• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
1

طراحی سیستم “جستجو و نجات هوشمند” گمشدگان کوهستان در دانشگاه چمران اهواز

  • کد خبر : 13357
  • ۱۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۵
طراحی سیستم “جستجو و نجات هوشمند” گمشدگان کوهستان در دانشگاه چمران اهواز
محققان دانشگاه شهید چمران اهواز موفق به طراحی و پیاده‌سازی "سیستم جستجو و نجات هوشمند برای نقاط دور از دسترس کوهستانی بر پایه هوش مصنوعی و شبکه بی‌سیم بردبلند پهپادی" شدند.

دکتر مهدی نادری‌سورکی اظهار کرد:  هر ساله در کشورمان گزارش‌های متعددی درباره مفقود شدن کوهنوردان و گردشگران در طبیعت منتشر می‌شود و بی‌شک یافتن سریع مکان فرد مفقود شده در مکان‌های دوردست کوهستانی موجب کاهش آمار مرگ‌ و یا آسیب‌ به افراد می‌شود.

به گزارش ایسنا، وی با اشاره به  طراحی سیستم “جستجو و نجات هوشمند برای نقاط دور از دسترس” افزود: به کمک گروهی از دانشجویان فعال در آزمایشگاه شبکه‌های بی‌سیم هوشمند دانشکده مهندسی دانشگاه شهید چمران اهواز موفق به طراحی و پیاده‌سازی سیستمی شده‌ایم که با استفاده از آن می‌توان موقعیت مکانی افراد مفقود و یا آسیب‌دیده را در نقاط مختلف و از فاصله نسبتا دور سریعا شناسایی کرده و نسبت به امدادرسانی به آنان اقدام کرد.

مدیر آزمایشگاه تحقیقاتی شبکه‌های بیسیم هوشمند دانشگاه شهید چمران اهواز ادامه داد: این سیستم “دیدُمَک” نام‌گذاری شده است که شامل یک نود (node) بی‌سیم بسیار کوچک، سبک و قابل حمل برای شخص طبیعت‌گرد و یا کوهنورد است که تا حداقل سه هفته نیاز به شارژ باتری نیاز ندارد.

نادری‌سورکی بیان کرد: همچنین این سیستم دارای  دو دستگاه بیسیم دیگر نیز است که یک دستگاه به پهپاد و دستگاه در مرکز عملیات نجات فعال است. در مجموع این نودها و دستگاه‌های بیسیم شبکه بی‌سیم هوشمند سه بعدی هوایی – زمینی را تشکیل می‌دهند و بر پایه این شبکه بی‌سیم سه بعدی، می‌توان مکان فرد گم شده در کوهستان را بدون نیاز به پوشش‌دهی جی پی اس شناسایی کرد.

عضو هیات علمی گروه برق دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: مرحله آزمایش این سیستم با همکاری اعضای هلال احمر و اعضای کوهنوردی باشگاه کیان قلعه تل در شهر قلعه تل شهرستان باغملک استان خوزستان با موفقیت انجام شده است. در این مرحله توانستیم مکان فرد گمشده در موقیعت نامعلوم را از  فاصله ۱۱ کیلومتری در دشت و هفت کیلومتری از دره‌ای عمیق در میان کوهستان را به صورت دقیق تشخیص دهیم.

وی ادامه داد: پهپاد استفاده شده در این سیستم مسیر حرکت خود به سمت مصدوم را بر پایه الگوریتم‌های هوش مصنوعی نوین به صورت بلادرنگ برنامه‌ریزی می‌کند و و بدون نیاز به پوشش‌دهی “جی پی اس” به سمت مکان نامعلوم فرد گمشده پرواز می‌کند. همچنین  مراحل مختلف عملیات جستجو به صورت لحظه‌ای به وسیله لپ‌تاپ و یا گوشی هوشمند سرپرست تیم جستجو، قابل هدایت و مشاهده است.

نادری‌سورکی در پایان گفت:  خوشبختانه مراحل ساخت و تجاری‌سازی “دیدُمَک” با موفقیت انجام شده است و امیدواریم بتوانیم با فرهنگ‌سازی مناسب در کشورمون، از این سیستم برای جستجوی افرادی که در دل طبیعت و یا در زمان کوهنوردی مفقود می‌شوند، بهره بگیریم.

لینک کوتاه : https://ainews.ir/?p=13357

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.