• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
8

در همایش اصناف دانش بنیان، فناور و هوشمند چه گذشت؟

  • کد خبر : 13363
  • ۱۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۷
در همایش اصناف دانش بنیان، فناور و هوشمند چه گذشت؟
همایش اصناف دانش بنیان، هوشمند و فناور روز گذشته(چهارشنبه) در سالن اجلاس سران با حضور وزیر صمت برگزار شد.

به گزارش بازار، سید رضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت در همایش اصناف، دانش بنیان، فناور و هوشمند که در سالن اجلاس سران با بیان این که نخستین کارکرد دانش بنیان شدن اصناف، محصولات باکیفیت‌تر و کاهش قیمت است، گفت: همچنین موجب می‌شود نیروهای انسانی با تحصیلات تکمیلی و بالاتر به کار گرفته شوند. فاطمی امین افزود: ظرفیت انسانی با تحصیلات تکمیلی در کشور وجود دارد، که برای حفظ و استفاده از این ظرفیت باید از آن‌ها در بخش دانش بنیان کردن اصناف به خوبی استفاده کرد. وزیر صمت در ادامه گفت: در کنار سرمایه نیروی کار عامل سومی هم در تولید مطرح است به نام دانش، که در واقع آن دسته از فعالیت‌ها و رشته‌هایی که سهم دانش در آن بیشتر از دو عامل دیگر هست، دانش بنیان هستند. وی با اشاره به این که در بحث دانش بنیان الزاما نباید به دنبال کارهای پیچیده بود افزود: به طور مثال یکی از بانک‌ها در اقدامی خلاقانه در خصوص تامین منابع مالی زنجیره‌ای، کارکردی خوب و تجربه‌ای مناسب در این حوزه دارد. وزیر صمت گفت: در وزارتخانه دو گانه اصناف و صنعت نداریم و در واقع هیچ تفاوتی بین این دو حوزه قائل نیستیم، زیرا ما کسب و کارهایی داریم که برخی خدماتی، برخی معدنی و همچنین برخی تولیدی و یا توزیعی هستند که حتی تشکل‌های صنفی نیز دارند.

فاطمی امین افزود: بنابراین وقتی می‌گوییم کسب و کارها باید دانش بنیان شوند، همه حوزه‌ها مدنظر است و یکی از مصادیق پررنگش بخش اصناف است.

وزیر صمت همچنین در جمع خبرنگاران در حاشیه همایش اصناف دانش بینان، گفت: حوزه دانش بنیان در همه عرصه‌ها اهم از تولیدی، توزیعی و خدماتی اهمیت دارد. کالا و خدماتی که در سازوکار دانش بنیان تولید می‌شود می‌تواند کیفیت بهتری داشته باشد و با نرخ پایین‌تر عرضه شود پس ما به سمت دانش بنیان می رویم که به سمت تولیدات باکیفیت برسیم.

وزیر صمت ادامه داد: در سایه توسعه دانش بنیان‌ها امکان اشتغال برای نیروی دانش آموخته دانشگاهی را فراهم می‌کند. موضوعی که کمتر در حوزه دانش بنیان به آن پرداختیم فعالیت خدماتی و صنفی است که در این همایش تلاش کردیم به آن بپردازیم و امیدواریم این سرآغازی برای این مهم شود.

فاطمی امین با بیان اینکه طرح شفافیت فروشگاه‌ها را از ابتدای شهریور آغاز کردیم، گفت: کل داده‌های فروش یک فروشگاه در اختیار قرار گرفتیم که این مهم امکان تحلیل موجودی را به ما می‌دهد که آیا در شهری کمبود کالا داریم یا خیر. به عبارت وضعیت مدیریت بازار و گران فروشی تغییر می‌دهد که این موضوع گامی در راستای قدم گذاشتن در مسیر انقلاب صنعتی چهارم است.

وزیر صمت با اشاره به وضعیت کامیون‌ها بیان کرد: در بحث سامان دهی خودرو بحثی وجود دارد که تولید خودرو را به اسقاط متصل کرده است که به هر دلیلی خودرو اسقاط به اندازه کافی نباشد تولید متوقف می‌شود. برای حل این وقفه، دولت یک لایحه دو فوریتی به مجلس ارائه داده؛ مبنی بر اینکه به تشخیص وزارت صمت اگر عرضه و تقاضای گواهی اسقاط دچار مشکل شود؛ یعنی به اندازه کافی موتور سیکلت تولید شود اما معادل آن گواهی اسقاط نباشد در این شرایط یک درصد از فروش به صندوق ملی محیط زیست واریز می شود و این خلع قانونی با این پیشنهاد دولت حل کردیم.

او در پاسخ به اینکه چه زمانی این لایحه بررسی و ابلاغ می شود، گفت: این لایحه تدوین و به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده و امیدواریم به زودی مورد بررسی قرار گیرد.

از طرف دیگر امیرحسین اسدی مدیرکل دفتر خدمات کسب و کار وزارت صمت در ابتدای همایش اضافه کرد: دغدغه مقام معظم رهبری در سالیان گذشته بحث اشتغال و تولید بوده است. امسال بحث تولید دانش بنیان مطرح شد. سند وزارت صمت در حوزه دانش بنیان رویکرد به این صورت اصناف ۵۰ درصد اشتغال کشور را دارند.

وی ادامه داد:جایی بهتر از اتاق اصناف برای توسعه وجود ندارد. اگر بخواهیم تولید دانش بنیان داشته باشیم چاره ای نداریم جز این که به سراغ اصناف برویم. برای این که اصناف کوچک توسعه پیدا کنند نیاز به پیشران داریم و قرار است دفاتری تشکیل شود که فرایند هوشمندسازی سریع تر صورت گیرد. دفتر خدمات کسب و کار وظیفه دارد به صنعت کمک کند و خدمات لازم را انجام دهد.

محسن دهنوی عضو هیات رئیسه مجلس اظهار کرد: خط مقدم فضای اقتصاد کشور اصناف هستند. در کشور متاسفانه به اصناف کم توجهی شده است. اصناف در جایگاه های مختلف قانون گذاری و اجرایی معمولا مورد کم لطفی قرار می‌گیرد.

وی افزود: قواعد کسب و کار در حال تغییر در دنیا است. طبیعتا هر فعال اقتصادی نقش خود را باید حفظ کند باید خود را با این قواعد سازگار کند. یکی از این اتفاقات ورود فضای مجازی است که اقتصاد را دچار تغییر و تحول است. هوشمند شدن فضای اصناف یک ضرورت است.

دهنوی گفت: ما زمانی به اقتصاد دانش بنیان می‌رسیم که صنایع بزرگ ما و همچنین اصناف دانش بینان شوند. ما در قانون دانش بنیان گفته ایم که معافیت مالیاتی می‌دهیم اما باید در وزارت صمت آیین نامه ای در این زمینه نوشته شود. با هوشمندسازی صنف هم درآمد بالا میرود هم معافیت مالیاتی خواهیم داشت.

عزت الله اکبری تالارپشتی، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ادامه همایش بیان کرد: دانش بنیان شدن اصناف قطعا یک الزام است. این ظرفیت باید خودش را پیدا کند. در مجلس طرح دو فوریتی دیپلماس اقتصادی را داریم که یکی از موارد اصلی آن می‌تواند همین دانش بنیان شدن اصناف باشد.

قاسم نوده فراهانی، رئیس اتاق اصناف تهران اظهار کرد: در دنیای امروز فعالیت های تجاری تابع قوانین و مقررات علمی و کاربردی هستند. یکی از روش های موثر در ایجاد رونق اقتصادی کشور توجه به کسب و کارهای کوچک است.

وی ادامه داد: کسب و کارهای کوچک در هر کشوری فعال شود و دولت ها توجه ویژه ای به آن ها کنند چندین مزیت دارد. رونق بنگاه های اقتصادی کوچک نیازمند سرمایه گذاری گسترده نیست و به همین دلیل با سرعت و یک سرمایه گذاری نسبتا کم اقدام لازم را انجام دهند.

وی در پایان گفت: در بنگاه های کوچک امکان زیاد شدن اشتغال در هر جای کشور وجود دارد. اگر به کسب و کارهای کوچک توجه ویژه شود هم در بعد تولید کالا و خدمت میتوان به هدف گذاری لازم رسید. استفاده از فناوری هوشمند می‌تواند سرعت توسعه کسب و کارهای کوچک را افزایش دهد. اصناف با علم روز پیش می‌روند اما میزان آن کم است و باید بیشتر شود.

لینک کوتاه : https://ainews.ir/?p=13363

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.