور عالی مرکز متاراد و صفا شریف عسکری معاون شرکت عامر اندیش هوشمند و رییس کمیسیون آموزش سازمان ملی کارآفرینی ایران و همچنین پژوهش گران، مدیران بخش خصوصی و شرکت های دانش بنیان و دانشگاه های کشور برگزار شد.
بر اساس این گزارش در ابتدای این نشست محمدشهرام معین، عضو هیئت علمی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی در ارتباط با اقتصاد دیجیتال در نقشه راه توسعه ملی هوش مصنوعی به صحبت پرداخت. وی با اشاره به نمونه هایی از تاثیرات هوش مصنوعی در ابعاد مختلف زندگی انسانی، عنوان کرد: حمل و نقل، رسانه و سرگرمی، خدمات کسب و کار، خدمات مالی و پرداخت، سلامت، تجارت الکترونیک و کشاورزی از جمله نمونه هایی از کاربردهای هوش مصنوعی در زندگی روزمره انسان ها به شمار می آید.
وی در ادامه با اشاره به اثرگذاری هوش مصنوعی بر اقتصاد دیجیتال اظهار کرد: افزایش۳۰ تا ۴۰ درصد تجارت الکترونیک، کاهش پیچیدگی های مرتبط با قراردادهای جهانی، ارتقا کارایی زنجیره‌های تامین جهانی، تسهیل تجارت فرامرزی از جمله دستاورهای اقتصادی استفاده از هوش مصنوعی در اقتصاد دیجیتال است.
رییس مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی پژوهشگاه چشم انداز توسعه هوش مصنوعی در ایران در نقشه راه را به این شکل بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران در افق ۱۴۱۰ با بهره‌گیری از قابلیت‌های اخلاق‌مدار هوش مصنوعی، با تکیه بر توانمندی‌های داخلی و متخصصان کارآمد و خلاق، در بین ۱۰ کشور اول جهان در حوزه هوش مصنوعی قرار گرفته و موفق به افزایش رشد اقتصادی و افزایش رفاه اجتماعی خواهد شد. در این چشم انداز مولفه های اقتصادی از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند.
وی در پایان با اشاره به اهداف کلان این موضوع، ۱۴ سیاست‌ کلان در ارتباط با توسعه هوش مصنوعی گفت: توسعه محیط تحقیق و توسعه هوش مصنوعی، تقویت ظرفیت نیروی انسانی برای توسعه هوش مصنوعی، توسعه کاربردهای هوش مصنوعی در حوزه‌های اولویت دار و ایجاد، جمع‌آوری و به اشتراک‌گذاری داده‌های با کیفیت بالا از جمله راهبردهای توسعه هوش مصنوعی درکشور به حساب می آیند. بسیاری از سیاست های کلان نقشه راه، اقدامات، پروژه ها و فعالیت های مرتبط با ۹ راهبرد کلان نقشه راه به توسعه اقتصاد دیجیتال پرداخته اند.
در بخش دیگری از این نشست تخصصی سید مهدی حاتمیان، مدیر کل دفتر بررسی‌های اقتصادی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به صحبت درباره نگاه راهبردی و زیست‌بومی به توسعه زیرساخت‌ها، کاربردها و کسب و کارهای هوش‌مصنوعی برای ایجاد جهش در اقتصاد دیجیتال کشور پرداخت و اظهار کرد: متدولوژی پویا و زیست بومی، شاخص‌گذاری و کمی‌سازی تمامی اهداف، توازن در توجه به وجوه مختلف هوش مصنوعی، رویکرد متوازن در نقش دوگانه انتفاعی و حاکمیتی و لحاظ نمودن رشد ارزش افزوده در کل اکوسیستم هوش مصنوعی از جمله رویکرد های جدید در برنامه‌ریزی استراتژیک هوش مصنوعی در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات می باشد.
وی در ادامه با اشاره به جایگاه کشورمان در گزارش شاخص آمادگی هوش‌‎مصنوعی دولتی ۲۰۲۱ که رتبه ۷۲ را دارد، بیان کرد: پیشنهادهایی در ارتباط با مسائل راهبردی وجود دارد که از جمله آن می توان به توسعه مهارت‌ها، انتخاب یا واگذاری بازیگر درست و توانمند در این حوزه، به بازی گرفتن تمامی صنایع و صنوف در تدوین برنامه و آگاهی‌رسانی از تاثیرات آن بر کسب و کار آن ها و مشخص کردن تاثیرات مثبت و منفی اشتغال در کشور اشاره کرد.
همچنین علی عبدالهی، عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی و مدیرعامل شرکت ملی انفورماتیک، درباره روند شکل گیری پارادایم های نوین در اقتصاد، پارادایم دیجیتالی شدن، پارادایم هوشمندسازی و ویژگی های آن سخنرانی کرد. وی در ادامه به بررسی تأثیرات هوشمندسازی بر اقتصاد، رویکرد بنیادین، توسعه کسب و کارهای مبتنی بر معماری سازمانی هوشمند، هوشمندسازی در بازار سرمایه و توسعه اقتصاد هوشمند در بخش های مختلف پرداخت.
همچنین در این نشست مزینی، عضو هیات علمی پژوهشکده اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس در ارتباط با قابلیت های هوش مصنوعی از منظر اقتصاد کلان گفت: با توجه به تجربه سایر کشورها و نیز عملکرد قابل توجه بخش اطلاعات و ارتباطات از منظر بهره وری به نظر می رسد پتانسیل توسعه سرمایه گذاری در حوزه هوش مصنوعی در کشور وجود دارد.
وی تاکید کرد: هوش مصنوعی فرصت مغتنمی است برای کمک به توسعه کاربردهای علوم رفتاری و شناختی در اقتصاد کشور در قالب شکل گیری شتاب دهنده ها و استارت آپ های جدید؛ همچنین هوش مصنوعی فرصتی را ایجاد می کند تا بتوان پیش بینی بهتری از رفتار افراد جامعه در تحولات پیش روی داشت به ویژه در حوزه هایی که با رفتارهای سوداگرایانه مواجه است.
علی شیخ حسنی، رییس مرکز مطالعات راهبردی و اقتصاد دیجیتال پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در ارتباط با توسعه اقتصاد دیجیتال مبتنی بر هوش مصنوعی گفت: اقتصاد دیجیتال، اقتصادی بر پایه فناوری‌های دیجیتال است که با ظهور اینترنت ایجاد و با کمک تجارت الکترونیک توسعه پیدا کرد. این روزها اقتصاد دیجیتال با کمک فناوری‌های تحول‌آفرینی همچون هوش‌مصنوعی، کلان‌داده، رایانش ابری، بلاکچین و غیره می‌تازد و سعی در ایجاد ارزش دارد.
وی همچنین با اشاره به روند جهانی سرمایه گذاری در هوش مصنوعی در دنیا، بیان کرد: سرمایه گذاری در زمینه هوش مصنوعی در جهان در سالهای اخیر رشد چشمگیری داشته است که از جمله دلایل این رشد جهش گونه درک قابلیت ها و معرفی کاربردهای جدی برای آن و همچنین فرصتی بوده است که در دوران پاندمی برای استفاده موثرتر از این فناوری فراهم شده است.
گفتنی است سمیعی رئیس مرکز کار ایران و دبیر متاراد، اقتصاد دیجیتال مبتنی بر بلاک چین و هوش مصنوعی را از مهم ترین تحولات فناورانه نوظهور در دنیا دانستند که با توجه به سرعت رشد کمی و کیفی قابل توجه آنها نسبت به فناوری های دیگر، یکی از اصلی ترین بخش های اشتغال زایی در کشور در آینده ای نزدیک محسوب می شوند.
وی خاطرنشان کرد: با عنایت به برگزاری موفقیت آمیز اولین نمایشگاه بین المللی اقتصاد دیجیتال، بلاکچین و متاورس (متاراد) در خرداد ماه سال جاری در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران، براساس برنامه ریزی های بعمل آمده مقرر شد که اولین کنفرانس علمی تخصصی و بین المللی متاراد، با حضور مقامات عالی رتبه کشور، مدیران و مسئولین دستگاههای مرتبط زیر مجموعه قوای سه گانه و شخصیت های فرهیخته و برجسته علمی، پژوهشی و آموزشی مرتبط با موضوع در محل سالن اجلاس سران برگزار شود؛ لذا ضمن تشکر از همکاری با مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی پژوهشگاه ICT، برگزاری چنین نشست های علمی را در راستای بررسی موضوعات مرتبط با متاراد در حوزه اقتصاد دیجیتال و مقدمه ای برای شناخت فرهیختگان و متخصصین در حوزه متاراد و برگزاری غنی تر کنفرانس متاراد خواهد بود.
در ادامه الهام فراهانی مشاور عالی مرکز متاراد، ضمن معرفی متاورس و ارائه چهار معنای متفاوت متاورس، به نقش هوش مصنوعی و متاورس بر اقتصاد دیجیتال پرداخت.وی گفت هوش مصنوعی یکی از عناصر زیرساختی در متاورس است و با توجه به کاربردهای مختلف متاورس در ابعاد مختلف زندگی و از جمله کسب و کار، پیشرفت متاورس می تواند اثر قابل توجهی بر رشد اقتصاد دیجیتال داشته باشد.
وی افزود: تا به امروز، تعامل انسان و هوش مصنوعی معمولا به دنیای کسب ‌وکار به کسب ‌وکار (B2B) محدود بوده است؛ اکنون پروژه‌هایی در حال ظهور هستند که ادغام هوش مصنوعی در دنیای کسب‌وکار به مصرف‌کننده (B2C) را به نمایش می‌گذارند. به عنوان مثال، متاورس با بهره‌گیری از فناوری‌های مجهز به هوش مصنوعی، تجربیات عادی زندگی واقعی مانند خرید، کار در دفتر و شرکت در فعالیت‌های خارج از منزل را بهبود می‌بخشد.
شریف عسکری، معاون شرکت عامراندیش هوشمند و رییس کمیسیون آموزش سازمان ملی کارآفرینی ایران نیز با ارائه چالش های تجاری سازی محصولات نرم افزاری توسعه داده شده با هوش مصنوعی ، درباره، منحنی سازگاری نرم افزارهای هوش مصنوعی، چرخه حیات یک محصول نرم افزاری هوش مصنوعی، دیدگاه های ضعیف و چابک در توسعه محصولات نرم افزاری هوش مصنوعی، ساختار سازمانی و تیم سازی و دره مرگ در تجاری سازی توضیح داد.
گفتنی است این نشست همزمان به صورت مجازی نیز برگزار شد که بیش از ۱۶۰ مخاطب برخط را به دنبال داشت، همچنین با اعلام روابط عمومی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، سلسله نشست‌های علمی تخصصی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در حوزه شبکه ملی اطلاعات همچنان به صورت مستمر و منظم برگزار و از طریق وب سایت و سایر کانال های ارتباطی پژوهشگاه، اطلاع رسانی خواهد شد.

لینک کوتاه : https://ainews.ir/?p=13376

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.