• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
6

پروژه نیمبوس؛ طرح جنجالی گوگل و آمازون برای مجهز کردن ارتش اسرائیل به هوش مصنوعی

  • کد خبر : 13327
  • ۱۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۱
پروژه نیمبوس؛ طرح جنجالی گوگل و آمازون برای مجهز کردن ارتش اسرائیل به هوش مصنوعی
یکی از کارمندان گوگل که این هفته کارش را ترک می‌کند، این غول فناوری را متهم کرده است که به دنبال منفعت مالی از بدرفتاری نظام‌مند اسرائیل با فلسطینی‌ها در پروژه نیمبوس است.
به گزارش «پارسینه»، آریل کورن، ۲۸ ساله، روز جمعه گوگل را ترک خواهد کرد و دلیل آن را ایجاد یک محیط کاری خصمانه به دلیل مخالفتش با پروژه نیمبوس دانست.

این پروژه یک قرارداد ۱.۲ میلیارد دلاری برای یک سیستم رایانش ابری است که توسط گوگل و آمازون ساخته شده تا رژیم اسرائیل و ارتش آن را به هوش مصنوعی و ابزار‌های یادگیری ماشینی مجهز کند.

کورن گفت که گوگل به جای گوش دادن به نگرانی‌های او، در نوامبر ۲۰۲۱ به او هشدار داد که یا از سانفرانسیسکو در کالیفرنیای آمریکا به سائوپائولوی برزیل انتقال یابد، یا اینکه شغلش را ترک کند.

کورن قبل از اعلام تصمیم خود برای استعفا، در گفتگو با «میدل ایست آی» گفت: «آنچه که ما در مورد پروژه نیمبوس می‌دانیم این است که گوگل و آمازون خدمات ابری و فناوری قدرتمندی را برای دامن زدن به آپارتاید اسرائیل، سود بردن از خشونت آپارتاید اسرائیل، و کمک به دولت اسرائیل برای تشدید نقض سیستماتیک حقوق بشر فلسطینی‌ها ارائه می‌کنند.»

سال گذشته، سازمان دیده‌بان حقوق بشر و عفو بین‌الملل تصمیم چندین سازمان حقوق بشر فلسطینی و اسرائیلی مبنی بر توصیف اسرائیل به عنوان یک کشور آپارتاید را تایید کردند. دیگر فعالان فلسطینی می‌گویند که حتی  چارچوب آپارتاید نیز در توصیف وحشیگری اسرائیل ناکافی است.

کورن گفت: «گوگل و آمازون پای این قرارداد ایستاده‌اند و از شنیدن صدای هزاران مخالفی که از شرکت خواسته‌اند شفاف‌سازی کند، کار درست را انجام دهد و در نهایت این قرارداد را لغو کند، خودداری می‌کنند».

از اکتبر گذشته حدود ۸۰۰ کارمند گوگل و آمازون و ۳۷۵۰۰ نفر دیگر طوماری را که خواهان پایان همکاری این دو شرکت با اسرائیل است امضا کرده اند.

عدم شفافیت

از آنجایی که این پروژه بیش از یک سال پیش اعلام شد، هنوز اطلاعات کمی در مورد جزئیات آن وجود دارد. مشخص شده است که این پروژه تخصص نظامی اسرائیل را در زمینه هوش مصنوعی، از جمله مواردی که در نظارت بر حصارها، دیوار‌ها و فعالان فلسطینی استفاده می‌شود، افزایش می‌دهد.

وزارت دارایی اسرائیل  گفته است این پروژه تضمین خواهد کرد که داده‌ها «در داخل مرز‌های اسرائیل باقی می‌مانند.»

اعلامیه کورن در روز سه‌شنبه همراه با چندین  شهادت صوتی ناشناس از سایر کارمندان گوگل بود که از این شرکت به دلیل ادامه همکاری با ارتش اسرائیل و ناکامی آن در مهار تاکتیک‌های تلافی‌جویانه علیه مخالفان پروژه، انتقاد کردند.

یکی از کارمندان فلسطینی به طور ناشناس گفت: «پروژه نیمبوس به من این احساس را می‌دهد که از سرکوب خانواده ام امرار معاش می‌کنم».

یکی دیگر اظهار داشت: «پروژه نیمبوس باعث تضعیف روحیه و عذاب بسیاری از کارمندان گوگل خواهد شد که به مأموریت گوگل عمیقا باور دارند و از آن دفاع می‌کنند.»

بتول سید، یک استراتژیست محتوا در آمازون، به «میدل ایست آی» گفت که همکارانش در این شرکت نگرانی مشابهی در این رابطه دارند که در صورتی که به نفع فلسطینی‌ها یا علیه نقض حقوق بشر توسط اسرائیل صحبت کنند، هدف تلافی جویی قرار خواهند گرفت.

سید گفت: «نگرانی کارکنان فلسطینی این است که نه تنها آمازون انتقام خواهد گرفت، نه تنها شغل آن‌ها در خطر است، بلکه واقعاً زندگی و معیشت خانواده‌های آن‌ها در فلسطین در معرض خطر قرار خواهد گرفت.»

گوگل به درخواست «میدل ایست آی» برای اظهار نظر پاسخ نداد، اما سخنگوی این شرکت به نیویورک تایمز گفت که «ما تلافی جویی در محل کار را ممنوع کرده ایم و سیاست بسیار واضح خود را به طور عمومی به اشتراک گذاشته ایم. ما ادعای این کارمند را به طور کامل بررسی کردیم، همانطور که در صورت بروز هرگونه نگرانی دیگری این کار را می‌کنیم.»

او افزود که گوگل افتخار می‌کند که از سوی اسرائیل برای ارائه خدمات ابری عمومی برای کمک به تحول دیجیتالی انتخاب شده است.

لینک کوتاه : https://ainews.ir/?p=13327

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.