• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
6
مشاور مدیر حوزه‌ در امور هوش مصنوعی مطرح کرد:

توجه ویژه برنامه هفتم توسعه به مسئله هوش مصنوعی و ظرفیت های تحولی آن

  • کد خبر : 13347
  • ۱۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۱
توجه ویژه برنامه هفتم توسعه به مسئله هوش مصنوعی و ظرفیت های تحولی آن
مشاور مدیر حوزه‌های علمیه در امور هوش مصنوعی، فناوری اطلاعات و فضای مجازی گفت: در برنامه هفتم توسعه توجه ویژه‌ای به مسئله هوش مصنوعی و ظرفیت های تحولی آن شده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، دکتر بهروز مینایی، در دیدار اعضای ستاد راهبری فناوری‌های هوشمند حوزه‌های علمیه و مدیران کلان‌پروژه هوش‌مصنوعی و علوم‌اسلامی با آیت الله اعرافی ضمن تجلیل از حمایت‌های ایشان از به‌کارگیری فناوری‌های نوین به ویژه هوش‌مصنوعی در راستای پیشبرد اهداف بلند حوزه‌های علمیه در زمینه اقدامات ستاد راهبری فناوری‌های هوشمند و پیشرفت کلان‌پروژه هوش مصنوعی و علوم اسلامی گزارشی ارائه نمود.

وی با ذکر نمونه‌هایی از کاربست هوش مصنوعی در سایر کشورها و نگارش اسناد راهبردی و آیین نامه‌های متعدد در راستای اهداف آن‌ها، بهره‌برداری از هوش مصنوعی را یکی از نقاط قوت کشورهای پیشرفته برشمرد و ابراز امیدواری کرد حرکت پرشتابی که در بهره‌برداری از هوش مصنوعی در کشور آغاز شده زمینه پیشرفت پرشتاب و عمیق کشور را در حوزه‌های مختلف فراهم کند. همچنین در ادامه با ذکر اهمیت ورود مسئله هوش مصنوعی به اسناد بالادستی کشور از توجه ویژه به این مسئله در سند برنامه هفتم توسعه کشور خبر دادند.

رئیس دانشکده کامپیوتر دانشگاه علم و صنعت ایران در ادامه با ذکر نکاتی در خصوص ضرورت حرکت جدی، عمیق و گسترده‌ی علمی، فنی، گفتمانی و راهبردی در مسئله هوش مصنوعی در حوزه‌های علمیه، حمایت از تداوم و گسترش فعالیت‌های ستاد راهبری فناوری‌های هوشمند را موجب ایجاد جهش در فعالیت های فعالیت‌های راهبردی حوزه‌های علمیه دانست.

وی همچنین با اشاره به سامانه‌های در حال توسعه در کلان پروژه هوش مصنوعی و علوم اسلامی، از رونمایی از برخی محصولات این کلان‌پروژه در آینده‌ای نزدیک خبر دادند. که در میان آنها دو محصول به مرحله بهره‌برداری اولیه (نسخه‌ی بتا) رسیده است.

در این راستا، ایشان بیان کردند نسخه‌ی بتای سامانه «جهد» یا جستجوی هوشمند متون علوم اسلامی به نشانیhttps://beta.johd.ir قابل دستیابی و نسخه‌ی ویندوزی سندنگار حوزوی تیمی هوشمند «تحریر» قابل دریافت از نشانی https://eitaa.com/Tahrir121 می‌باشد.

مینایی در ادامه افزود: طبق طراحی یکپارچه، ضرورتاً باید جایگاه هر یک از محصولات مذکور در یک محیط واحد و جامع مشخص شود. تمام فعالیت‌های حول دانش را در پنج زیست‌بوم می‌توان در نظر گرفت: در زیست‌بوم تجمیع دانش هم‌اکنون سامانه‌های سحاب (ابر داده‌ی قابل‌جستجوی هوشمند) و سنا (کتابخانه ابری)، در زیست‌بوم تحلیل دانش سامانه‌ی برهان (فقیه‌یار برای تحلیل اجتهادی فروع و ادله) و سامانه‌ی ثقات (سامانه هوشمند توضیح‌پذیر علم رجال)، در زیست‌بوم تولید دانش سامانه تحریر (پژوهش یار حوزوی گروهی هوشمند) و در زیست‌بوم بازیابی دانش سامانه‌های جهد (جستجوی هوشمند دانش)، پارسا (پاسخ‌یابی هوشمند سوالات دینی) و مجد (جستجوی روابط دانشی-گرافی) توسعه یافته در حال توسعه می‌باشند. همچنین در زیست‌بوم عرضه دانش سامانه‌های رصد (استخراج به روز نیازها و مسائل جامعه و حاکمیت)، خدمت (ارائه به روز ظرفیتهای بالفعل و بالقوه حوزوی) و سما (کاربست هوش‌مصنوعی برای کمک به فقیه در تولید علوم انسانی اسلامی) در مرحله طراحی و تحلیل می‌باشند. برای این منظور پایگاه‌های دانش و سرویس‌های هوشمندی به‌صورت پایپ‌لاین طراحی شده‌اند. به‌عنوان مهم‌ترین نمونه‌های پایگاه دانش می‌توان به پایگاه دانشی-واژگانی قم‌نت، هستان‌نگار (آنتولوژی) مصحف آسمانی (هما)، و هستان‌نگار فوقانی (upper ontology) برهان اشاره نمود.

رئیس دانشکده کامپیوتر دانشگاه علم و صنعت ایران ادامه داد: اما سرویس‌های هوشمند را می‌توان به دو دسته سرویس‌های هوشمند تفسیرپذیر و سرویس‌های هوشمند توضیح‌پذیر تقسیم نمود. به‌عنوان مثال‌هایی از سرویس‌های هوشمند تفسیرپذیر میتواند به ریزسرویس‌های هوشمند هم‌ریشه‌یابی، تشخیص هوشمند کلیدعبارت، تبدیل هوشمند تصویر به متن، پیونددهی هوشمند موجودیت، بازیابی هوشمند پاسخ سوالات، خلاصه‌سازی هوشمند، استخراج هوشمند رابطه و توصیه‌گرهای هوشمند محتوا اشاره کرد. همچنین به‌عنوان مثال‌هایی از سرویس‌های هوشمند توضیح‌پذیر می‌توان به سرویس یافتن هوشمند ناسازگاری منطقی، سرویس یافتن هوشمند مفروضات ادله، سرویس یافتن هوشمند تغییرات فروع بعد از تغییر مبنا، سرویس کشف هوشمند فروعی که از دستگاه فکری یک فقیه قابل استخراج است، سرویس تجمیع کلام فقها یا تجمیع ادله‌ی مرتبط با یک موضوع خاص اشاره نمود. برخی از سرویس‌های یادشده هم‌اکنون به‌طور کامل طراحی شده و برخی دیگر دردست توسعه می‌باشند.

لینک کوتاه : https://ainews.ir/?p=13347

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.